کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

انتشار نامه‌هایی برای دریافت اینترنت بدون فیلتر / اساتید، ورزشکاران و مدیران وزارتخانه‌ها در صف اینترنت طبقاتی‌

در یک هفته اخیر نامه‌های گوناگونی از سوی نهادها و شخصیت‌های مختلف منتشر شده که در آن خواستار اینترنت بدون فیلتر یا به تعبیری همان اینترنت طبقاتی بوده‌اند.

در جدیدترین نامه، معاونت حقوقی وزارت علوم در نامه‌ای از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی خواسته تا لیست اعضای هیئت علمی خود را برای دریافت «اینترنت باز» ارسال کنند. این نامه یک نکته جالب دارد و آن اینکه این درخواست با توجه به مصوبه جلسه ۱۲۹ کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا همان کارگروه فیلترینگ مطرح شده است. جلسه‌ای که از جزئیات آن اطلاعات مشخصی منتشر نشده، اما مشخص است خروجی اصلی آن اعطای اینترنت باز به گروه‌های مشخص است. 

در این نامه تأکید شده که از اینترنت باز به منظور استفاده از سکوها، تارنماهای بین‌المللی با محتوای علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری قرار است استفاده شود. 

حالا این سؤال از سوی برخی کارشناسان به وجود آمده که چرا اصولاً باید سکوهای بین‌المللی مرتبط با محتوای علمی و آموزشی بسته باشد.

در همین زمینه محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و مدیرعامل گروه علمی طیف در توییتر خود به این نامه انتقاد کرده و نوشته است: «اولاً کدوم سکوها و سایت‌های بین‌المللی با محتوای علمی و پژوهشی فیلتر هستند که بناست برای دانشگاهیان باز شوند؟ ثانیاًَ این سایت‌های علمی مگر سایت مستهجن‌اند؟ خب برای همه مردم بازشون کنید. ثالثاً مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چرا به صورت عمومی منتشر نمی‌شود؟ مگه اسرار نظامی است.»

این فقط اساتید دانشگاه‌ها نیستند که خواهان اینترنت طبقاتی شده‌اند. اخیراً نامه‌هایی به بیرون درز کرده که در آن وزارت جهاد کشاورزی، خبرگزاری تسنیم، وزارت صمت و فدراسیون فوتبال از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کرده‌اند اینترنت بدون فیلتر دریافت کنند.

 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه خود به احسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام کرده که این مرکز نیاز دارد در راستای عمل به رسالت‌های خبری خود از «اینترنت رایگان و بدون فیلتر و پرسرعت» بهره‌مند شود و لیستی از کارکنان این وزارتخانه برای دریافت اینترنت بدون فیلتر را به او ارائه کرده است.

در ادامه نیز مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در ۹ مهر یعنی در هفته‌های اول شروع اختلال و محدودیت‌های اینترنت در نامه‌ای به عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات درخواست کرده با توجه به «استقرار کارلوس کیروش در کمپ تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال و گستره ارتباطات تیم ملی در سطح بین‌الملل» از تعدادی از آی‌پی‌های این فدراسیون رفع فیلتر شود.

همچنین خبرگزاری تسنیم از وزیر ارتباطات خواسته با توجه به نیاز این خبرگزاری به استفاده دائمی از اینترنت بدون فیلتر در ارتباط با امورات خبری و اطلاع‌رسانی و رصد رسانه‌های خارجی، مشمول دریافت اینترنت بدون فیلتر شود.

در یکی دیگر از نامه‌های درزکرده به بیرون که جنجال زیادی برای آن به پا شد امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت خطاب به مصطفی اشرف، مدیر کل دفتر وزارتی وزارت ارتباطات، با ارائه شماره تلفن همراه و کد ملی خود درخواست کرده اینترنت بدون فیلتر دریافت کند.

در همین زمینه در حالی که همه از وزارت ارتباطات درخواست اینترنت بدون فیلتر کرده‌اند، احسان خرامید در نامه‌ای به جانشین ستاد رسانه مرکز ملی فضای مجازی درخواست اینترنت بدون فیلتر به لیستی کرده که برای این مرکز ارسال شده است.

پیش از این نامه‌ها نیز اتحادیه فناوران تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دارندگان پروانه کسب از این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند. اطلاعیه‌ای که با مخالفت بسیاری از مدیران و صنف‌های فعال در حوزه آی‌تی مواجه شد.

در حالی که اعتراض از سوی صنف به اینترنت طبقاتی از سوی برخی گروه‌ها ادامه دارد، وزیر ارتباطات در حاشیه یکی از جلسه‌های هیئت دولت اعلام کرد که آنها قصد دارند تنها ابزارهایی برای دسترسی بهتر برنامه‌نویس‌ها و گیمرها به اینترنت فراهم کنند که به باور او اسم آن را نمی‌توان اینترنت طبقاتی گذاشت. 

در همین راستا نیز او به حرف خود عمل کرد و خبر از رونمایی سامانه «رادار بازی» برای گیمر‌ها داد، سامانه‌ای که به باور بسیاری از فعالان و کارشناسان شروعی برای واگذاری اینترنت طبقاتی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2twj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.