کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جیتکس ۲۰۲۴؛ ارائه راه‌حل‌های کسب‌وکاری و تمرکز بر ارتباطات B2B

گزارش‌های ویدیوئی تیم رسانه‌ای راه‌کار از اولین روز برگزاری نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴

از جیتکس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های حوزه فناوری در خاورمیانه یاد می‌شود. جیتکس ۲۰۲۴ کارش را از ۲۳ مهرماه آغاز کرده و تا ۲۷ مهرماه ادامه خواهد داشت. کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار با حضور در این نمایشگاه به تهیه گزارش از آخرین رویکردها و روندهای فناوری در جهان می‌پردازد.

در این گزارش گزیده‌ای از مشاهدات روز نخست رضا قربانی، مینا والی، رضا جمیلی و میثم سلیمانی روزنامه‌نگاران تیم رسانه‌ای راه‌کار در جیتکس ۲۰۲۴ را می‌خوانید.

این محتوا و سایر گزارش‌های کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از جیتکس ۲۰۲۴ با حمایت هفت شرکت پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت نوین آرین، همراه کسب‌وکارهای هوشمند (EBCOM)، نوبیتکس، اوام‌پی فینکس، زیبال و تاپین تولید می‌شوند.


برای کسب‌وکارها راهکار دارند


رضا جمیلی، روزنامه‌نگار کارنگ، در اولین روز حضورش در جیتکس ۲۰۲۴ رویکرد امسال این نمایشگاه را بررسی کرد. به اعتقاد جمیلی، اکنون شرکت‌هایی که در جیتکس حضور دارند، سعی می‌کنند راهکارهای کاربردی برای کسب‌وکارها داشته باشند.

جمیلی در این‌باره بیان کرد: «اگر بخواهم جیتکس ۲۰۲۴ را خلاصه کنم باید به تمرکز کسب‌وکارهای شرکت‌کننده روی مفهوم کاربردپذیری اشاره کنم. این نمایشگاه تأکید بسیار زیادی بر واژه «راهکار» دارد. به عبارتی راه‌حل‌های کسب‌وکاری بسیاری در جیتکس ۲۰۲۴ وجود دارد؛ البته که چندسالی می‌شود ماهیت جیتکس به سمت راه‌حل‌های کسب‌وکاری رفته است. از اینتر، سیسکو و هوآوی تا شرکت‌های کوچک و بزرگ دیگری که در جیتکس حضور دارند تلاش می‌کنند بگویند برای کسب‌وکارها راه‌حل دارند.»

او در ادامه توضیح داد: «برای مثال یکی از شرکت‌های حاضر در جیتکس به کسب‌وکارهایی که محیط کار خاصی دارند راه‌حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، اما ساده و کاربردی ارائه می‌دهد. کسب‌وکارهای معدنی و دیگر کسب‌وکارهای نیازمند پایش می‌توانند از خدمات این شرکت بهره ببرند. به عبارتی تلاش کسب‌وکارهایی که امسال در جیتکس حضور دارند این است که روی ارتباطات B2B تمرکز کنند.»

مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار درباره تأثیر این رویکرد بر کسب‌وکارها گفت: «این رویکرد برای شرکت‌های بزرگ که سال‌هاست در حوزه فراهم‌سازی زیرساخت فعالیت می‌کنند؛ مانند زیرساخت‌های ابری، ذخیره‌سازهای هوشمند و مراکز داده هوشمند و مبتنی بر هوش مصنوعی که اتفاقاً در جیتکس حضور پررنگی دارند، می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای توسعه باشد. در یک کلمه، جیتکس ۲۰۲۴ بر کاربردپذیری فناوری برای کسب‌وکارها تمرکز کرده است.»


چهره کسب‌وکاری زیرساخت دیجیتال


رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، درباره آنچه در روز نخست نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ مشاهده کرده اظهار کرد که نمایشگاه امسال رنگ‌وبوی هوش مصنوعی دارد.

قربانی در این باره توضیح داد: «ما شاهد چهل‌وچهارمین نسخه جیتکس در مرکز تجارت جهانی دبی هستیم؛ نمایشگاهی که شرکت‌های مطرح فناوری اطلاعات دنیا در آن حضور دارند. قاعدتاً روز اول خیلی‌ها و به‌‌ویژه آنهایی که زیرساخت‌ها برایشان مهم‌تر است، به سراغ غرفه اتصالات می‌روند. برخی هم به سراغ غرفه‌هایی مانند هوآوی، اچ‌پی، سیسکو و اوراکل می‌روند. امسال همه‌چیز در غرفه‌های جیتکس رنگ‌وبوی هوش مصنوعی دارد و همه سعی کرده‌اند ردی از هوش مصنوعی در کارها و محصولاتشان باشد و نشان دهند که هوش مصنوعی برایشان مهم است.»

او در ادامه گفت: «در غرفه اتصالات آنچه بسیار به چشم می‌آید، توان ارائه ‌دادن 5G است. از کسب‌وکارهای ایرانی حاضر در اینجا مثل همیشه می‌توان به همراه اول اشاره کرد که در همان بخشی که هوآوی و اتصالات هستند، غرفه قابل قبولی دارد. ما در کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار تلاش خواهیم کرد در روزهای آینده از جزئیات حضور کسب‌وکارها و محصولات و خدماتی که اینجا ارائه می‌شود، برای شما گزارش تهیه کنیم.»


اتصالات؛ شلوغ‌ترین غرفه جیتکس


مینا والی، مدیرعامل شبکه عصر تراکنش، بعد از مشاهداتش در نخستین ساعات حضور در نمایشگاه جیتکس و در بررسی کلی نمایشگاه، غرفه اتصالات را یکی از شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین غرفه‌های سالن بیست جیتکس ۲۰۲۴ معرفی کرد.

والی در این باره گفت: «امروز عصر به دبی رسیدیم و توانستیم سالن شماره بیست جیتکس را بررسی کنیم. در بررسی‌های نمایشگاه به غرفه اتصالات رفتیم. گفتنی است هنوز اتصالات بر اینترنت 5G و استفاده از این فناوری در اینترنت اشیا تمرکز دارد. مانند سال‌های گذشته اتصالات غرفه بسیار بزرگ قلعه‌مانندی در جیتکس ساخته و مثل همیشه شلوغ‌ترین غرفه نمایشگاه است. در کنار غرفه اتصالات، غرفه هوآوی قرار دارد که بخش بزرگی از فضای سالن بیست را به خود اختصاص داده است. شعار امسال هوآوی در جیتکس ۲۰۲۴ دیجیتالی‌ شدن و هوشمندسازی صنعتی و شتاب‌دهی به این روند است.»


فرصت‌های جدید در تعاملات مالی EBCOM


میثم سلیمانی، مدیر محتوای راه‌کار، در اولین روز از نمایشگاه جیتکس به غرفه همراه اول رفت و در این غرفه با سعید داوری، معاون راهبرد شرکت EBCOM گفت‌وگو کرد.

داوری در پاسخ به این سؤال سلیمانی مبنی بر اینکه EBCOM چه وظیفه‌ای در همراه اول دارد توضیح داد: «همراه اول برای اینکه بتواند در فضای دیجیتال حضور مؤثری داشته باشد، باید به حیطه‌های جدید ورود کند. دیگر زمان آن رسیده که اپراتورها فراتر از وصل کردن افراد به اینترنت بروند و از دارایی‌های خود بهره‌برداری کنند. به همین دلیل، EBCOM تأسیس شده تا خدمات دیجیتال و فین‌تکی ارائه دهد.»

داوری توضیح داد که با تلقی کردن EBCOM به‌عنوان کیف پول همراه اول، EBCOM را کوچک کرده‌ایم. او افزود: «محوریت EBCOM این است که خدمات فین‌تکی را به مشتریان و دیگر اپراتورها ارائه دهد. در استراتژی جدید ما بر صنعت دیجیتال، ای‌کامرس و فین‌تک تمرکز داریم. در این راستا، خرید دیجی‌کالا به ما در پیشبرد بخش ای‌کامرس کمک خواهد کرد.»

معاون راهبرد شرکت EBCOM درباره همکاری با دیجی‌کالا بیان کرد: «این همکاری به ما امکان می‌دهد از لحاظ مالی و سودآوری رشد چشمگیری داشته باشیم. همچنین، مشهور بودن دیجی‌کالا به ما کمک می‌کند برای تبلیغ برند خود متحمل هزینه زیادی نشویم. قصد ما این است به کاربرانمان کمک کنیم قدرت خرید بیشتری داشته باشند و این هدف را با فین‌تک دنبال می‌کنیم.»

داوری با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌ها بیان کرد: «ما به سیستم سوئیفت متصل نیستیم و جابه‌جایی پول با مشکلاتی همراه است. اما اپراتورها مکانیسمی برای جابه‌جایی پول دارند که یکی از آنها رومینگ است. اگر بتوانیم فضای فین‌تک را روی رومینگ به‌خوبی طراحی کنیم، می‌توانیم به نتایج مثبتی برسیم.»

او درباره تعاملات مالی با کشورهای همسایه گفت: «ما با کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، افغانستان و اخیراً روسیه تعاملات مالی در سطح خرد داریم. به‌ویژه در صنعت بازی، همکاری با یک پلتفرم روسی فرصت‌های جدیدی فراهم کرده است.»

معاون راهبرد شرکت EBCOM در پایان با اشاره به اهمیت حضور در جیتکس گفت: «همراه اول یک دارایی ملی است که علاوه‌بر ایران در سطح جهانی نیز مطرح است و رتبه شانزده جهانی را کسب کرده است؛ بنابراین هدف ما حفظ برندمان در دنیا و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2e1z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.