کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شبکههای اجتماعی در دنیای امروز، قطب اصلی اطلاعات هستند. حتی زمانی هم که صحبت از خردهفروشی میشود، هیچ جامعهای را نمیتوان با این شبکهها مقایسه کرد. در حقیقت ماهیت این شبکهها ایجاد یک تجربه برای خرید است که پیش از این دشوار بود. همه اینها به لطف شبکههای اجتماعی، آسان شده است.
مقاله تازه فوربس تلاش کرده این نکته را منتقل کند که چطور میتوان بهترین استفاده را از فرصت تجارت در شبکههای اجتماعی داشت. تا قبل از این، مخاطبان ابتدا در شبکههای اجتماعی با محصولات آشنا شده و ترغیب میشدند وارد فضای دیگری شوند و محصولی را بخرند.
همین پروسه به دلیل قطع یکی از زنجیرههای ارتباطی با مخاطب، باعث میشد برخی از خریدهای مربوط به برندها به کلی از بین رود. اما تجارت در شبکههای اجتماعی این روند را دگرگون کرده است. این نوع از تجارت به مخاطب کمک میکند تا محصولی را که دوست دارد به صورت مستقیم و در همان لحظه از یک برند خریداری کند.
این کار به مخاطب اجازه میدهد محصول مورد نظر خود را کشف کند، اطلاعات بیشتری به دست آورد و در نهایت تصمیم بگیرد که میخواهد آن را بخرد یا خیر. چین و تجارت در شبکههای اجتماعی این کشور بهخوبی به ما نشان داده که این نوع از تجارت، یکی از موفقترین راههای کسبوکارهاست. کما اینکه در یک دهه گذشته، تجارت در شبکههای اجتماعی فرصت خوبی برای برندهای چینی بوده و بهتنهایی توانسته درآمدی در حدود ۳۶۰ میلیارد دلار را روانه جیب این برندها کند.
اما کشورهای غربی قدری دیرتر از کشورهایی مثل چین سراغ این نوع از تجارت رفتند. گسترش کرونا تا حدودی به سرعت حرکت به سمت تجارت در شبکههای اجتماعی افزوده است. از جمله مزایای تجارت در شبکههای اجتماعی میتوان به کاهش از دست رفتن مشتریهای بالقوه به واسطه سرعت در خرید، واقعیت افزوده و تأثیر آن در خریدهای آنلاین، افزایش سود، تقویت ارتباط با مصرفکننده و ایجاد یک تجربه خرید شخصیتر اشاره کرد.
شبکهها و رسانههای اجتماعی این روزها خرید مردم را هدایت میکنند. بر اساس آمار، نزدیک به ۷۰ درصد از مردم محصولی را که شاهد تبلیغ آن در رسانههای اجتماعی بودهاند، خریدهاند. طبق بررسیهای انجامشده، تقریباً نیمی از پاسخدهندگان حداقل یک بار در ماه اینگونه خرید میکنند. واقعیت این است که مصرفکنندگان به دنبال راحتی هستند و برندها از طریق تجارت در شبکههای اجتماعی این را در اختیارشان قرار میدهند.
اما در اینجا بد نیست به برخی نکات ضروری اشاره کنیم که میتواند به کار برند شما بیاید. برندها بسته به اینکه چه پلتفرمی را برای کار انتخاب میکنند، میتوانند رویکردهای مختلفی را در پیش بگیرند.
اگر قصد دارید اینستاگرام را به عنوان پلتفرم فعالیت خود انتخاب کنید، مراقب استفاده از لینکهای مرتبط باشید تا مخاطب برای نهایی کردن خرید ناچار به خروج از اینستاگرام نشود. تجارت در شبکههای اجتماعی و موفقیت آن در چین باید درسی برای کشورهای غربی باشد تا بیشتر از قبل بتوانند از این بستر استفاده کنند و پیام آن را جدی بگیرند؛ مردم میخواهند در شبکههای اجتماعی خرید کنند و حالا فرصت آن بیشتر از هر زمان دیگری فراهم شده است.