بررسی کوین‌های برتر هفته

کدام شبکه‌های بلاکچینی در سال گذشته بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفتند و بازار جذاب‌تری داشتند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اتریوم


در حالی که بازار رمزارزها در اصلاح به سر می‌برد، برخی اندیکاتورها نشان می‌دهند که اتریوم در محدوده فروش بیش از حد به سر می‌برد. شاخص RSI در مورد اتریوم در تایم‌فریم چهارساعته به ناحیه زیر ۳۰ یعنی اشباع فروش وارد شده است. آخرین باری که این شاخص به ناحیه اشباع فروش رسیده بود، مربوط به ماه‌های خرداد و تیر است که قیمت اتریوم به زیر دو هزار دلار رسیده بود.

از اسفند ۱۳۹۹ تاکنون هشت بار شاخص RSI به سطح زیر ۳۰ و ناحیه اشباع فروش رسیده که در تمام موارد با بازیابی قدرتمند قیمت و ایجاد کف‌های حمایتی همراه بوده است. در زمان نگارش این مطلب قیمت ETH برابر ۳,۷۱۷ دلار است که افتی ۱۰درصدی را در این دو روز تجربه کرده است. اکنون اتریوم نسبت به سقف تاریخی قیمت خود در ۴,۸۷۰ دلار در حدود ۲۳ درصد پایین‌تر معامله می‌شود.

هفته گذشته اعلام شد که اکثر پروژه‌های اتریومی‌ که در سال ۲۰۲۱ با برگزاری یک ایردراپ توکن اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اکنون شرایط قیمتی مناسبی ندارند و بیشترشان حداقل ۵۰ درصد با اوج تاریخی خود فاصله دارند. دلیل اصلی سقوط قیمتی برخی از این توکن‌ها، ایراداتی است که به نحوه برگزاری ایردراپ‌شان مربوط می‌شود.

آن‌طور که از برنامه‌ریزی‌های بنیاد اتریوم پیداست، احتمالاً سازوکار این شبکه تا اواسط سال ۲۰۲۲ از اثبات کار به اثبات سهام تغییر خواهد کرد. توسعه‌دهندگان اتریوم اخیراً یک شبکه آزمایشی را هم راه‌اندازی کرده‌اند که قرار است آخرین اقدام آنها پیش از پایان فاز اول به‌روزرسانی اتریوم به نسخه دوم باشد.

برخلاف پیش‌بینی‌های بیشتر تحلیلگران بازار ارز دیجیتال، بیت‌کوین کار خود را در سال ۲۰۲۱ با قیمتی کمتر از ۵۰,۰۰۰ دلار به پایان رساند، اما روند بازار در سال میلادی جدید چگونه خواهد بود و حمایت‌ها و مقاومت‌های کلیدی قیمت در سال ۲۰۲۲ کدام‌اند؟

به گزارش کوین تلگراف، بیت‌کوین سال ۲۰۲۱ را با فاصله‌ای قابل ‌توجه از هدف ۱۰۰,۰۰۰ دلاری که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، به پایان رساند. جسی پاول، مدیرعامل صرافی کراکن که خود مدتی قبل پیش‌بینی کرده بود قیمت بیت‌کوین در پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد، همچنان نسبت به عملکرد بیت‌کوین در بلندمدت دیدگاهی صعودی دارد، اما احتمال سقوط قیمت‌ها در کوتاه‌مدت را هم رد نمی‌کند.

یک نکته منفی که می‌تواند بر افزایش فشار فروش بیت‌کوین در کوتاه‌مدت تأثیر بگذارد، تغییر سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکاست. فدرال‌رزرو در ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) اعلام کرده بود که در ادامه با سرعت بیشتری به سمت متوقف‌کردن برنامه خرید اوراق قرضه حرکت خواهد کرد. علاوه بر این، این نهاد دولتی قصد دارد در سال ۲۰۲۲ نرخ بهره بانکی را در سه مرحله افزایش دهد.

بیت‌کوین و اتریوم به‌ترتیب با ۶۸ درصد و ۴۳۶ درصد رشد طی یک سال گذشته، عملکرد خوبی نشان دادند. با این حال، این دو غول بزرگ از نظر رشد بازار، حتی به گرد پای برخی از میم‌کوین‌ها مانند شیبا اینو، پروژه‌های آلت‌کوین‌ مثل اکسی اینفینیتی و ترا با درصدهای رشد پنج‌رقمی نمی‌رسند.

سولانا


SOL ارز بومی پروژه متن‌باز سولاناست که در زمینه راه‌حل‌های دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. سرعت توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی شبکه سولانا و همکاری با پلتفرم‌های مختلف دلیل عمده افزایش قیمت توکن سول در طول سال ۲۰۲۱ بود. همچنین، کوچ توسعه‌دهندگان از اتریوم به سولانا، ایردراپ‌های مختلف روی این شبکه و سرمایه‌گذاری‌های نهادی از عوامل اصلی جهش‌های قیمت SOL در نیمه اول سال به‌شمار می‌روند.

با این حال، رشد خیره‌کننده سولانا در چهار ماه آخر سال اتفاق افتاد. راه‌اندازی بازار توکن‌های غیرمثلی صرافی FTX روی بلاکچین سولانا، استقبال معامله‌گران نهادی از سولانا در دوران رکود بیت‌کوین و اتریوم و سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی همچون «تری اروز کپیتال» و «کوین‌بیس‌ ونچرز» باعث شد سولانا در روزهای اول نوامبر بتواند برای اولین‌بار وارد جمع پنج ارز دیجیتال برتر بازار شود و به رکورد ۲۶۰ دلار دست پیدا کند.

در مجموع، نوامبر ماه خوش‌یمنی برای سولانا بود. همکاری با مرورگر بریو، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری سولانا در شرکت گری‌اسکیل و ورود سرمایه‌گذاران نهادی بیشتر موجب شد تا این ارز دیجیتال، زمان زیادی را در محدوده‌ای بالاتر از ۲۰۰ دلار بگذراند.
در حال حاضر، این توکن ۲۹ درصد نسبت به اوج قیمتی خود دچار افت شده است.

در سالی که گذشت سولانا نام خود را میان بزرگان صنعت ارز دیجیتال مطرح کرد و در مدت‌زمانی بسیار کوتاه به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند تبدیل شد. با توجه به اینکه این شبکه با سرعت زیادی در حال نزدیک‌شدن به اتریوم است، انتظار می‌رود گسترش آن در سال ۲۰۲۲ میلادی هم ادامه داشته باشد.

وب‌سایت دیکریپت، سولانا را به‌عنوان کوین برتر سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده و می‌گوید هیچ پروژه‌ای در سال جاری، عملکردی شبیه به سولانا نداشته است. دیکریپت می‌گوید که انتخاب آنها، تحت هیچ عنوانی یک توصیه برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و این عنوان تنها بر اساس ترکیبی از عملکرد قیمتی و رشد اکوسیستم به سولانا داده شده است.

قیمت در ابتدای سال: 1.5 دلار
قیمت فعلی: 172 دلار
بازده سالیانه: ۱۰,۲۶۲ %
ارزش کل بازار: 58.6 میلیارد دلار
بازدهی هفته گذشته: 9.25 %

اینترنت کامپیوتر


توکن ICP توکن کاربردی شبکه اینترنت کامپیوتر است؛ اولین بلاکچینی که با استفاده از سرعت وب و ظرفیتی نامحدود کار می‌کند.
این توکن کار خود را از ماه می امسال شروع کرد و یکی از معدود توکن‌هایی بود که صرافی‌های معتبر بسیاری آن را به یکباره و با هم فهرست کردند. مبانی فاندامنتال شبکه و تبلیغات آن سبب شد سرمایه‌گذاران خُرد و حتی سازمانی مانند «پالی‌‌چِین کپیتال» به امید کسب سود مبالغ زیادی روی این توکن سرمایه‌گذاری کنند.
افزایش ناگهانی تقاضا در ابتدای فهرست‌شدن این توکن، قیمت آن را تا مرز ۷۵۰ دلار پیش برد. جریان تا آنجا پیش رفت که ICP برای مدت کوتاهی بین ۱۰ کوین برتر بازار و بالاتر از ریپل، دوج‌کوین و کاردانو نشست. با این حال، این توکن بعد از این رویداد دچار سقوط سنگین شد و تا چهارم دسامبر به ۲۴ دلار رسید.
توکن ICP فعلاً با اندکی بهبود در حوالی ۲۵ دلار معامله می‌شود؛ اما هنوز با اوج قیمتی خود فاصله بسیار زیادی دارد.


قیمت در یک سال پیش: ۴۶۰ دلار
قیمت فعلی: 25 دلار
بازده سالیانه: ۹۴ %
ارزش کل بازار: ۵ میلیارد دلار
بازدهی هفته گذشته: 7.84 %

ترا


لونا توکن بومی و کاربردی شبکه ترا (Terra)، یک پروتکل بلاکچینی است که در زمینه ایجاد و توسعه استیبل‌کوین‌های وابسته به ارزهای فیات فعالیت می‌کند. اوایل سال جاری لونا زیر یک دلار معامله می‌شد. اولین جهش قیمت لونا اوایل فوریه و پس از سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری شرکت «گلکسی دیجیتال» اتفاق افتاد و طی دو ماه و نیم قیمت این ارز دیجیتال با رشدی ۱,۸۲۱ درصدی به بیش از ۱۲ دلار رسید.

همکاری‌های مختلف این پلتفرم با پروتکل‌هایی همچون «هارمونی» و به‌روزرسانی شبکه اصلی «کلومبوس ۵» باعث شد ترا در سه‌ماهه سوم سال و همزمان با سقوط بیت‌کوین، همچنان راه صعود را طی کند و به مرزهای ۴۰ دلار برسد.

توسعه شبکه ترا و تداوم رشد لونا در نهایت این کوین را بین ۱۰ کوین برتر جدول ارزهای دیجیتال جای داد تا لونا سال ۲۰۲۱ را در محدوده ۱۰۰ دلار به پایان برساند.


قیمت در ابتدای سال: ۶۶ سنت
قیمت فعلی: 88 دلار
بازده سالیانه: ۱۴,۷۱۷ %
ارزش کل بازار: ۳۲ میلیارد دلار
بازدهی هفته گذشته: 8.99 %

فانتوم


FTM توکن کاربردی پلتفرم قراردادهای هوشمند فانتوم است که تلاش می‌کند مشکلات این قراردادها از جمله سرعت پردازش تراکنش‌ها را کاهش دهد. فانتوم سال ۲۰۲۱ را با همکاری با پروتکل خدمات مالی «اینجکتیو» و برخی پروژه‌های دیفای آغاز کرد. تعامل‌پذیری بیشتر با اتریوم در ماه فوریه به ‌همراه افزایش میزان سرمایه‌گذاری شرکت «هایپرچِین کپیتال»، گسترش دامنه همکاری این شبکه با پروتکل‌هایی مثل «سوپرفارم»، «کلووِر» و «اوریون» و به‌روزرسانی شبکه در اواخر آوریل باعث شد این شبکه رشدی ۴,۰۰۰ درصدی را طی چهار ماه اول سال ثبت کند. با این حال، رشد خیره‌کننده فانتوم مربوط به فصل آلت‌کوین‌ها بود؛ زمانی که افزایش ۵,۷۰۰ درصدی تعداد آدرس‌های فعال در طول تابستان بالاخره توانست ارزش این توکن را به مرز 3.5 دلار نزدیک کند.
در حال حاضر، فانتوم ۳۸ درصد با اوج 3.48 دلاری خود فاصله دارد.


قیمت در ابتدای سال: 1.7 سنت
قیمت فعلی: 2.32 دلار
بازده سالیانه: ۱۲,۸۷۴ %
ارزش کل بازار: 5.5 میلیارد دلار
بازدهی هفته گذشته: 13.41 %

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sjgd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.