کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تلاش برای رسیدن به قطار موفقیت

چرا پروژه‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارز تا این اندازه در ایران جذاب می‌شوند؟

بیت‌کوین و سایر رمزارزها در سال‌‌های گذشته به یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند که هر روز افراد بیشتری را جذب خودشان می‌کنند. این بازارها پیچیدگی‌های زیادی دارند که در گذشته معمولاً فقط افراد حرفه‌ای وارد این بازارها می‌شدند و ورود به آنها نیز سخت و دشوار بود.

به‌مرور و با گسترش فناوری‌های ارتباطی، موانع ورود کمتر شده و بسیاری از مردم به‌آسانی وارد این بازارها می‌شوند. تب یک‌شبه پولدار شدن هم خیلی‌ها را وسوسه کرده تا بتوانند سریع از این طریق پولدار شوند؛ حالا هرچقدر که ما بگوییم این راهی برای سریع پولدار شدن نیست و باید نگاهی بلند‌مدت و سرمایه‌گذارانه به این فضا داشت، باز گوش بسیاری بدهکار این حرف‌ها نیست. به همین دلیل بازارهای کریپتو در جهان و البته ایران، بازارهایی به‌شدت تابع احساسات هستند.

حالا احساسات معامله‌گران بیت‌کوین چند روزی است که در ناحیه «ترس شدید» قرار دارد و قیمت هم در بازه‌ای مشخص در حال نوسان است. با توجه به تحولات بازار در روزهای اخیر، تحلیلگران انتظار دارند میزان نوسانات قیمت بیت‌کوین در ادامه بیشتر هم شود.

در حال حاضر، این ارز دیجیتال در نزدیکی محدوده حمایتی ۴۰ هزار دلار نوسان می‌کند که از کف‌ آن در زمستان ۱۴۰۰ بالاتر است. با این حال، روند قیمت بیت‌کوین زنگ خطری را برای برخی معامله‌گران به صدا درآورده است. تحلیلگران می‌گویند ممکن است نوسان محدوده بیت‌کوین در ماه‌های آینده بیشتر شود.

این فضای کریپتو است؛ فضایی که تغییرات زیادی دارد و آنهایی که این بازار را لحظه‌به‌لحظه دنبال می‌کنند، همیشه شگفت‌زده می‌شوند. همیشه مواقعی را داریم که تحلیل‌های تحلیلگران معروف و شناخته‌شده هم اشتباه از آب درمی‌آید و زمان‌هایی را داریم که بسیاری از پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل نمی‌شود.

شاید مهم‌ترین پیش‌بینی به واقعیت تبدیل‌نشده بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری باشد که متأسفانه در سال گذشته به‌کرات از دهان بسیاری شنیده می‌شد.

بیت‌کوین شاید زمانی به ۱۰۰ هزار دلار برسد و شاید صفر شود؛ اینکه آینده کدام مسیر را انتخاب می‌کند، یک علامت سؤال است که پاسخ به آن به بررسی صدها فاکتوری نیاز دارد که همه آنها متغیر هستند و به‌راحتی نمی‌توانیم درباره آینده این دنیا اظهارنظر کنیم. حواس‌مان باشد که حتی ابزارهایی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال تنها ابزارهایی هستند که به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم آینده را پیش‌بینی کنیم و هیچ‌کدام ۱۰۰ درصد قطعیت ندارند.

این بازار که بالا و پایین زیادی دارد، بهترین جا برای رشد پروژه‌های کلاهبرداری است؛ چراکه بسیاری تصور می‌کنند جا مانده‌اند و این فرصت خوبی است برای اینکه خودشان را به قطار موفقیت برسانند.

هفته پیش رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفته بود اشخاصی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ پروژه‌های ارز دیجیتال یا طرح‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند، در صورتی که مشخص شود آن طرح کلاهبرداری بوده است، مسئول هستند و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

این خیلی خوب است که نهادهای نظارتی به‌موقع ورود کنند و جلوی بسیاری از پروژه‌های کلاهبرداری را بگیرند، ولی این سؤال را باید از خودمان بپرسیم که در شرایطی که هیچ چیزی در دنیای کریپتو پیش‌بینی‌پذیر نیست، چگونه برخی با قطعیت خبر از پروژه‌هایی می‌دهند که فقط سود می‌دهند و چرا برخی به‌آسانی این حرف‌ها را باور می‌کنند؟

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m71q
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.