کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ابر دراک، استارتاپ ارائهدهنده خدمات ابری از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. این استارتاپ شیرازی هویت خود را در رنگها و لوگوی جدید خود بازتعریف کرد.
سارا راد، مدیر روابط عمومی و همبنیانگذار ابر دراک در خصوص چهره جدید ابر دراک گفت: «به نظر ما دنیای فناوری دنیای تغییر است و اهمیت این مفهوم در ابر دراک ما را بر آن داشت تا هویت تازه بصری خود را خلق کنیم.»
در ادامه سینا سلطانی در ارائه خود با اشاره به روند فناوری در ایران بیان کرد: «شاید بزرگترین دستاورد ما در این میانه این بوده که توانستهایم طی این سالها طعمی از گرایشهای جهانی شرکتهای بزرگی مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل را در ابعادی بسیار کوچکتر به کاربر ایرانی بچشانیم.»
در ادامه فرشاد خونجوش، رئیس هیئتمدیره ابر دراک به طور خلاصه به تاریخچه فناوری ابری در ایران اشاره کرد و ضمن آن گزارشهایی از درصد پیشرفت ابعاد مختلف این شرکت ارائه کرد. با توجه به گفتههای خونجوش، درآمد این استارتاپ طی سال گذشته 1600 درصد رشد داشته است.
سومین رویداد مهم ابر دراک
سارا راد، مدیر روابط عمومی و همبنیانگذار ابر دراک بهعنوان اولین سخنران رویداد شب گذشته در خصوص هویت بصری جدید ابر دراک گفت: «لوگوی جدید ما ترکیبی از حرف دال و ابر و کوه دراک است. حرکت رو به بالا در این لوگو نشانهای از اشتیاق ما برای حرکت به جلو است. من افتخار میکنم که هویت ما بعد از چند سال فعالیت به صورت رسمی تعریف شده است.»

سارا راد همچنین با مروری بر سالهای کاری ابر دراک، تاریخچهای از آنچه بر این استارتاپ گذشته، ارائه داد و بیان کرد: «این سومینبار است که از یک اتفاق مهم در ابر دراک صحبت میکنیم. تا یک سال پیش سخت بود که تصور کنم امروز رویدادی برای شکل جدید ابر دراک داشته باشیم.»
راد ادامه داد: «اولین رویداد ابر دراک در سال ۱۳۹۸ و برای رونمایی از سرویس ابری ما در هتل شیراز برگزار شد و ابر دراک به بازار عرضه شد. در ادامه سال 98 استارتاپ ابر دراک، دانشبنیان نوع یک شد. همچنین ما در قطعی اینترنت آبان 98 توانستیم به طور اتفاقی، زیرساختهای خود را تست کنیم و پایداری سرویس خود را به اثبات برسانیم.»
راد درباره رشد ابر دراک در سال 98 بیان کرد که این استارتاپ در آن سال رشد 300درصدی داشته است. مدیر روابط عمومی ابر دراک در خصوص شرایط کار در سالهای کرونایی برای این استارتاپ گفت: «در مهرماه ۹۹ دفتر جداگانهای گرفتیم و خیلی زود به خاطر کرونا، دورکار شدیم. تا سال ۱۴۰۰ به صورت بوتاستریپ فعالیت کردیم. در سال 99 که سال شروع کار ویاودیها بود، سرویس لایو ویاودی خود را در اردیبهشت ۹۹ رونمایی کردیم. در ادامه سال 99 دیتاسنترهای تبریز و شیراز به دیتاسنترهای ما اضافه شد و پلتفرم Procssing دیتا را به یک زیرساخت قابل اطمینان تبدیل کردیم. گفتنی است که سال ۹۹ سال شروع نمایان شدن مشکلات مالی ابر دراک بود.
راد از اتفاقات سال 1400 برای ابر دراک گفت:«از سال ۱۴۰۰ توپولوژی Anycast را برای همه مشتریان فراهم کردیم. پس از آن طی همکاری مشترک با شرکتهای هاستینگ، حدود سی هزار دامنه را روی DNSSERVERهایی خود آوردیم و تین موضوع باعث رشد ما شد. در نهایت در این سال Resource های ما پانصد برابر رشد کرد و در پایان سال ۱۴۰۰ توانستیم جذب سرمایه کنیم.
هنوز کار خارقالعادهای در زمینه فناوری ابری اتفاق نیفتاده است
در ادامه رویداد سینا سلطانی، مدیرعامل و دیگر همبنیانگذار این مجموعه با اشاره کوتاهی به تاریخچه جهانی خدمات ابری در کنار گرایشهای فناوری اطلاعات جهانی گفت: «واقعیت این است که نه ما و نه احتمالاً هیچ کس دیگری در ایران در این زمینه کار خارقالعاده یا خارج از تصوری ارائه نداده است.»

سلطانی ادامه داد: «اگر بخواهیم صادقانه به روند فناوریهای ابری در ایران نگاه کنیم، شاید بزرگترین دستاورد ما در این میانه این بوده که توانستهایم طی این سالها طعمی از گرایشهای جهانی شرکتهای بزرگی مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل را در ابعادی بسیار کوچکتر به کاربر ایرانی بچشانیم.»
او لازمههای توسعه سرویسهای ابری در هر بازاری را علاوه بر تقاضای بازار، وجود دو رأس مراکز داده و ارتباطات پایدار دانست که از دید او بازار ابری ایران از این سه جزء فقط تقاضا را در سطح جهانی دارد.»
تمام حوزههای فناوری نیازمند زیرساختهای ابری هستند
فرشاد خونجوش، رئیس هیئتمدیره ابر دراک، بهعنوان آخرین سخنران این رویداد، ابتدا نگاهی به تاریخ فناوریهای ابری در ایران انداخت و گفت: «توسعه سریع خدمات ابری در ایران احتمالاً تا حدودی ناشی از تعداد کم بازیگران آن زمان در بازار و صنعت مراکز داده کشور بود، چون ارائه سرویسهای ابری امنیت و هزینه زیرساخت فناوری اطلاعات در ایران را به نحو محسوسی بهبود بخشیده است.»
او در ادامه آمار رشد یک سال گذشته ابر دراک را در اختیار حاضران گذاشت: «درآمد ابر دراک در یک سال گذشته ۱۶۰۰ درصد رشد داشته. نیروی کار ما نیز با رشد 50درصدی همراه بود. تعداد تیکتهای پاسخدادهشده به مشتریان ۱۸۰۰ درصد رشد داشته و این به دلیل توسعه سرویسهای ما اتفاق افتاد. در خصوص infrastructure (زیرساخت) نیز باید بگویم 500 درصد رشد داشتهایم. ترافیک شبکه هم بیش از 100 درصد رشد کرد و اکنون دوهزار گیگابایت بر ثانیه است. در حوزه Rps هم باید بگویم میتوانیم یک بیلیون درخواست را در ثانیه پاسخ دهیم. همچنین نودهای اکتیو ما 300 درصد رشد داشت و در ادامه، قدرت پردازش ما نیز ۱۲۰۰ درصد رشد کرده است.»
خونجوش در انتهای رویداد تأکید کرد: «چینش فعلی بازار فناوری اطلاعات ایران و جهان، توسعه سریع و ناگزیر خدمات ابری را میطلبد زیرا حوزههایی مانند فینتکها، متاورس، ارتباطات تصویری، سوپراپها، یادگیری ماشین یا حتی رمزارزها همگی نیازمند توسعه زیرساختهای ابری هستند.»