رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تا پـــول داری رفیـــــقتم!

تکیه بر جوایز اینستاگرامی، کاربران را با برند «روزانه» آشتی می‌دهد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پلتفرم اینستاگرام از ما می‌خواهد که برای بیشتر دیده شدن لایک بیشتری از کاربران بگیریم، از آن‌ها بخواهیم برایمان مدام کامنت بگذارند، پست‌هایمان را برای دوستانشان بفرستند و حتی ما را در بخش ذخیره پست‌هایشان نگه دارند. اینستاگرام می‌گوید هرچه کاربران بیشتری با صفحه ما درگیر شوند، احتمال دیده شدنمان در میان کاربران دیگر هم بیشتر می‌شود و همین کافی است تا برای جذب مخاطب بیشتر، به همه آنچه که در الگوریتم این پلتفرم سنجیده می‌شود، وفادار باشیم.

برای اثبات وفاداری‌مان به این اصول هم به راه‌های متفاوتی رو می‌آوریم. گاهی بخش چشمگیری از بودجه بازاریابی و تبلیغاتمان را خرج تبلیغات اینستاگرامی می‌کنیم تا به لطف صفحه‌های پربیننده دیده شویم، گاهی تمام توانمان را برای تولید محتوای خلاقانه صرف می‌کنیم و گاهی هم از جیب جادویی‌مان، جایزه‌های هیجان‌انگیزی را بیرون می‌آوریم که مخاطب را همراه خود نگه داریم.

اگه بمونی جایزه می‌دم
صفحه برند «روزانه»، یکی از صفحاتی است که راهکار برگزاری مداوم مسابقات اینستاگرامی و تقسیم جوایز را برای همراه کردن مخاطب انتخاب کرده است. در صفحه اینستاگرام این برند، ما با تصویرسازی‌های جذابی از گاو روزانه مواجهیم که به موقعیت‌های مختلف وارد می‌شود و به فراخور پیام پست، حالات متفاوتی را نشان می‌دهد.

گاو روزانه جذاب است، اما واقعیت این است که صفحه‌ای که تماما با حضور او پر شده، ارزش افزوده‌ای را به مخاطبانش منتقل نمی‌کند. رویکرد روزانه در اینستاگرام، ایجاد جذابیت بصری است، نه انتقال دانش یا تجربه. تأکید محتوایی در این صفحه بر محتوای بصری است و روزانه برخلاف برندهایی مثل میهن یا کاله، به جای تمرکز بر نوع کاربری محصولات، بر پیام‌های کوتاه روزانه و شیطنت‌های کاراکتر جذابش تمرکز کرده است.

در شرایطی که از میان 50 و چند هزار دنبال‌کننده این صفحه، به‌ندرت بیشتر از هزار نفر به لایک کردن پست‌های بدون جایزه این برند رغب نشان می‌دهند، روزانه با پست‌ها و استوری‌های جایزه‌دار فراوانش، سعی در ماندگار کردن فالوئرهای خود دارد.

دنیای خیالی پنیرهای خوشمزه
در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مشابه در تلاشند تا روش‌های خلاقانه‌ای را برای مصرف محصولاتشان پیشنهاد کنند و مصرف‌کننده را از طریق این پیشنهادهای متنوع به خرید دوباره محصولات ترغیب کنند، روزانه ترجیح می‌دهد در دنیای خیالی و جادویی خود بماند. محتواهای ویدئویی این صفحه هم خیلی زود از یک میز صبحانه رئال، به فضایی کارتونی و گرافیکی وارد می‌شود و دست آخر هم با ایفای نقش گاو روزانه که در حال مصرف محصول است، کار به پایان می‌رسد.

تولید چنین محتواهایی، با وجود جذابیت ظاهری، مخاطب را به مشارکت در بحث وا نمی‌دارد و تعداد کامنت‌های این صفحه در پست‌های بدون جایزه، به‌ندرت به 50 مورد می‌رسد. انگار روزانه با صفحه‌ای یک‌دست و به لحاظ بصری جذاب، تنها برای روزهای اول حضور مخاطبانش برنامه داشته و در ادامه مسیر، با تکرار مداوم خود، میلی به ماندگار کردن آن‌ها نشان نداده است.

مخاطب روزانه، چه یک روز در این صفحه بماند و چه یک ماه، نوعی ثابت از محتوا را دریافت می‌کند و در نهایت به جز حساب کردن روی دست و دلبازی این برند یا در مواردی هم دیدن مداوم چهره یک گاو خوشحال، انگیزه‌ای برای دنبال کردن آن صفحه پیدا نمی‌کند.

یک گاو خوشگل بکش و یک جایزه خوشمزه بده
بودجه تولید محتوای برند روزانه بر محتوای گرافیکی متمرکز است و در فعالیت‌های داخل صفحه، خبری از تنوع فرم محتوایی و ایده‌پردازی‌های متنوع و خلاقانه نیست. نهایت خلاقیت محتوایی در صفحه اینستاگرام، تولید ویدئوهایی با مشارکت متخصصان فعال در این کارخانه است و در باقی موارد، بار جذب فالوئر و ماندگار کردن آن در صفحه روزانه، روی دوش گاو خوشحال و جایزه‌ها افتاده و ارزش محتوایی افزوده‌ای در انتظار مخاطب نیست.

روزانه برندی نام آشناست. آن‌قدر آشنا که بعید است با دیدن تصویر کاراکتر آن، نامش در ذهن مصرف‌کنندگان این گروه محصولات (در برندهای مختلف) تداعی نشود. اما این برند با تکرار مداوم خود، تا چه اندازه از پس جذب بیشتر دنبال‌کنندگان و بیشتر دیده شدن در پلتفرم اینستاگرام برمی‌آید؟ به نظر می‌رسد جواب دادن به این سؤال چندان دشوار نباشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cixn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.