کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تناسب نداشتن قیمت‌ها و هزینه‌های لجستیک / عدم تعلق بودجه به سوشال‌مدیا در بازاریابی و تأثیر آن بر لجستیک خرده‌فروشی

علی حسینی، مدیرعامل «لینک‌اکسپرس» می‌گوید بعد از فیلترینگ دیگر مانند سابق بودجه‌های بازاریابی به سوشال‌مدیا اختصاص داده نمی‌شود و این امر روی صنعت لجستیک خرده‌فروشی تأثیر‌گذار است.

مدیرعامل لینک‌اکسپرس با اشاره به اینکه حوزه لجستیک خرده‌فروشی بسیار وابسته به صنعت ایکامرس است و در شرایط اقتصادی کشور این صنعت از وضعیت خوبی برخوردار نیست، به «کارنگ» می‌گوید: «به علت رکود شدیدی که از اردیبهشت شاهد آن بودیم، به‌طور کلی حجم سفارش‌های اینترنتی با کاهش همراه بوده و ما شاهد افت تعداد سفارش‌ها و عدم رشد مشتریان‌مان که همان فروشگاه‌های اینترنتی هستند، بودیم.»

به گفته او از زمانی که شبکه‌های اجتماعی در کشور فیلتر شده‌اند، برای مدتی فعالیت کسب‌وکارها در این فضا متوقف شد، اما در حال حاضر که کسب‌وکارها در همین فضای فیلترشده‌ در حال فعالیت هستند، باز هم مثل سابق  بودجه‌های بازاریابی به سوشال‌مدیا اختصاص پیدا نمی‌کند. در گذشته بودجه‌های قابل توجهی برای مارکتینگ سوشال‌مدیا در نظر گرفته می‌شد که روی فروش فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی کشور نیز تأثیر می‌گذاشت؛ در نتیجه شرایط برای شرکت‌های لجستیکی نیز بهتر بود.

او در خصوص پلتفرم‌های داخلی و تأثیری که بر بازار ایکامرس کشور دارند، عنوان می‌کند: «تاکنون تأثیر‌گذاری مثبتی را در کسب‌وکار خود از سوی پلتفرم‌های داخلی احساس نکرده‌ایم. پلتفرم‌های داخلی در حال حاضر ویترینی هستند که برای بخش لجستیک خرده‌فروشی بازدهی نداشته‌اند. ما حتی یک مشتری هم نداشتیم که بخواهد به‌عنوان فروشگاه آنلاین در این فضاها فعالیتی انجام دهد.»

او تأکید می‌کند که کسب‌وکارهای لجستیکی خیلی این دسترسی و امکان را ندارند که بتوانند در خصوص تغییر رفتار کاربران تدبیر خاصی ارائه دهند. حسینی ادامه می‌دهد: «اما پیش‌بینی ما این بود که بسیاری از فروشگاه‌هایی که در اینستاگرام دارای حجم قابل توجهی از سفارش‌ها هستند، احتمالاً بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند و با تأسیس فروشگاه اینترنتی به‌صورت وب‌سایت، به فعالیت خود ادامه دهند. ما در فضای وب‌سایت خدماتی را به شکل افزونه‌ ارائه دادیم تا افراد خیلی راحت به سامانه ووکامرس لینک شوند و بتوانند سفارش خود را ثبت کنند که استقبال خوبی هم از این طرح شد.»

مدیرعامل لینک‌اکسپرس عنوان می‌کند که هزینه‌های صنعت لجستیک بسیار بیشتر از قیمت‌های آن با افزایش همراه بوده و علت این ماجرا هم این است که قیمت سوخت ثابت مانده است. برای مثال اگر قبلاً کالایی تولید می‌شد یا قطعه‌ای با یک دلار وارد می‌شد، دو دلار فروش می‌رفت و هزینه ارسال هم 10 درصد آن بود، اما اکنون در همین فرایند هزینه ارسال به هفت درصد رسیده است. این موضوع باعث می‌شود شرکت‌های لجستیکی شرایط خوبی در این میان نداشته باشند.

او باور دارد که اگر آزادسازی قیمت‌ها را روی هزینه‌های سوخت هم داشته باشیم، هزینه‌‌ها و قیمت‌های بخش لجستیک به‌صورت منطقی جهش پیدا می‌کند و به همان حالت باثبات قبلی بازخواهد گشت؛ در این صورت است که بازار لجستیک برای فعالان این عرصه جذاب‌تر خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/q3mj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.