دفاع زاکربرگ از تعدیل نیرو / مدیرعامل متا می‌گوید زمانه بریزوبپاش به سر رسیده و باید بین نوآوری و کارایی با هزینه‌ها تعادل برقرار کرد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مارک زاکربرگ اعلام کرده امسال سال «افزایش بهره‌وری» در متا است و این را سیگنالی از نقشه‌های نوآورانه این شرکت دانسته است. او در ادامه بیان کرده که در حوزه فناوری دوران پول درآوردن و بهره‌وری نامناسب به پایان رسیده و به اعتقاد او باید هزینه‌های زیادی را قربانی فناوری‌های نوآورانه کرد.

زمانی که گوگل به وجود آمد، یاهو و مایکروسافت نیز وجود داشتند، اما گوگل به دلیل پشتیبانی کردن از نیازهای مردم توانست جایگاه بالاتری نسبت به دو رقیب خود به دست آورد که این خود نشان‌دهنده این موضوع است که اگر می‌خواهیم فناوری پیشرویی را به دست مردم برسانیم، باید هزینه‌های گزاف پرداخت کنیم و تمام نیازهای آنها را پوشش دهیم.


الگوی گوگل چطور رواج پیدا کرد؟


گوگل برای دست‌اول نگه داشتن کمپانی‌اش به کارمندان درجه‌یک خود مزیت‌هایی ارائه داد که تبدیل به افسانه شد. مزیت‌هایی از قبیل غذای رایگان، ماساژ، میز پینگ‌پنگ، قهوه‌ساز، ۲۰ درصد زمان آزاد از کل زمان کاری برای رسیدگی به کارهای شخصی و… و اینها در زمانی اتفاق افتاد که گوگل هنوز به یک کمپانی درجه‌یک تبدیل نشده بود.

موفقیت برای گوگل یک‌شبه اتفاق نیفتاد، اما با روشی که در پیش گرفته بود بسیار به آن نزدیک بود. با این مزیت‌ها گوگل توانست نیروهای مستعد زیادی را جذب کند و به ابرغول امروزی تبدیل شود. این موضوع نظر شرکت‌های دیگر را به خود را جلب کرد.

شرکت‌ها رسیدگی به کارمندهای خود را بیشتر کردند و صرفاً روی نوآوری و خلاقیت‌های آنها تمرکز کردند. خیلی‌ها می‌گویند همین فرهنگ بود که مسبب به وجود آمدن ایده‌های عالی و دیوانه‌واری مانند ماشین‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین، بالون‌های هوای گرم که اینترنت ارائه می‌دهند و… شد.


اوضاع عوض شده است


این روش بسیار کارآمد بود، اما فقط تا زمانی که شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود دست به تعدیل نیرو زدند. دنیای در حال رکود اقتصادی باعث متلاطم شدن شرکت‌ها شد و حالا به نظر می‌رسد در نتیجه آن فناوری ضرر کرد.

زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده سال ۲۰۲۳ سال افزایش بهره‌وری در دنیای فناوری خواهد بود و فناوری شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، آمازون، اپل و همچنین درآمدهای آنها تغییر خواهد کرد. او گفته است: «ما نمی‌توانیم یک قدم به عقب برداریم و بگوییم رشد بیش از حد فناوری تا همین حد خوب بوده؛ در صورتی که تمامی فناوری‌‌ها مصرف‌کننده‌های خود را دارند.»

مارک زاکربرگ به تازگی سودآوری و کارایی را بر مزیت‌ها و فرهنگ شرکت و جامعه برتر دانسته و گفته شرکت‌ها باید به این سمت بروند. زاکربرگ همچنین به ۱۱ هزار نفر نیروی تعدیلی خود اشاره کرده و ادامه داده این موضوع صرفاً موضوعی است که از بیرون دیده می‌شود، زیرا آنها در حال سروسامان دادن به نیروها و مدیران خود هستند. زاکربرگ اذعان داشته هزینه‌های خود را در سه‌ماهه آینده به چهار میلیارد دلار کاهش خواهند داد که این موضوع به لطف طراحی و سازمان‌دهی‌ کارآمدتر کمپانی آنها محقق خواهد شد.


تعادل میان نوآوری و کاهش هزینه‌ها


با این حال، این رویکرد جدید و عمل‌گرایانه‌تر، ممکن است برای مدتی تأثیرخود را نشان ندهد. زاکربرگ می‌گوید: «ما قبلاً شاهد هزینه‌های سنگین انسانی بوده‌ایم که ده‌ها هزار نفر از مردم معیشت خود را از دست داده‌اند و احتمالاً کاهش‌های بیشتری نیز در پی باشد. با این حال به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف متا ازجمله واقعیت مجازی که هزینه‌های زیادی برای آن شده ادامه خواهیم داد.» پس از این اظهار نظر زاکربرگ، سهام متا حدود ۲۶ درصد در روز افزایش یافت و به ۱۹۳ دلار در هر سهم رسید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/apc5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.