کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رئیس‌جمهوری : محدودیت روی اینستاگرام و واتس‌اپ فعلا برطرف نخواهد شد

رئیس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که وعده دولت در بحث اینترنت پابرجاست و نظر دولت در مورد اینترنت عوض نشده است. او در این گفت‌وگو نسبت به اختلال‌های اینترنتی انتقاد کرد و همچنین تاکید کرد تا زمانی که پلتفرم‌های فیلترشده قوانین کشور را رعایت نکنند، محدودیت آنها برطرف نخواهد شد.

ابراهیم رئیسی تاکید کرد که اینترنت تبدیل به محیط، زیست مردم شده و این محیط باید هم محیطی آرامش بخش باشد و هم دسترسی‌ها به راحتی انجام شود .

او با اعلام اینکه در مورد اختلال‌های اینترنتی گله دارد گفت: «به وزیرارتباطات و بخش‌های دیگری از مسئولان گفته‌ام که نباید در اینترنت اخلالی باشد به نحوی که ارتباطات شکل بگیرد اختلال در این امر موجب گله ما هم هست همچنان که موجب گله مردم است.»

او اعلام کرد که کاری که در رابطه با فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شده کار قابل تقدیری است

در ادامه او به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ اشاره کرد و گفت: «در بحث محدودیت پلتفرم‌های خارجی،  این سکو‌ها تبدیل به بستر ناامنی در کشور شد والا این پلتفرم‌ها تا قبل از شروع اغتشاشات در دسترس همه بود.ما معتقدیم همانگونه که این پلتفرم‌ها در کشورهای اروپایی نسبت به اتفاقات در این پلتفرم‌ها پاسخگوست، باید در کشور ما نیز پاسخگو باشند و تا زمانی که پاسخگوی موارد قانونی کشور ما نباشند، محدودیت برطرف نخواهد شد.»

به گفته او در این بین وزارت ارتباطات هم تلاش خود در جایگزینی پلتفرم‌های داخلی انجام داده است. او تاکید کرد که مخاطب موضوع اینترنت فقط وزارت ارتباطات نیست، بلکه در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور همه قوا بررسی شده است که اگر پلتفرم‌ها همچنان بستر ناامنی باشند، نمی‌توان به آنها اجازه فعالیت داد.

ابراهیم رئیسی با مطرح کردن این سوال که اروپایی‌ها چرا دو استاندارد متفاوت دارند؟ گفت: «برای خودشان می‌پسندند که دفتر خدمات هر پلتفرمی که در داخل کشورشان فعالیت می‌کند در داخل آن کشورها وجود داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی هم همین را خواسته که آنها پاسخگوی فعالیت خود باشند و در کشور ما ناامنی ایجاد نکنند.»

پیش از این ابراهیم رئیسی اعلام کرده بود که با امن شدن فضا محدودیت‌های اینترنتی هم برطرف خواهد شد. در آن زمان در حالی رئیسی رفع محدودیت اینترنت را به امن شدن فضا موکول کرد که در بیش از ۴ ماه گذشته اختلال و محدودیت اینترنت هر روز بیشتر و پیچیده‌تر شده است.

با این گفته‌های اخیر رئیس جمهوری به نظر می‌رسد از اینستاگرام و واتس‌اپ رفع فیلتر نخواهد شد، چرا که بیش از دوماه نیز از ارسال نامه مرکز ملی فضای مجازی به متا برای معرفی نماینده مسئولیت‌پذیر به ایران برای رعایت قوانین کشور می‌گذرد و با گذشت ۱۰ روز از فرصت این مرکز به متا برای معرفی این نماینده، این شرکت هیچ جوابی به ایران در این زمینه نداده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4k3n
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.