کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مهسا نجاتی / سومین رویداد ۹ ژانویه که بستری برای گردهمایی فعالان رمزارز و بلاکچین ایران است، در نوزدهم و بیستم دیماه توسط کارخانه نوآوری رسانه راهکار برگزار میشود. این رویداد یکی از مهمترین رویدادهای حوزه بلاکچین و رمزارز است و این امکان را برای افراد فراهم میکند تا با جمع شدن زیر یک سقف درباره وضعیت، چالشها و چشماندازهای این حوزه صحبت کنند. در ادامه گفتوگوی ما با حامد نورزاد، مدیر استراتژی و برند والکس را میخوانید.
چالشهای یک مدیر استراتژی در حوزه کریپتو
حامد نورزاد در این باره میگوید: «صنعت رمزارز، صنعت جدیدی است. فاصله ما با دنیا در این صنعت برخلاف صنایع دیگر بسیار کم است. برای مثال ما در حوزه ریتیل حدود ۱۵ یا ۲۰ سال عقب هستیم. اما اختلاف در این صنعت بسیار کم است؛ به این معنا که از نظر بازه زمانی، چیزی را که تجربه میکنیم اختلاف بیش از ۱۲ ماه نیست که این اتفاق چالش بسیار جدی و جذابی است. در واقع، همه مفهومهایی که در مارکتینگ برای ما مهم است، اینجا دوباره تعریف میشود. دو پارامتر وجود دارد؛ یکی اینکه کسانی که در صنعت فعال هستند، کمی رفتارهای متفاوتتر دارند و دومین موضوع به صنعت مربوط میشود. به دلیل اینکه صنعت جدیدی است، رفتارهای متفاوتتری دارد. منظور این است که وقتی از این موضوع صحبت میکنیم، با یک انسان طرف هستیم و یکی از مهمترین حوزههای ذهنی انسان، حوزه مالی است که در آن رفتارهایی انجام میشود که کمی با ریتیل متفاوتتر است. برای مثال رفتاری که یک انسان در ایران یا کشورهای مشابه ایران انجام میدهد کاملاً متفاوت با کشوری مانند سنگاپور است. این صنعت، صنعتی نوظهور است که در آن امکان یادگیری و رشد وجود دارد.»
استراتژی کسبوکارها در یک سال گذشته
نورزاد با اشاره به اینکه موضوعی که شاید از آن غفلت کنیم این است که چقدر بلاکچین و کریپتوکارنسی در کشور ما به بلوغ رسیده، عنوان میکند: «این موضوع را نباید فراموش کنیم که در چند سال گذشته، این صنعت در مرحله معرفی قرار داشت. زمانی که با این صنعت روبهرو هستیم، استراتژیهای کسبوکاری که در راستای توسعه ارزی هستند، میتواند خیلی کمککننده باشد. در واقع این همان رفتاری است که تمامی پلتفرمها در ۱۸ ماه گذشته انجام دادند که اتفاق بسیار خوبی نیز بوده است. پلتفرمها سعی کردند خودشان را نزدیک کنند.»
مدیر استراتژی و برند والکس در ادامه خاطرنشان میکند: «نکتهای که وجود دارد این است که ما جزو معدود صنایعی هستیم که مستقیم با رقبای خارجی در رقابت هستیم و زمانی که بازار ظرفیت جذب کاربر جدید را ندارد، عمقدار کردن فیچرها استراتژی درستی است که بسیاری از پلتفرمها به سمت آن حرکت کردند که این موضوع به بلوغ صنعت کمک میکند. نکته مهم این است که اگر ما در بازار کاملاً بالغی بودیم، شاید رشد ارزی بر گرفتن سهم بازار رقبا تأثیر میگذاشت؛ اما این بازار همچنان به بلوغ نرسیده است. فکر میکنم ۱۸ ماه گذشته زمان مناسبی بود برای اینکه پلتفرمها بتوانند فیچرهای مناسب برای کاربرانی که خواهان ورود به بازار و کسب تجربه هستند ارائه دهند.»
بلوغ بازار رمزارزها
نورزاد درباره موضوع منفی صنعت رمزارزها تأکید میکند: «نکته منفی بعد از همگرایی کسبوکارها که به وجود آمد و تصمیمهایی که در بلندمدت گرفته شد اما جوابگو نبود، دقتنکردن به رشد و بلوغ کلی این صنعت است. دقت نکردن باعث میشود رفتارها و جذب کاربرانی داشته باشیم که در برخی شرایط، مناسب بازار نباشند و تجربه خوبی کسب نکنند. فکر میکنم یکی از مهمترین نیازهای بازار در شش ماه گذشته، آموزش و یادگیری کسب سود است. در واقع آموزش ابزار مهمی است که کمک میکند ما بتوانیم این صنعت را بهتر به کاربرها معرفی کنیم و همچنین بتوانیم برایشان کسب سود بلندمدت داشته باشیم. این دو پارامتر کمک میکند این صنعت به بلوغ برسد.»
حامد نورزاد با اشاره به اینکه واقعیت این است که لیدرهای این صنعت تریدرها هستند و هر پلتفرمی که بتواند نیازهای آنها را برطرف کند، بهصورت جدی تأثیرگذار خواهد بود، میگوید: «ما در حال حرفزدن از صنعتی هستیم که معرفی آن فردبهفرد انجام میشود. اگر فرض کنیم که این شیوه درستی است، ما لازم داریم نیازهای تریدرها را بررسی کنیم و برای آنها پاسخ درخوری داشته باشیم. ما مانند دیگر پلتفرمهایی که وجود دارد در این مسیر حرکت کردیم و در این ۱۸ ماه که این فیچر را لانچ کردیم روی این موضوع کار کرده و هوش مصنوعی را گسترش دادیم. در حال حاضر باتهای ما که با هوش مصنوعی ساخته میشوند، نزدیک به ۷۰ درصدشان به سود میرسند که این عدد بسیار جذاب است.»
او در ادامه توضیح میدهد: «روز اولی که هوش مصنوعی را راهاندازی کردیم عدد آن ۳۰ درصد بود که این فعالیت در حال گسترش است. متناسب با این موضوع در حال ارائه فیچرهای متناسب با آن هستیم. برای مثال اعتبار معاملاتی که درباره آن صحبت شد، یکی از ابزارهایی است که تریدرهای حرفهای به آن احتیاج دارند؛ به این معنا که وقتی شرایط برای کسب سود مساعد است، داشتن سود بیشتر میتواند به آنها کمک کند از آن بازار سود بیشتری کسب کنند. به طور خلاصه ما سعی میکنیم نیازهای واقعی تریدرها را بسنجیم و برای آنها راهحلهایی ارائه دهیم؛ زیرا بهشدت اعتقاد داریم آنها افرادی هستند که بر اکوسیستم تأثیر جدی میگذارند.»
امنیت؛ مهمترین موضوع حوزه رمزارزها
مدیر استراتژی و برند والکس ادامه داد: «حوزهای که نیاز است بسیار درباره آن صحبت شود، حوزه امنیت است. شفافیت در کنار امنیت میتواند وجود داشته باشد که کل بلاکچین با این اساس شکل گرفته است. درست است که شفاف است، اما موضوع امنیت افراد و اطلاعات وجود دارد. من فکر میکنم این موضوع بزرگترین مانعی است که باعث میشود افراد وارد این صنعت نشوند و بدانند که ناظری وجود دارد که صفر تا صد رفتارهای من را میسنجد. باید درباره این موضوع بسیار صحبت شود تا این دغدغه ذهنی تریدرها رفع شود. موضوع آموزش در هر حوزهای مهم است؛ مخصوصاً در حوزه تبادل اما کل آن چیزی که در اکوسیستم بلاکچین هست، نیاز به آموزش دارد. بسیار خوب میشود که این آموزش را بهصورت هدفمند و البته بدون چشمداشت انجام دهیم.»