سرعت هولناک تغییرات

با وجود آنکه از حالت اضطراری دوران همه‌گیری کرونا خارج شده‌ایم، اما کسب‌و‌کارهای خرده‌فروشی همچنان با مشکلات جدید مواجه می‌شوند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خرده‌فروشی در دو سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه بوده است و موارد بیشتری نیز در آینده وجود خواهد داشت. چشم‌انداز کسب‌و‌کار بسیار نامطمئن باقی می‌ماند و زنجیره تأمین و به ویژه اختلال در نیروی کار، خواب از چشم مدیران می‌رباید. هیئت مدیران باید به دوره‌ای از تغییرات چشمگیر و سریع عادت کنند که هیچ پایان آشکاری برای آنها مشاهده نمی‌شود. به این ترتیب، چالش‌هایی که کسب‌وکار‌ها با آن روبه‌رو هستند، متفاوت از چند سال پیش به نظر می‌رسد.


فقط انجام بده


دیگر فقط تمرکز بر اداره یک کسب‌و‌کار خرده‌فروشی کافی نیست. اکنون رهبران باید طیف وسیعی از مسائلی را که فراتر از وظایف سنتی آنهاست – از روابط خارجی گرفته تا عوامل محیطی تا سیاست‌های عمومی و مسائل اجتماعی – در نظر بگیرند، درک کنند و حتی پیش‌بینی کنند.

علاوه بر این، آنها با تغییرات سریعی دست و پنجه نرم می‌کنند که تا به حال مشابهی نداشته است. سطح بلاتکلیفی که همه‌گیری کرونا برای کسب‌و‌کارها ایجاد کرد، خرده‌فروشان را در وضعیت ثابتی از حالت «آماده به پاسخ» قرار می‌دهد. در دوران کرونا زمانی برای بحث طولانی درباره تصمیمات تجاری وجود نداشت و «فقط انجامش دهید» روش مواجهه با هر اختلال جدید بود.

اما پس از همه‌گیری هم از این سرعت هولناک کم نشده است. در نظر بگیرید که اولویت‌ها و رفتارهای مصرف‌کننده در سال جاری چقدر سریع تغییر کرده است. تا همین اواخر، نگرانی در مورد سلامت شخصی، نگرانی‌های اقتصادی را در ذهن مصرف‌کنندگان تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ اما اکنون افراد بیشتری نگران امور مالی خود هستند. در واقع ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان، تورم و هزینه زندگی را در رأس نگرانی‌های اقتصادی خود قرار می‌دهند.ژ


مشخصات رهبران جدید


خرده‌فروشان همچنین باید راه‌های جدیدی را برای خدمت به مصرف‌کننده جست‌و‌جو کنند، زیرا ظهور فناوری‌ها و کانال‌های جدید باعث پیشرفت سریع در اتوماسیون و شخصی‌سازی خدمات برای هر مصرف‌کننده می‌شود. به عنوان مثال، متاورس فضایی حاصلخیز برای کاوش خرده‌فروشان است. این همه تغییر پیچیده چه معنایی برای رهبران خرده‌فروشی دارد؟

این امر به نوع جدیدی از مهارت برای مدیران عامل نیاز دارد؛ سبک رهبری پرشور و کارآفرینانه همراه با یک طرز فکر نوآورانه برای تقویت مسیر رشد. این نسل جدید از رهبران، مأموریت‌گرا خواهند بود و به جای مدیریت عمومی بر ارائه اهداف خاص تمرکز خواهند داشت. آنها باید دوگانه عمل کنند؛ از یک سو بر کسب‌و‌کار و عملیات تمرکز کنند و از سوی دیگر به سطح کلان (مصرف‌کنندگان، ژئوپلیتیک، تغییرات آب و هوا و…) توجه زیادی داشته باشند.


تمرکز بر تصمیم‌گیری هدفمند


نسل جدید باید نسبت به هدف برندهای خود اشتیاق داشته باشند و بی وقفه روی موضوعات مرتبط مانند پایداری تمرکز کنند. آنها باید فعالیت‌های خود را داده‌محور و مشارکتی تعریف کنند و فراتر از تعریف یک چشم‌انداز تجاری بیندیشند. در عوض به دنبال الهام بخشیدن به کارمندان و مشتریان باشند.

آنها باید از رویکرد سنتی «فرماندهی و کنترل» دور شوند و تجارت را به روشی آسان‌تر و توانمندتر اداره کنند. این به معنای ایجاد محیطی با «بازنگری و تغییر مداوم»، پرسشگری مداوم، یادگیری و ابداع مجدد شیوه‌های تجاری است. همچنین به معنای درک اهمیت پذیرش ریسک‌های در نظر گرفته شده، در عین حال محافظت از کسب‌و‌کار اصلی است.

این کار آسانی نیست و رهبران باید همان‌طور که نسل قبلی بر انگیزه و بیان تمرکز داشتند، بر تحلیل عمیق و تصمیم‌گیری هدفمند متمرکز شوند. بیش از هر چیز، از آنجا که پنج نیروی بزرگ در تمام صنایع – متاورس، تغییرات در نیروهای مستعد، فناوری، پایداری و اختراع مجدد کسب‌و‌کار – رشد می‌کنند، نسل بعدی رهبران کسانی خواهند بود که کسب‌وکارهایی را ایجاد می‌کنند که بتوانند شرایط بازار را در زمان واقعی درک کنند، شکل دهند و به آن پاسخ دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pn0t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.