کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا از نقش سئو در دیجیتال‌مارکتینگ نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؟

یاسر علی‌زاده، مدیر روابط عمومی پرداخت نوین / در سال‌های اخیر اصطلاح «SEO» یا بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (سئو) به‌ویژه در بین بازاریابان دیجیتال اغلب مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال به ندرت به‌عنوان یکی از اجزای یک استراتژی بازاریابی جامع تعریف می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد. اگر موضوع سئو را کمی عمیق‌تر بررسی کنیم به ارتباط تنگاتنگ آن با حوزه‌های بزرگتری چون روابط عمومی و دیجیتال‌مارکتینگ پی خواهیم برد. پیش از آن‌ که به بررسی پیوندهای میان سئو با بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) و روابط عمومی (Public Relation)  بپردازیم بهتر است به صورت اجمالی سئو را بشناسیم.


سئو به چه معناست؟


 SEO کوتاه‌شده‌ Search Engine Optimization (بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو) است که به‌عنوان یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال برای بهبود رتبه سایت در نتایج جست‌وجو، افزایش ترافیک و در نهایت افزایش فروش استفاده می‌شود. سئو شامل دو بخش اصلی است که عبارت‌اند از: سئوی داخلی (on page) و سئوی خارجی (off page). سئوی داخلی شامل بهینه‌سازی عناصر داخلی سایت مانند محتوا، عنوان صفحات، توضیحات متا، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و ساختار لینک‌هاست. سئوی خارجی شامل روش‌هایی است که روی سایر وب‌سایت‌ها و منابع آنلاین اعمال می‌شود تا بر رتبه سایت در نتایج جست‌وجو تأثیر بگذارد. این روش‌ها شامل ایجاد لینک‌های ورودی (Backlink) به سایت، نظر دادن در وبلاگ‌ها، انجام فعالیت‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین است. در واقع سئو به‌عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی دیجیتال می‌تواند کمک کند تا با افزایش رتبه و ترافیک سایت موجب افزایش فروش شود.

با این تعاریف به نظر می‌رسد کسب‌وکارها برای ادامه‌ فعالیت خود و با توجه به گسترش روزافزون ابزارهای دیجیتال باید بخشی از هزینه‌های جاری خود را صرف بهبود سئوی وب‌سایت خود کنند. بهبود سئو باعث می‌شود سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو بالاتر از سایر رقبا قرار گیرد. در معرض دید بودن یا رتبه‌ بالاتر داشتن نسبت به سایر رقبا باعث می‌شود بیشترین ترافیک به سمت سایت کسب‌وکار جذب و در نتیجه منجر به افزایش فروش و درآمد شود. همچنین بهبود سئو موجب افزایش اعتبار و اعتماد مشتریان به کسب‌وکار می‌شود و می‌تواند دلیلی باشد تا به‌عنوان یک برند قابل اطمینان و قابل اعتماد شناخته شود. با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که بهبود سئوی سایت برای هر کسب‌وکاری بسیار حیاتی است.

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو به شیوه‌های فنی اشاره دارد که کمیت و کیفیت ترافیک آنلاین وب‌سایت را افزایش می‌دهد. برخلاف بازاریابی پولی موتورهای جست‌وجو که بر تبلیغات خریداری‌شده متکی است، سئو از تکنیک‌های رایگان برای افزایش بازدید وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل استفاده می‌کند.

دیده شدن در گوگل به این معنی است که مشتریان احتمالی آسان وارد فضای کسب‌وکار می‌شوند. همچنین باید بدانیم که فراتر از دیده شدن و افزایش ترافیک وب‌سایت، گوگل و موتورهای جست‌وجو تمایل دارند سایت‌هایی را که با کیفیت بالا، مرتبط و قابل اعتماد هستند در رتبه‌بندی بالاتر به نمایش بگذارند. از طرفی کاربران در فضای وب در طول زمان به فهم این موضوع رسیده‌اند که وب‌سایت‌هایی که برای عبارات جست‌وجوی مرتبط رتبه بالاتری دارند معمولاً قابل اعتماد هستند.


سئو چگونه کار می‌کند؟


وب‌سایت هر کسب‌وکاری چیزی بیش از یک URL است. وب‌سایت موجودیت پیچیده‌ای است که همه چیز را از شهرت و محبوبیت‌ برند (نام تجاری) گرفته تا فروش از طریق فضای دیجیتال هدایت می‌کند و جزئیات به ظاهر کوچک بر میزان استاندارد بودن کسب‌وکار از دیدگاه گوگل تأثیر می‌گذارد. الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل امروزه بسیار پیچیده‌تر از همیشه بوده و همیشه در حال بهبود است. گوگل هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج بیش از ۲۰۰ عامل را در هر صفحه جست‌وجو می‌کند. یک رویکرد جامع و آگاهانه به سئو احتمال کسب رتبه‌ بهتر برای کسب‌وکار را به حداکثر می‌رساند.

چند معیار مهم رتبه‌بندی از دیدگاه موتور جست‌وجوگر گوگل عبارت‌اند از:

  • استفاده مناسب از کلمه کلیدی در متا داده و محتوای وب‌سایت
  • Core Web Vitals Google (مجموعه‌ای از عوامل که گوگل آنها را در تجربه کاربر از یک صفحه وب دخیل می‌داند.)
  • محتوای باارزش و بهینه
  • برچسب‌های متعارف
  • سئوی خارج از صفحه، مانند ساخت لینک
  • بهینه‌سازی تصویر
  • قابلیت استفاده از موبایل

البته چک‌لیست معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی، هرساله و مطابق با آپدیت‌های هسته‌ گوگل بهبود می‌یابد و از این روست که موارد فنی وب‌سایت‌ها به صورت جزئی و سختگیرانه‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به چنین شرایط پویایی به نظر می‌رسد کارشناسان سئو وظیفه دارند ایده‌های کسب‌وکار را مطابق با استراتژی مشخص‌شده و با توجه به مهم‌ترین معیارها نظیر بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت انجام دهند.


آیا سئو با سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال همخوانی دارد؟


در واقع سئو نباید به‌تنهایی عمل کند. بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو تنها یکی از ابزارهای قدرتمند برای رشد سود کسب‌وکار است. سئو نباید نادیده گرفته شود و باید در کنار سایر ابزارهای موجود در بازاریابی دیجیتال پیاده‌سازی شده و یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع ایجاد کند.


سئو و توسعه وب


رابطه‌ بین سئو و توسعه وب‌سایت یک رابطه کاملاً دوسویه و معنادار است و بدون یک وب‌سایت سالم و سازگار با موبایل و متناسب با استانداردهای گوگل، سئو نمی‌تواند پتانسیل کامل خود را به‌خوبی بروز دهد و در نتیجه در مدت زمان کوتاهی در بازار رقابتی شکست خواهد خورد؛ بنابراین سئو و توسعه وب به طور مسلم مرتبط و درگیر برای رشد و توسعه هستند.


سئو و رسانه‌های اجتماعی


به عبارت ساده سئو و رسانه‌های اجتماعی دارای اهداف هم‌پوشانی هستند: جذب ترافیک و تبدیل افراد از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل. فراتر از این، نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی آگاهی از برند را ایجاد می‌کنند، توسط گوگل ایندکس می‌شوند و اعتماد بیشتری برای یک کسب‌وکار کسب می‌کنند. علاوه بر این در حال حاضر با همه‌گیر شدن ابزارهای هوشمند و حضور افراد در گروه‌های سنی مختلف در فضاهای مختلف اجتماعی می‌توان به این نتیجه رسید که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مسیری باشد برای پیدا کردن مشتری بیشتر.


سئو و بازاریابی محتوایی


سئو و بازاریابی محتوا نیز به یکدیگر نیاز دارند. در واقع بیشتر استراتژی‌های سئو حول محور بازاریابی محتواست، زیرا وب‌سایت‌ها حول کلمات متمرکز شده‌اند. وبلاگ‌ها، صفحات موقعیت مکانی، صفحات تماس، صفحات اصلی، صفحات محصول و غیره نیاز به محتوای استراتژیک، آموزنده و ارزشمند دارند تا رتبه خوبی داشته باشند و تجربه کاربری قانع‌کننده‌ای را هنگام ورود بازدیدکننده به صفحه ارائه دهند.


بازاریابی سئو مهم است


اهمیت سئو در بازاریابی دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است و رویکرد کسب‌وکار به کلمات کلیدی، محتوا، برچسب‌ها، لینک‌ها و قابلیت استفاده از وب‌سایت، بر افرادی که کسب‌وکار را در وب پیدا می‌کنند تأثیر مستقیم می‌گذارد.


سئو و روابط عمومی (Public Relation) چه نقاط مشترکی دارند؟


روابط عمومی‌ها با تولید خبر، برگزاری رویداد، مسئولیت‌های اجتماعی، ارسال پیام‌های خبری، تولید محتوا و تبلیغات و… برای بهبود شناخت و شهرت کسب‌وکار در جامعه تلاش می‌کنند و این اقدامات باعث می‌شود در ذهن مخاطب جایگاه ویژه‌ای داشته باشند و در نتیجه دنبال‌کنندگان بیشتری را به خود جذب ‌کنند.

با توجه به این تعریف و آنچه پیش‌تر در مورد سئو گفتیم، می‌توان گفت سئو و روابط عمومی هر دو به منظور بهبود شناخت و شهرت یک کسب‌وکار استفاده می‌شوند. هر دوی این روش‌ها برای جذب ترافیک و هدایت مخاطبان هدف به سمت سایت کسب‌وکار اقدام می‌کنند و همچنین برای بهبود رتبه سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو استفاده می‌شوند.

در نتیجه سئو و روابط عمومی نقاط مشترک بسیاری برای بهبود شناخت و برندینگ کسب‌وکار دارند؛ به گونه‌ای که همکاری و هماهنگی این دو امر در سازمان‌ها منجر به افزایش سرعت رشد برند خواهد شد.

به طور کلی باید اذعان داشت کاربران در اینترنت به سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل قرار دارند اعتماد بیشتری دارند. افزون بر این، سئو کمک می‌کند کسب‌وکارها بیشتر دیده شوند و همین موجب کمک به برندینگ و افزایش تعداد کاربران می‌شود؛ چراکه گوگل فقط به دنبال کدنویسی نیست، بلکه به دنبال محتوای مفید و ارزشمند است تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را برای کاربران نمایش دهد.

در پایان باید گفت مدیران کسب‌وکارها نباید از سئو به‌عنوان یکی از ابزارهای توسعه آنلاین کسب‌وکار خود غافل شوند و با نگاهی جامع به استراتژی توسعه کسب‌وکار در حوزه تحلیل بازار، توسعه محصول، روابط مشتریان، روابط عمومی، برندینگ و تبلیغات از این مهم بهره‌گیری کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xlqp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.