کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
میلاد چرمیان، مدیرعامل «منمپست» مطرح کرد / نحوه قیمتگذاری شرکت پست مانع رشد بخش خصوصی است
«میلاد چرمیان»، مدیرعامل شرکت «منمپست» درباره شرایط حوزه لجستیک خردهفروشی میگوید که این بخش از لجستیک با میزان فروش فروشگاههای آنلاین ارتباط مستقیمی دارد و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بازار شرکتهای فعال در حوزه لجستیک خردهفروشی نیز تحت تأثیر شرایط اقتصاد کشور، روزهای خوبی را تجربه نمیکند.
اینستاگرام یکی از پلتفرمهایی بود که کسبوکارهای خرد زیادی از طریق آن اقدام به بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود میکردند. نزدیک به یک سال است که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده است. اما آیا شبکههای اجتماعی داخلی توانستهاند در حوزه سوشالکامرس موفقیتی داشته باشند؟
چرمیان در جواب این سؤال با اشاره به اینکه پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، فضای خوبی برای بازاریابی ایجاد کرده بودند و پول در آنها گردش داشت، معتقد است در حال حاضر پلتفرمهای داخلی توانایی رقابت و جایگزینی با پلتفرمهای خارجی را ندارند. پلتفرمهای داخلی در حال حاضر تنها کار پیامرسان را انجام میدهند و نمیتوانند آن چیزی را که در اینستاگرام اتفاق میافتاد، محقق کنند. اگر هم پلتفرمهای داخلی در حوزه سوشالکامرس نفوذی داشتهاند، آنقدر کم است که ما بهعنوان کسبوکاری که در حوزه لجستیک خردهفروشی فعال هستیم، متوجه آن نشدهایم.
چالشهای کسبوکارهای لجستیک در قیمتگذاری
به گفته او مهمترین چالشی که در حال حاضر شرکتهای این حوزه با آن مواجه هستند و باعث پیشرفت نکردن و سودآوری حداقلی آنها شده، نحوه قیمتگذاری شرکت ملی پست در این حوزه است. از آنجا که اداره پست دولتی است و هزینههای آن نیز تأمین میشود، به رقیب سختی برای بخش خصوصی تبدیل شده که با ارائه قیمتهای پایین مانع سوددهی و رشد این بخش شده است.
چرمیان در ادامه موضوع قیمتگذاری پایین در این بازار را فقط مرتبط با اداره پست نمیداند و اضافه میکند: «برخی شرکتهای خصوصی نیز برای رقابت و در دست گرفتن بازار، قیمتهای خود را به شکل غیرمنطقی پایین میآورند؛ در نتیجه ما هم مجبور میشویم قیمتها را کاهش دهیم که این موضوع باعث متضرر شدنمان میشود.»
او تأکید میکند که حوزه لجستیک خردهفروشی نیازمند سازوکاری است که سهم بازار را برای شرکتهای مختلف سروسامان دهد تا دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی در این حوزه نباشیم.
باید روی قیمتها تفاهم کنیم
مدیرعامل منمپست در خصوص نیاز به وجود یک نهاد صنفی در حوزه لجستیک میگوید: «تاکنون با چنین مفهومی در حوزه لجستیک روبهرو نبودهایم. با اجماع شرکتها باید تفاهمهایی در حوزه قیمت و نحوه ارائه خدمات ایجاد شود. اکنون رقابت در این زمینه بیشتر به سمت پایین و بالا کردن قیمتها رفته است. اگر بازه قیمتها برای خدمات مشخص باشد، کسبوکارها برای رقابت با یکدیگر روی کیفیت خدمات خود تمرکز بیشتری خواهند داشت و این موضوع در نهایت به نفع مصرفکننده خواهد بود.»