اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت در مورد دعواهای حقوقی در استارتاپ‌ها می‌‌گوید/ مستندات کامل باشد، روند رسیدگی طولانی نیست

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در روزهای اخیر، شکایت تپسی از اسنپ و ماجرای این رفتار ضدرقابتی ما را به این فکر انداخت که در شورای رقابت چه می‌گذرد. روند کار در این شورا چگونه است و وظیفه این نهاد چیست. اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت به سؤالات «کارنگ» در این زمینه پاسخ داده است.

سخنگوی شورای رقابت درباره روند کار این شورا و مراحلی که یک شکایت ثبت‌شده طی می‌کند تا به نتیجه برسد، می‌‌گوید: «روال کار شورای رقابت به این صورت است که شکایت ثبت‌شده در معاونت حقوقی شورای مرکز ملی رقابت مطرح می‌شود و برای آن کارگروه شکل می‌گیرد. سپس در مرحله مطالعه با کمک کارشناسان اقتصادی، بازار مرتبط با شکایت به طور دقیق بررسی و بعد از تکمیل مستندات و اطلاعات در صحن شورا به آن رسیدگی می‌شود.»

اسماعیل شجاعی اضافه می‌کند: «در چهارچوبی که قانون برای شورای رقابت تعیین کرده، این شورا وظیفه پایش بازارهای مختلف را دارد تا رقابت در جریان باشد و انحصار اتفاق نیفتد؛ همچنین اگر در بازاری انحصار شکل گرفته، شورا وظیفه دارد آن را مدیریت کرده و برای آن دستورالعمل بنویسد. در شورای رقابت، یک فرد یا شرکت می‌تواند علیه یک یا چند شرکت دیگر و همچنین علیه بخش‌های دولتی شکایت خود را مطرح کند.»

او درباره ورود مستقل شورای رقابت به بازارها بدون اینکه شکایتی ثبت شود، می‌افزاید: «در این حالت شورا از طریق کارشناسان مرکز ملی رقابت، بازار مورد نظر را مطالعه کرده، در ادامه کارگروه تخصصی تشکیل می‌دهد و بعد از کامل شدن پرونده، در صحن شورا مطرح و درباره آن نظر داده می‌شود.»

سخنگوی شورای رقابت درباره دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها مانند شکایت «تپسی» از «اسنپ» می‌گوید: «معمولاً روند رسیدگی به موارد مطرح‌شده در شورای رقابت طولانی نیست، اما وقتی یک طرف شکایتی را مطرح می‌کند، باید مستندات مربوط به آن را هم ارائه دهد. گاهی اوقات شورا به یک موضوع ورود کرده و درخواست مستندات دارد، اما ارائه مستندات و اطلاعات کامل زمان‌بر می‌شود. اگر مستندات کامل باشد، روند یک شکایت بیشتر از یک تا دو ماه طول نمی‌کشد. در سایت شورای رقابت به‌سادگی می‌توانید ببینید که شکایتی ثبت و به خاطر کامل بودن مستندات در بازه زمانی کوتاهی به آن رسیدگی شده است.»

به گفته شجاعی بیشتر مواردی که در حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی و نوآور در شورای رقابت مطرح شده‌اند، مربوط به بحث اینترنت، سرعت آن و مشکلاتی است که شرکت‌های این حوزه با مخابرات و سرویس‌های مختلف آن داشته‌اند.

او با تأکید بر اینکه شورای رقابت یک نهاد تخصصی است و در چهارچوب مطالعات بازار به شکایت‌ها رسیدگی می‌کند، می‌گوید: «برای مثال در بازار خودرو وقتی قرار است شورای رقابت ورود کند، تمامی جوانب این بازار اعم از آمار تولید، واردات، صادرات، تولید‌کنندگان و… بررسی می‌شود و نظر انجمن‌های تخصصی و نهادهایی که در آن حوزه تصمیم‌گیری می‌کنند، همه مد نظر قرار می‌گیرد. در روند کار شورا متخصصان و نهادهای ذیربط همگی دعوت شده و نکات آنها شنیده می‌شود. همچنین اعضای شورا سه نفر نماینده مجلس، دو نفر قاضی دیوان عالی کشور و بقیه متخصصان حوزه‌های اقتصادی هستند. این افراد ضمن اینکه سال‌ها تجربه کاری در بخش‌های دولتی و خصوصی داشته‌اند، نماینده وزارتخانه‌ها نیستند بلکه افرادی مستقل‌اند که شش سال حکم برای حضور در این جایگاه دارند.»

به گفته سخنگوی شورای رقابت، به طور کلی در بحث‌های حقوقی به‌ویژه در مواردی که موضوع فناوری و نوآوری مطرح می‌شود، این امکان وجود دارد که با نقصان و کمبود قوانین مواجه شویم، هرچند تاکنون در این زمینه موردی وجود نداشته که برای رسیدگی به شکایات کسب‌و‌کارهای نوآور به تصویب قانون جدید احساس نیاز شود. اما اگر زمانی چنین نیازی باشد، شورای رقابت می‌تواند به دولت پیشنهاد دهد تا برای اصلاح قوانین لایحه به مجلس بفرستد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dtot
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.