کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
محمدجواد هادی، کارشناس اقتصادی / با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» بدیهی است، افزایش جهشگونه تولید، اعم از تولید کالاها و خدمات و به صورت کلی تولید ناخالص داخلی و تولید ملی، بدون مشارکت عمومی مردم امکانپذیر نیست. شاید بتوان گفت یکی از مردمیترین حوزههای اقتصادی کشور حوزه تجارت الکترونیکی است و ما الان سکوهای تجارت الکترونیکی بسیار توانمند و با قابلیتهای بالا داریم که در حوزههای مختلف، این امکان را برای فعالان اقتصادی ایجاد کردهاند که بدون اینکه نیازمند هزینه تأمین مغازه در یک محل پرتردد احتمالاً در شهرهای پرجمعیت و یا حتی دایر کردن یک سایت مستقل و هزینههای پشتیبانی سختافزاری و نرمافزاری و بعد هم تبلیغات و بازاریابی برای افزایش تعداد مشتریان باشند، بهسادگی بتوانند کالاها و خدمات تولیدی خودشان را در بستر این سکوها با کاربران چند ده میلیونی عرضه کنند. تنوع سکوهای تجارت الکترونیکی هم بسیار بالاست و تقریباً تمامی حوزههای اقتصادی را شامل میشود.
در حوزه کالایی سکوهای تجارت الکترونیکی بسیار توانمندی داریم که عموم تولیدکنندگان حتی یک خانم خانهدار در روستاها و شهرهای کوچک، مشروط بر اینکه کالای تولیدیشان کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد، بتوانند در یک شرایط کاملاً عادلانه و رقابتی در کنار سایر فعالان اقتصادی کالا و خدمت خود را در معرض فروش برای کاربران چند ده میلیونی قرار دهند. در حوزه سایتهای درج آگهی و تبلیغاتی نیز سکوهای توانمندی داریم که برای فعالان اقتصادی و عموم مردم امکان فروش کالاهای دست دوم و مشابه آن را فراهم و ما را از سکوهای خارجی بینیاز کردند. همچنین سکوهای سلامت بسیار توانمندی داریم اعم از خدمات سلامت مانند مشاوره و نوبتدهی و همچنین کالاهای سلامتمحور مانند تجهیزات پزشکی، مکمل و دارو که در چارچوب ضوابط و مصوبات، پزشکان و داروخانهها میتوانند کالاها و خدمات خودشان را در بستر این سکوها عرضه کنند و فروششان را افزایش دهند و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با سهولت بالا، کالا و خدمت خود را به مصرفکننده برسانند.
در حوزه گردشگری هم سکوهای توانمندی داریم که هتلها، مسافرخانهها، بومگردیها و دیگر تأسیسات گردشگری میتوانند در بستر این سکوها خدماتشان را عرضه کنند و حضور داشته باشند و فروش خود را افزایش دهند. همچنین در حوزه آموزش سکوهای خوبی داریم که امکان آموزشهای برخط و تخصصی را در حوزههای مختلف فراهم کردند. علاوه بر این سکوهایی در حوزه فناوریهای مالی داریم که مواردی مثل تسهیلات خرد، فروش اقساطی و دیگر خدمات مالی را با شکلهای جدید و حل معضلات گذشته مثل ارائه تسهیلات خرد به عموم مردم که سالها حل نشده بود را خوشبختانه حل کردند. سکوهای دیگری نیز در سایر حوزهها مانند فرهنگی و فرهنگی برای فروش بلیت، رزرو تئاتر، کنسرت و… داریم و نمونه دیگر سکوهای حوزه حملونقل اعم از حمل بار و مسافر مخصوصاً حملونقل شهری و تاکسیهای اینترنتی است که همه ما روزانه استفاده میکنیم و این تنوع بسیار بالا از سکوهای توانمند و با قابلیتهای مختلف ما را کاملاً از سکوهای مشابه خارجی بینیاز کرده است.
جالب توجه است که تمامی این اقدامات و سکوها با سرمایهگذاری بخش خصوصی توسط خود مردم و جوانان تحصیلکرده و نخبه همین کشور ایجاد شده و پشتیبانی و توسعه داده میشود و به همین دلیل عرض شد که تجارت الکترونیکی یکی از مردمیترین حوزههای اقتصادی کشور است که ویژگیهای دیگری مثل شرکتهای دانشبنیان، فناوریهای جدید و دانش تخصصی را نیز در خودش جا داده و شاید بتوان به جرئت گفت تمامی ویژگیهای مدنظر رهبری اعم از مردمیبودن، دانشبنیان بودن، حضور جوانان و فعالیت جهادی را دارا است و از همین جهت در دهه اخیر تنها حوزه اقتصادی بوده که دائماً رشد داشته و رفاه عمومی را به طور نسبی برای مردم بالا برده است.
نکته حائز اهمیت اینکه مواجهه مسئولان و دستگاههای دولتی با سکوهای تجارت الکترونیکی بسیار مهم است که با طمأنینه و برخورد تخصصی باشد چون این سکوها کاملاً مبتنی بر دانش تخصصی و فناوری روز طراحی شدهاند. لذا ورودهای غیرتخصصی در حوزههای مختلف مانند تاکسیهای اینترنتی یا سکوهای سلامت به بهانههای مختلف اعم از مواردی که مربوط به اقتصاد سنتی، دولتی و دستوری است بهشدت آسیب میزنند و لازم است دستگاهها با یک نگاه تخصصی ورود کنند و به هیچ وجه برخوردهای قهری، یکطرفه و از بالا به پایین در این حوزه جواب نمیدهد و صرفاً آسیب زننده است.
عموم مردم و رسانهها مخصوصاً افراد و رسانههای دغدغهمند، لازم است مواجههشان با سکوهای تجارت الکترونیکی به نحوی باشد که به هیچ وجه موجب آسیب نشود. یعنی ضمن برطرف شدن دغدغهها توجه داشته باشیم که این سکوها چه خدماتی برای ما فراهم و ما را از سکوهای خارجی و معضلات آن که مشابهش را متأسفانه در حوزه پیامرسانها داریم، بینیاز کردهاند. بنابراین برخورد مسئولان، رسانهها و عموم مردم باید همراه با صبوری، آرامش و فهم، بلوغ متناسب با این حوزه تخصصی باشد که انشاءالله بتواند بیشازپیش ما را در این حوزه اقتصادی و تحقق شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است موفق نماید.