رقیب ایربی‌ان‌بی؟

جذب سرمایه 28 میلیون دلاری برای بازار آپارتمان‌های اجاره‌ای کوتاه‌مدت در استارتاپ یوکیو که در بارسلونای اسپانیا مستقر است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یوکیو (Ukio) یک پلتفرم اجاره کوتاه‌مدت آپارتمان مبله با هدف جذب «نیروی کار منعطف»، 27 میلیون یورو (28 میلیون دلار) در دور سری A سرمایه جذب کرده است. این جذب سرمایه حدود 14 ماه پس از اعلام جذب سرمایه اولیه 9 میلیون یورویی توسط این شرکت اسپانیایی صورت می‌گیرد.

یوکیو که در سال 2020 در بارسلونا تأسیس شد، زیرمجموعه بسیار خاصی از جامعه را هدف قرار داده است؛ گروهی که دوست ندارند در زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود به یک مکان ثابت گره بخورند! با تداوم انقلاب دورکاری، یوکیو می‌خواهد مکان‌هایی را با مزیت‌ها و انعطاف‌پذیری‌های یک هتل و حتی بیشتر در اختیار افراد بگذارد؛ آپارتمان‌هایی شامل دربان و پذیرایی و حتی نظافت روزانه.


مدل یافتن و خدمات آپارتمان‌ها


هزینه هر آپاراتمان شامل تمام خدمات متفرقه از جمله آب و برق و اینترنت، مالیات و هر چیز دیگری است که معمولاً در یک هتل هم دریافت می‌کنید. تنها چیزی که مستأجر باید پرداخت کند هزینه ماهانه است که مستقیماً به یوکیو پرداخت می‌شود.

این شرکت می‌گوید که میانگین مدت اقامت در آپارتمان‌های یوکیو چهار تا پنج ماه است، اگرچه اقامت‌های بین یک تا ۱۱ ماه را هم پشتیبانی می‌کند. مهمانان ابتدا برای مدت‌زمان مشخصی آپارتمان را رزرو می‌کنند، اما می‌توانند اقامت خود را از طریق پلتفرم آنلاین یوکیو تمدید کنند.

استنلی فروتیو، یکی از بنیان‌گذاران این پلتفرم درباره نحوه تأمین آپارتمان‌های یوکیو می‌گوید آنها یک «استراتژی عرضه چندجانبه» را اتخاذ کرده‌اند که مالکان ملک، توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات و دفاتر خانوادگی را هدف قرار می‌دهد. یوکیو معمولاً فقط قراردادهای اجاره هفت تا 10 ساله را با صاحبان ملک می‌پذیرد، به این معنی که آنها موظف هستند در این مدت در پلتفرم بمانند، اما یوکیو فقط یک سال تعهد اجاره‌دادن آپارتمان‌ها را دارد. یعنی اگر مکانی چندان مورداستقبال کاربران قرار نگیرد، بعد از یک سال پلتفرم می‌تواند تعهدات خود در برابر آن را فسخ کند.


بازار هدف یوکیو چه کسانی هستند؟


به نظر می‌رسد یوکیو می‌تواند برای دو دسته از افراد جذاب باشد. برای مثال، یک متخصص جوان که می‌خواهد از هر کجا که دوست دارد کار کند، ممکن است بخواهد قبل از متعهدشدن به یک اجاره طولانی‌مدت، برای انتخاب محل زندگی‌اش در یک شهر جدید کمی آزمون و خطا کند.

از طرف دیگر، هر‌کسی که شغل جدیدی در یک دفتر ثابت هم پیدا کرده باشد، می‌تواند از یوکیو به‌عنوان یک نقطه توقف موقت استفاده کند تا زمانی که یک محل زندگی طولانی‌مدت مناسب‌تری بیابد. از نظر چنین قشری یک آپارتمان کاملاً مبله با تمام تزئینات و لوازم زندگی بسیار جذاب‌تر از یک هتل یا حتی یک ملک در ایربی‌ان‌بی است که معمولاً برای زندگی طولانی‌مدت مناسب نیستند.

هم‌بنیان‌گذار یوکیو در این‌باره می‌گوید: «یافتن و اجاره یک آپارتمان برای یک ماه یا بیشتر هنوز برای کاربران مدرنی که عادت دارند همه‌چیز و هر‌کاری را به‌صورت دیجیتالی انجام دهند، بسیار پیچیده و زمان‌بر است. یوکیو برای غلبه بر این چالش ایجاد شده است. جذابیت اصلی برای مستأجران این است که یوکیو اساساً از آنها در برابر مشکلات و محدودیت‌های مدل‌های اجاره سنتی محافظت می‌کند.»

فعلاً ارزان‌ترین ملک این پلتفرم از حدود 1750 یورو در ماه شروع می‌شود و گزینه‌هایی تا 5000 یورو هم در آن یافت می‌شود. از ابتدای سال، یوکیو شاهد رشد هفت برابری درآمد خود بوده و با نرخ اشغال 96 درصد، در بیش از 400 ملکی که در حال حاضر فهرست کرده است!


رقبا و بازار روبه‌رشد


در حال حاضر یوکیو در بارسلونا و مادرید فعال است؛ جایی که به ترتیب 210 و 125 آپارتمان دارد. اما این پلتفرم قصد دارد به لیسبون (پرتغال) و برلین (آلمان) و بعدتر به پاریس، میلان، لندن و دوبلین هم گسترش پیدا کند. این توسعه همان چیزی است که سرمایه‌گذاری جدید یوکیو در سری A برای آن انجام شده است. گفته می‌شود این پلتفرم روی خدمات B2B برای مشاغلی که می‌خواهند حضور بین‌المللی خود را افزایش دهند نیز کار می‌کند.

افزایش درآمد یوکیو در حالی صورت می‌گیرد که چندین پلتفرم مشابه دورهای قابل توجهی از سرمایه را اخیراً جمع‌آوری کرده‌اند. لندینگ مستقر در آلاباما اخیراً 125 میلیون دلار در دور C سرمایه دریافت کرده و زامپر سانفرانسیسکو نیز 30 میلیون دلار سرمایه گرفته است.

سال گذشته، بلوگراند مستقر در نیویورک هم که فعالیت مشابهی دارد موفق شده بود 140 میلیون دلار سرمایه بگیرد. یوکیو اعلام کرده فعلاً فعالیتش فقط در اروپا خواهد بود. دور سری A سرمایه‌گذاری یوکیو توسط شرکت‌های فلیکس‌کپیتال، کرئوس کپیتال، بریگا، پارتک و هارت‌کور بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.