کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تجارت اجتماعی در وب3

وب 3 و تجارت اجتماعی چطور قرار است دنیای ما را متحول کنند؟

چه اتفاقی می‌افتد اگر فید فیس‌بوک خود را چک کنید، متوجه محصول جدید و جالبی شوید که می‌خواهید بخرید و سپس معامله را بدون هیچ‌گونه نگرانی در مورد حریم خصوصی یا امنیت خود انجام دهید؟ این وعده دو فناوری نوظهور است که با شروع تکامل و بلوغ در سال آینده، می‌توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند.

اولین مورد به نام تجارت اجتماعی، مفهوم جدیدی نیست، اما به‌جرئت می‌توان گفت که مصرف‌کنندگان واقعی هنوز با این ایده به‌درستی آشنا نشده‌اند. بسیاری از ما چیز جالبی در رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم و سپس به دنبال یک فروشنده معتبر می‌گردیم تا بتوانیم با خیال راحت آن کالا را خریداری کنیم (مثلاً آمازون). یک دلیل این است که ما به ارائه‌دهنده/ فروشنده اعتماد داریم.

آمازون و سایر خرده‌فروشان آنلاین از قبل شماره کارت اعتباری ما را ذخیره می‌کنند و تجربه به ما آموخته است که در اکثر موارد این تراکنش‌ها از چشمان کنجکاو در امان هستند.

البته می‌دانیم که این همیشه درست نیست. وقتی محصولی را جست‌وجو می‌کنیم تا آنچه را که دوست داریم بخریم، به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، شرکت‌های فناوری بزرگ، غول‌های تجارت الکترونیک و هر کسی که می‌خواهد یک کوکی در مرورگر ما بگذارد، اطلاعات می‌دهیم. ظرف چند میلی ثانیه، می‌بینیم که محصولات مشابهی در فید ما ظاهر می‌شوند که انگار جادو است. به نظر می‌رسد یک نفر همیشه ما را تماشا می‌کند.

تجارت اجتماعی به یک دلیل مهم ایده‌ای هوشمندانه است: محصولات را مستقیماً در فید خبری شما قرار می‌دهد، جایی که می‌توانید آنها را خریداری کنید. چرا زحمت بکشید و آمازون را چک کنید، وقتی تنها یک کلیک اضافی لازم است؟ به‌زودی ما به این پلتفرم‌ها اعتماد خواهیم کرد و خرید واقعی خود را در فید شبکه‌های اجتماعی‌مان انجام خواهیم داد، از جمله تراکنش نهایی کارت اعتباری. از آنجا که اطلاعات نادرست و کلاهبرداری‌های آشکار در رسانه‌های اجتماعی بسیار رایج است، پیشرفت کند بوده است.

فیس‌بوک همه‌چیز را در مورد ما می‌داند و با خوشحالی آن را به تبلیغ‌کنندگان می‌دهد. بعید است ما آماده باشیم که بگوییم مشکلی نیست، کارت اعتباری من نیز اینجاست! این از نظر امنیت و حریم خصوصی منطقی نیست.

یک ایده فناوری نوظهور به نام وب 3 تلاشی برای حل این مشکل است. این یک شکل جدید و رادیکال از کسب درآمد آنلاین است، به طوری که می‌توانید محصولات را با یک کلیک در فید خبری خود (یا هر جای دیگری) خریداری کنید و نگران افشای همه‌چیز در مورد خودتان، سلیقه شخصی و عادات‌تان نباشید.

وب 3 یک معماری جدید برای نحوه عملکرد وب است، البته به لطف فناوری بلاکچین که از هویت ما محافظت می‌کند و به ما امکان انجام معاملات را می‌دهد.

مانند هر فناوری نوظهوری، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه کار می‌کند و چه کاری می‌تواند انجام دهد. ما می‌توانیم محصولات را با چند کلیک در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بخریم، اما در حال حاضر تصور می‌شود که این یک پیشنهاد کلی است. می‌توانید استدلال کنید که وب 3 تجارت اجتماعی را بادوام‌تر می‌کند.

پیش‌بینی این است که با پیشرفت فناوری تجارت اجتماعی و وب 3، کاربران نیز تکامل می‌یابند. ما شروع به دیدن مزایای ناشناس بودن خواهیم کرد و چگونگی دسترسی با یک کلیک ایمن و قابل اعتماد در شبکه اجتماعی معنا پیدا می‌کند. ممکن است کمی بیشتر از یک سال طول بکشد، اما چه کسی می‌داند؟ به هر حال بزرگ‌ترین شرکت‌ها در تجارت الکترونیک حداقل باید خود را برای چنین روزی آماده کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5pt1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.