کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
یازدهمین ماراتون برنامهنویسی تلفن همراه کشور (MPM11) روز ۱۵ آذرماه در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری آغاز به کار کرد. در افتتاحیه این برنامه، احسان ترکمن، مدیرعامل سپ با اشاره به ضریب نفوذ روزافزون موبایل توضیح داد: «در سال 1382 یا 1383، بیش از ۸۰ درصد تراکنشهای صنعت از طریق ATM انجام میشد و مابقی بهوسیله کارتخوان بود. اما امروز این نسبتها کاملاً برعکس هستند. امروزه ۸۰ درصد تراکنشها از طریق کارتخوان، ۱۰ درصد از طریق موبایل و ۱۰ درصد از طریق ATM انجام میشود و پیشبینی میکنیم در چند سال آینده موبایل ترند شود. تنها گزینهای که الان در موبایل وجود ندارد، پرداخت است. در حال حاضر NFC برای پرداخت آسان نداریم. در دنیا این روند آغاز شده و ما هم قطعاً به این سمت خواهیم رفت.»
او گفت: «مفتخریم که امروز در کنار دانشگاه شریف و صندوق شکوفایی و نوآوری هستیم. صندوق نوآوری در خیلی از شرکتهای استارتاپی سرمایهگذاری کرده و ریسک زیادی را متحمل شده است. امروز نتیجه این سرمایهگذاریها و تحولاتی را که در ایران ایجاد کردهاند، میبینیم.»
ترکمن ادامه داد: «جایگاه برتر خود در خاورمیانه و کسب رتبه دوازدهم در جهان را مدیون زحمات همکاران نخبه خود هستیم.»
مدیرعامل سپ ضمن تأکید بر اهمیت بحث تحقیق و توسعه به شرکت اپل اشاره کرد و گفت: «شرکت اپل ۳۰ درصد از سود سال گذشته خود را در بحث تحقیق و توسعه هزینه کرده است. متأسفانه ما در ایران به این بخش اصلاً توجهی نداریم. اما شاهد هستیم که اپل نیازهای مشتریها را حتی قبل از خودشان میداند و محصولاتش را بر این اساس میسازد. این امر حاصل استفاده از نیروهای خلاق و نوآوری رشد بخش تحقیق و توسعه است. در ایران بهعنوان هزینه به این بخش نگاه میکنیم و فکر میکنیم نباید این هزینه را متحمل شویم. در واقع در جای بدی صرفهجویی میکنیم.»
او با مقایسه جایگاه فعلی شرکتهایی مثل نوکیا، اپل و سامسونگ تأکید کرد که خلاقیت و نوآوری جایگاه ویژهای دارد.
ترکمن در ادامه اظهار داشت: «اولین شرکتی که در حوزه تلفن در ایران USSD را راهاندازی کرد، شرکت سپ بود. سال ۱۳۸۸ همراه اول و ایرانسل این فناوری را نداشتند. ما برای اینکه بتوانیم کد دستوری #724* را در ایران راهاندازی کنیم با یک اپراتور لبنانی مستقر در کیش یک قرارداد انحصاری پنجساله نوشتیم و برای اولینبار 724 USSD را در سال ۱۳۸۸ راهاندازی کردیم. فکر میکنم سال 1391 یا 1392 بود که ایرانسل و همراه اول این فناوری را آوردند. بعد به سمت رشد بیشتر فناوری رفتیم و اپلیکیشن راهاندازی کردیم. در حال حاضر هر کدام از این شرکتها برای خود اپلیکیشن دارند.»