کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مدیران وزارت ارتباطات وقتی در مقابل این سؤال قرار میگیرند که «چرا سرعت دسترسی به برخی پلتفرمهای خارجی از جمله اینستاگرام با اختلال همراه است؟» یک پاسخ مشخص دارند: «هیچ سیاستی مبنی بر محدودیت پلتفرمهای بینالمللی اتخاذ نکردهایم و در این زمینه تصمیمات گذشته اجرا میشود.» اما این تصمیمات و سیاستهای گذشته چیست؟
به نظر میرسد منظور از سیاستهای گذشته، یکی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی باشد که طبق آن برای میزان پهنای باند مورداستفاده پلتفرمهای خارجی، سقف مشخصی در نظر گرفته شده و در صورت بالارفتن میزان استفاده از این سقف پهنای باند، دسترسی به پلتفرمهای خارجی پرکاربرد از جمله اینستاگرام با محدودیت همراه میشود.
امیر محمدزاده لاجوردی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در گفتوگو با راه پرداخت با وجود رد ادعای مطرحشده مبنی بر کاهش پهنای باند اینستاگرام بهصورت مستقل از سوی این شرکت، این موضوع را تأیید میکند که در حوزه برخی پلتفرمهای فیلترشده، سقف استفاده از پهنای باند وجود دارد.
ایجاد محدودیت در دسترسی به اینستاگرام چه به خاطر در نظر گرفتن سقف استفاده از پهنای باند برای این شبکه باشد، چه به خاطر اختلال در مسیر لینکهای اختصاصی آن، در نهایت بیشتر از همه روی کسبوکارها تأثیر منفی میگذرد.
طبق گزارش نوین هاب که اخیراً منتشر شده، اینستاگرام با جمعیتی معادل ۴۸ میلیون ایرانی، محبوبترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیهاست.
در این گزارش با اتکا به آمارهای مرکز پژوهشی بتا اعلام شده که هماکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسبوکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند. از این میان، تعداد کسبوکارهای بزرگ ۲۰۰ هزار و تعداد کسبوکارهای بومی و استانی ۵۰۰ هزار است. در این بین یک میلیون صفحه هم در اینستاگرام وجود دارد که درآمد حداقلی دارند. بر اساس این گزارش، درآمد ۹ میلیون نفر به صورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است.