کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سونی بر شانه بل

یکی از راه‌های امتحان پس‌داده موفقیت، استفاده از دانش فنی بزرگان یک صنعت است

ورود به دنیای بزرگان در هر حوزه‌ای دشوار و نیازمند کار و تلاش بسیار است. تاریخ نمونه‌های پرشماری از افراد و شرکت‌ها را به خود دیده که گرچه طرح‌ها یا محصولات شگفت‌انگیزی در اختیار داشته‌اند، اما چون نتوانسته‌اند از دیوار برساخته بزرگان پیش‌تر از خود گذر کنند، بازی را واگذارکرده‌اند.

بزرگان هر حوزه‌ای خواسته یا ناخواسته دیوار بلندی را پیرامون خود ایجاد می‌کنند که ورود هر عضو جدید را چالش‌برانگیز می‌سازد. تازه‌واردهای دنیای کسب‌وکار باید دست‌کم از دو میدان پیروز بیرون بیایند؛ نخستین مبارزه آن‌ها با رقیبانی است که پیش‌تر وارد شده و جایگاهی یافته‌اند، سپس باید بتوانند مشتریان را به استفاده از محصول/ خدمات خود تشویق کنند. گذر از دیوار برساخته رقیبان بسیار دشوار است.

اما راه میانبر برای بسیاری از شرکت‌ها بهره‌گیری از محصول نهایی رقبای پیروز است. همان‌گونه که برای پاگذاشتن به دنیای دانش و فنون گوناگون پا بر شانه پیشینیان گذاشته و از تجربه و دانش آنان بهره می‌بریم، می‌توان و باید برای پیدا کردن جایگاه مناسب در کسب‌وکار نیز پا بر شانه بزرگان گذاشت.

شرکت‌های بسیاری کار خود را با کسب دانش یا مهارت‌های کاربردی از دیگران آغاز کرده‌اند. پس از آنکه دو مهندس برجسته ژاپنی در سال 1946 شرکت خود را به نام «سونی» پایه‌گذاری کردند، دریافتند بدون برخورداری از آخرین فناوری روز در حوزه الکترونیک در اندازه یک شرکت محلی باقی خواهند ماند.

آن‌ها برای دریافت حق امتیاز ساخت ترانزیستور به سوی شرکت آزمایشگاه‌های بل در آمریکا رفتند و با این حق امتیاز تولید محصولتی پیشرو همچون رادیو ترانزیستوری را شروع کردند. این دو مهندس پیشین ارتش امپراتوری ژاپن که در دوران جنگ از افراد برجسته در طرح‌های پژوهشی ارتش کشورشان بودند، در فاصله هشت سال پس از جنگی خونین، قرارداد بهره‌برداری از امتیاز ساخت را از یک شرکت آمریکایی دریافت کردند. امروز سونی نه یک شرکت که ابرشرکت بین‌المللی است، اما قرار گرفتن در مسیر پیروزی در دوره بیش از 70 ساله را مدیون همین گام بنیادی است.

کسب جایگاه در میدان رقابت و پذیرفته شدن در باشگاه پیروزمندان نیازمند تلاش و کار هوشمندانه است. قرار گرفتن در کنار بزرگان، استفاده از توان اجرایی، دریافت امتیاز بهره‌برداری از دانش کاربردی و اعتبار نشان تجاری آن‌ها از کارهای هوشمندانه‌ای است که کسب‌وکارها دنبال می‌کنند.

نمونه‌های داخلی و خارجی پرشماری را می‌توان نام برد که با دریافت حق امتیاز، اجرای برنامه مشارکت تجاری یا همکاری پژوهشی توانسته‌اند برنامه‌های خود را با شتاب بیشتری دنبال کنند. برخورداری از دانش و تجربه و جایگاه پیشینیان در کنار تلاش و نوآوری، ترکیب جادویی پیروزی را در اختیار شرکت‌های هوشمند قرار می‌دهد. این راهبرد در دنیای به هم تنیده امروزی، نه یک گزینه بلکه راهی ناگزیر است. در حالی‌ که حتی ماندن در بازار محلی با دشواری همراه است، باید بیاموزیم برای دستیابی به جایگاه مناسب در بازارهای جهانی بر شانه بزرگان سوار شویم

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/js2y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.