کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
پنجمین رویداد سوار ابرها با سخنان پویا پیرحسینلو، همبنیانگذار و مدیرعامل ابر آروان آغاز شد. او با بیان اینکه اینترنت ایران و اتصالش به خارج از کشور در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است، به طرح صیانت که آن را تأسفبرانگیز خواند، اشاره کرد و گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت را بین اپراتورهای موبایل و FCPها توزیع میکند تا اینترنت از این طریق بین مردم و دیتاسنترها توزیع شود. سرویسهای ابری در لایه بعد از دیتاسنترها قرار دارند، بنابراین از نظر فنی نمیتوانند هیچ ارتباطی با قطع و وصل و محدودسازی اینترنت داشته باشند.»
او در ادامه و در توضیح استدلال ارتباط غیرمستقیم و کاهش هزینههای اجتماعی قطع اینترنت پس از قدرت گرفتن زیرساختهای ابری گفت: «این هم یک دروغ بزرگ است. در Gatewayها یا همان دروازههای ورود اینترنت به کشور، تجهیزاتی از جمله روترها و فایروالهایی وجود دارد که مشخص میکند چه ترافیکی ارسال شود یا نشود.
به زبان ساده این درگاهها در همین لحظه هم بهآسانی قابل کنترل و تنظیم هستند. بهراحتی میتوان لیستی از سایتهای مهم تهیه و مشخص کرد در زمان قطع اینترنت کدام سایت در دسترس باشد یا نباشد. میتوان اینترنت را قطع کرد، اما اجازه داد سرویسهایی مثل اسنپ و تپسی در دسترس باشند، بدون اینکه اهمیتی داشته باشد این سرویسها خارج از کشور میزبانی میشوند یا در داخل کشور در یک دیتاسنتر اختصاصی یا یک سرویس ابری قرار دارند.»
پس از این مقدمه، مدیرعامل ابر آروان با بیان اینکه کسبوکارهای جهانی همواره تلاش میکنند با رعایت قوانین و پروتکلهای جهانی در نقطه بهینه محرمانگی اطلاعات و امنیت قرار بگیرند، گفت: «در این راستا ابر آروان از زمستان ۹۹ و بهعنوان اولین شرکت ایرانی و همگام با بزرگترین شرکتهای ابری جهانی، بهصورت فصلی شروع به انتشار گزارش شفافیت کرد؛ در این گزارشها اعلام میشود چه درخواستهایی از نهادهای قانونی داخلی و بینالمللی به دست ما رسیده است و بر چه اساس، با چه درخواستهایی موافقت و با چه مواردی مخالفت میشود.»
پیرحسینلو از انطباق ابر آروان با ساختارها و قوانین GDPR، قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: «این قدم بزرگ دیگری در مسیر حراست از حریم خصوصی کاربران خواهد بود. ضوابط GDPR از این پس برای تمام کاربران ابر آروان، از جمله کاربران ایرانی نیز رعایت خواهد شد.»
بهگفته پیرحسینلو، پیش از این تمرکز ابر آروان، بر سرویسدهی به کشورهای در حال توسعه بود. از امروز و با سازگاری ابر آروان با GDPR، اروپا و آمریکای شمالی هم به کشورهای تحت پوشش ابر آروان اضافه میشوند و آروان با داشتن دهها پاپسایت در نقاط مختلف جهان، وبسایتی به هشت زبان مختلف و سازگاری با قوانین بینالمللی، پرقدرتتر به فعالیت جهانی خود ادامه میدهد.
پیرحسینلو در ادامه به بارزترین ویژگیهای محصولات ابر آروان پرداخت؛ او درباره Object Storage ابر آروان توضیح داد: «محصول فضای ابری آروان یکی از اقتصادیترین محصولات جهان در این بخش است. آروان ۳۰ درصد از دیجیتال اوشن و ۷۹ درصد از AWS ارزانتر است.»
به گفته پیرحسینلو، پلتفرم ویدئوی ابر آروان شامل پنج محصول اصلی استریم و تصویر است. اگرچه پابلیک پلتفرمها مانند یوتیوب بیشترین سهم را از بازار جهانی دارند، برای کسبوکارهایی که بهدنبال امکانات حرفهای یا استفاده از برند اختصاصی خودشان هستند، ابر آروان یکی از بهترین انتخابهاست.
پلتفرم ویدئوی آروان با امکانات بیشتر، حداقل ۸۰ درصد از Cloudflare اقتصادیتر قیمتگذاری شده است. بهعلاوه محصول کانتینر ابری آروان با بیش از هفت امکان جدید، بهعنوان یکی از کاملترین کانتینرهای ابری دنیا با ۴۰ درصد امکانات بیشتر از هیروکو، کمتر از نصف آن قیمتگذاری شده است.
او در مورد شبکه توزیع محتوا ابر آروان (CDN) که از آن به عنوان محصول پرچمدار فناوری آروان یاد کرد، گفت: «آروان در بیشتر شاخصها جزو ده CDN برتر دنیاست؛ همچنین هشتمین CDN بزرگ دنیا، جزو سه CDN هایتک دنیا و بالاخره اقتصادیترین CDN با ترافیک رایگان در تمام نقاط جهان.»