اینترنت طبقاتی برای گیمرها شروع به کار کرد / رادار بازی؛ از مشکلات امنیتی و کپی‌کاری تا ارائه وی‌پی‌ان سازمانی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دو هفته پیش بود که وزیر ارتباطات در واکنش انتقادی کاربران و مدیران فعال در صنعت IT نسبت به تلاش وزارت ارتباطات برای ارائه اینترنت طبقاتی به گروه‌های خاص اعلام کرد که آنها قصد دارند تنها ابزارهایی برای دسترسی بهتر برنامه‌نویس‌ها و گیمرها به اینترنت فراهم کنند که به باور او اسم آن را نمی‌توان اینترنت طبقاتی گذاشت.

 در گام بعدی هم او به این وعده خود عمل کرد و خبر از رونمایی سامانه «رادار بازی» برای گیمر‌ها داد. سرویسی که برای حل مشکل پینگ، سرعت پایین دانلود و به‌روزرسانی بازی‌ها راه‌اندازی شده، اما به باور کارشناسان و فعالان حوزه تکنولوژی این سرویس در واقع همان اینترنت طبقاتی یا ارائه VPN حکومتی است که در قدم اول برای گیمر‌ها راه‌اندازی شده است.

سرویسی که از زمان راه‌اندازی تاکنون با حاشیه‌های بی‌پایان مانند داشتن مشکلات امنیتی و ویروسی بودن فایل‌هایش برای دانلود و کپی بودن برنامه آن از یک سرویس دیگر یعنی الکترو که برای دورزدن تحریم‌ها در حوزه بازی راه‌اندازی شده بود، مواجه است. 


VPN سازمانی برای گیمرها 


۴ ماه از اختلال و محدودیت اینترنت می‌گذرد و به نظر می‌رسد شرایط هیچگاه به قبل ۳۰ شهریور ماه بازنگردد. حداقل سیاست‌ها و اظهارات وزارت ارتباطات و در راس آن وزیر ارتباطات به خوبی نشان می‌دهد که اینترنت دیگر قرار نیست در کشور سرویسی باشد که همه به صورت برابر به آن دسترسی داشته باشند.

 برای نمونه اخیرا وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته است: «در تلاشند که نیاز مردم به فیلترشکن کاهش یابد». بسیاری این صحبت را اینگونه برداشت می‌کنند که قرار است از سرویس‌هایی مانند یوتیوب رفع فیلتر شود و بسیاری دیگر می‌گویند منظور وزیر ارتباطات ارائه VPN سازمانی است که سالهاست حاکمیت تلاش می‌کند آن را ارائه کند و بالاخره وزیر ارتباطات دولت سیزدهم کلید واگذاری آن را با راه‌اندازی سامانه «رادار بازی» زده است.

این سامانه با همکاری بخش خصوصی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت‌ ارتباطات زیرساخت راه‌اندازی شده است.

به گفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات استفاده از سایت و اپلیکیشن رادار بازی، ضمن افزایش قابل توجه سرعت دانلود بازی‌ها و آپدیت آنها، باعث کاهش چشمگیر پینگ بازی‌ها نیز خواهد شد که در نتیجه به گفته او تجربه‌ای دلچسب در بازی آنلاین برای کاربران رقم خواهد خورد.

سامانه رادار بازی یک DNS رفع تحریم ارائه می‌کند که بیشتر برای کاربران کنسول‌های بازی کاربردی‌تر است. برای استفاده از این سامانه کاربران باید نرم‌افزاری که از پروتکل وایرگارد پشتیبانی می‌کند و به نوعی VPN است و امکان دور زدن تحریم‌ها حوزه بازی علیه ایران را فراهم می‌کند را روی سیستم خود نصب کنند. 

سعید سوزنگر، کارشناس امنیت سایبری، راه‌اندازی این سامانه را شروعی برای ارائه اینترنت طبقاتی می‌داند. او در این زمینه به کارنگ می‌گوید: «وزیر ارتباطات اعلام کرده که ما برای برنامه‌نویس‌ها و گیمر‌ها اینترنت با شرایط خاص ارائه می‌کنیم، راه اندازی سامانه رادار بازی مصادق بارز همین اینترنت ویژه و طبقاتی است اگر نمی‌خواهند اسمش را طبقاتی بگذارند می‌توانند اسم آن را اینترنت گروه‌بندی شده برای گروه گیم بگذارند.»

او ادامه می‌دهد: «به زودی هم قرار است سرویس ویژه‌ای برای برنامه‌نویسان ارائه کنند که احتمالا آن هم سامانه‌ای است که در آن ابزارهای مورد نیاز برنامه‌نویس‌ها از طریق یک VPN حکومتی در اختیارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند از سرویس‌های تحریم شده استفاده کنند.»

سوزنگر شروع این کار از سمت دولت را خطرناک عنوان می‌کند و براین باور است که با این کار دولت در تلاش برای خاموش کردن اعتراض گروه‌های مختلفی است که نسبت به وضعیت اینترنت شکایت دارند. 

سوزنگر در این مورد اعلام می‌کند: «وقتی نیاز قشری مانند برنامه‌نویس یا گیمرها از طریق این سامانه‌ها رفع شود، از همراهی با گرفتن حق و حقوق گروهی که حقشان دسترسی آزاد به اینترنت است جدا می‌شوند و این هم صدایی برای در اختیار داشتن اینترنت بدون اختلال و محدودیت از بین می‌رود.»

در همین زمینه یک فعال حوزه تکنولوژی هم راه‌اندازی سامانه رادار بازی را شروعی برای ارائه اینترنت طبقاتی می‌داند و به کارنگ می‌گوید: «طی سالیان گذشته دولت‌های مختلف سعی کردن VPN سازمانی ارائه کنند، اما به دلایلی موفق نشدند و حالا سامانه رادار بازی برای گیمرها دقیقا همان کار VPNسازمانی را انجام می‌دهد.»

به گفته او این اولین بار است که دولت یک دسته‌بندی مشخص مانند گیمر‌ها را انتخاب و به آنها اینترنت طبقاتی از طریق VPN سازمانی ارائه می‌کند. 

به گفته او ارائه اینترنت طبقاتی به گیمر‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت با درست کردن زیرساخت‌ها و بهتر شدن سرعت و کیفیت اینترنت می‌تواند مشکل گروهی مانند گیمر‌ها را حل کند، چرا که همین حالا هم سرویس مانند رادار بازی وجود دارد که شرایط دور زدن تحریم‌ها برای گیمر‌ها را فراهم می‌کند.

این کارشناس تاکید می‌کند که مسیری که دولت در حوزه اینترنت در پیش گرفته ارائه اینترنت طبقاتی برای گروه‌های مختلف است تا با این کار صدای اعتراض گروه‌های مختلف نسبت به وضعیت اینترنت را خاموش کند. 


یک پروژه پرابهام و پرحاشیه


سامانه رادار بازی در شرایطی رونمایی شد که وزیر ارتباطات سه هفته پیش وعده داده بود که این سرویس در یک برنامه خبری و با حضور خبرنگاران رونمایی خواهد شد، اما در نهایت تصمیم گرفته شد رونمایی از این سامانه با انتشار یک خبر در کانال شخصی عیسی زارع‌پور در پیام‌رسان بله رقم بخورد. 

از اطلاعات تیم شرکت خصوصی درگیر در این پروژه اطلاعاتی در دست نیست و تلاش کارنگ برای گرفتن ارتباط با این تیم از آنجا که منوط به هماهنگی با وزارت ارتباطات شده بود از طریق روابط عمومی این وزارتخانه به نتیجه‌ای نرسید. با این حال در تنها گفت‌وگویی که بنیان‌گذار سامانه رادار بازی با وب‌سایت «ویجیاتو» داشته حتی نام او نیز ذکر نشده و در گفت‌وگوی همین بنیان‌گذار با وب‌سایت «دیجیاتو» نیز او فقط «مرادی» معرفی شده است. 

ابهامات در مورد کارایی این سامانه و تیم پشت پرده آن وقتی بیشتر می‌شود که توییت‌های کاربران و برخی کارشناسان در مورد کپی بودن برنامه‌‌ رادار بازی و ویروسی بودن فایل قابل دانلود از طریق این سامانه را بخوانید. 

در چند روز گذشته توییتر پر شد از تحلیل‌های مختلف در مورد داشتن خطر امنیتی و کپی بودن این سامانه از یک پروژه دیگر. 

در مورد کپی بودن این سامانه برخی ادعا کرده‌اند که کدهای استفاده شده در رادار بازی همه مربوط به پروژه Electro است. 

البته با اطلاعیه‌ای که تیم الکترو در این زمینه منتشر کرد مشخص شد که با دوپاره شدن این تیم و رفتن مدیران الکترو به راداربازی آنها سورس‌های الکترو را به رادار بازی منتقل کرده و در نهایت یک پروژه مشابه الکترو را با کمک دولت راه‌اندازی کرده‌اند. 

الکترو در اطلاعیه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده در این زمینه نوشته است: «چند وقتی است که الکترو با مشکلات متعددی مواجه شده و خوب فعالیت نمی‌کند. دلیل این مشکلات اخیر الکترو، جدایی اکثر تیم فنی از ما است که ایده جدیدی در ذهن داشتند و چون نرم‌افزار الکترو کار همین بچه‌ها بود، کاملا حق داشتند که سورس برنامه را گسترش دهند و اپلکییشن و پلتفرم رادار را با همکاری شرکت‌های دیگر رشد دهند. به همین دلیل با حمایت‌های مختلف پروژه جدید رادار گیم را با قابلیت‌های جدید و ایجاد پاپ سایت‌های متعدد در داخل و خارج کشور و CDN کردن بازی‌ها در داخل را آغاز کردند و پلتفرم مقایسه پینگ و کیفیت بازی‌ها را بالا آوردند.»

حاشیه‌های رادار بازی به اینجا ختم نمی‌شود. یکی دیگر از موارد پرابهام در مورد این سامانه اعلام بدافزار بودن فایل VPN قابل دانلود از طریق این سامانه است. اگر چرخی در توییتر بزنید، شاهد انواع توییت‌های تحلیلی و خبری می‌شوید که می‌گویند رادار بازی سامانه امن نیست و دانلود فایل VPN آن برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، ویروسی است که امنیت اطلاعات کاربران را به خطر می‌اندازد. 

در مقابل انتقاد‌های توییتری به ناامن بودن این سامانه، تیم وزارت ارتباطات و رادار بازی در ویراستی که کمتر کاربری توییتری در آن حضور دارد به ارائه پاسخ در مورد این ابهامات پرداخته است.

تیم رادار در مورد مشکلات امنیتی این سامانه نوشته است: «مسئله‌ای که برخی کاربران را نگران کرده بود، حدود یک سوم آنتی ویروس‌های ویروس توتال در چند ساعت گذشته اخطارهایی نسبت به نصب فایل ویندوز دادند که دلیل این مسئله ریپورت به آنتی ویروس هاست. بسیاری از آنتی ویروس‌ها طوری عمل م‌یکنند که اگر ریپورت افراد از حدی بیشتر باشد اخطار ثبت می‌کنند.»

در گام بعدی این تیم خبر داد که مشکل حل شده و در این مورد نوشت: « قدرتمند‌ترین آنتی ویروس جهان (کسپرسکی) تایید کرد که این هشدارها اشتباه بوده و رادار را لیست سفید کرد. می‌توانید حالا  در ویروس توتال کسپرسکی را مشاهده کنید.»

با این حال این جواب بسیاری را قانع نکرده و باعث شده هنوز بر ناامن بودن این سامانه پافشاری کنند. 

سعید سوزنگر، کارشناس امنیت سایبری در پاسخ به این سوال کارنگ که آیا رادار بازی مشکل امنیتی دارد یا خیر اعلام می‌کند که بررسی‌هایی که آنها روی این سامانه انجام داده‌اند، فعلا با مشکل امنیتی در آن برخورد نکرده‌اند. او معتقد است مشکل اصلی این است که این برنامه به شکل کاملا غیراستانداردی نوشته شده است. 

او در این مورد می‌گوید: «این پروژه هم مانند ده‌ها پروژه دولتی دیگر که می‌خواهند سریع راه‌اندازی شود مشخص است که یک شبه نوشته و توسعه داده شده و کد‌های آن هم که کپی یک پروژه مشابه در همین زمینه است.»

به گفته او ممکن است فعلا این پروژه مشکل امنیتی نداشته باشد، اما در آینده با این روش توسعه قطعا با مشکلات امنیتی و سوءاستفاده هکرها مواجه خواهد شد. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fz5q
2 نظرات
  1. جاسم می گوید

    انشالله خدا همه ما را آدم بوکوند

  2. محسن می گوید

    از نوع محتوای خبر برداشت می شود که بدون شواهد و صرفا نقل قول از برخی از افراد و کاربران که حتی به نامشان هم اشاره نشده، درصدد نفی این موضوع بوده اید.
    حرفه ای کار نکردید.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.