کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عدد بده!

آیا اینکه کسی «خیلی دقیق» نمی‌داند چه تعداد کسب‌وکار در بستر اینستاگرام فعال هستند یا چه حجمی از تجارت الکترونیک کشور آنجا رقم می‌خورد، مجوزی است برای نادیده‌گرفتن حیات آن کسب‌وکارها؟

اتاق بازرگانی تهران گفته خسارت ناشی از قطعی و فیلترینگ اینترنت در یک ماه چیزی حدود 80 هزار میلیارد تومان است. عده‌ای به دقیقه این خسارت را حساب کرده و به عدد دو میلیارد تومان در هر دقیقه رسیده‌اند. عده‌ای هم می‌گویند بیش از 400 هزار کسب‌وکار در بستر اینستاگرام فعال‌اند و در یک ماه گذشته آسیب‌های جدی‌ای دیده‌اند. برخی‌ دیگر، آمارهای اینستاگرام را تا 9 میلیون اشتغال هم برآورد کرده‌اند. آمارهای دیگری هم مطرح شده از اینکه سه میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و در برآورد خسارت‌های ناشی از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی باید این عدد را مدنظر قرار داد.

معاون وزیر صمت اما می‌گوید فقط سه درصد کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک، اینستاگرامی هستند و نباید درباره آمارهای آن آدرس غلط داد! البته او تأکید کرده باید برای مشکل فعلی به‌دنبال راهکار اصولی بود، اما به نظر می‌رسد مقصود او بیشتر بر رونق‌دادن به پلتفرم‌های داخلی در این روزها متمرکز است تا حل مشکلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده.

نکته مهم در این ماجرا این است که اصل مسئله را نباید گم کرد. به ‌عبارتی هر عددی را مبنا قرار دهیم، موضوع اساسی این است که بخشی از اقتصاد دیجیتال کشور در همین یک‌ ماه گذشته کاملاً متوقف شده است. اینکه بنشینیم و بر سر عدد چانه‌زنی کنیم، به انحراف‌بردن اصل موضوع است. نکته دیگر اینکه مسئول درست یا نادرست‌بودن آمار کشور، آن ‌هم در یک اقتصاد مهم همچون تجارت الکترونیک، دستگاه‌های عریض‌و‌طویلی به نام سازمان توسعه تجارت و مرکز آمار کشورند که آنها باید پاسخگو باشند چرا در همه این سال‌ها آمارهای دقیق، همراه با جزئیات و با مشخص‌کردن روش‌های آماری و چگونگی جمع‌آوری داده‌ها، منتشر نکرده‌اند. نه ‌اینکه در این روزها که کسب‌وکارها در حال نابودی‌اند، بر سر آنها و فعالان صنفی‌شان بکوبیم که «عدد بده»؛ یا چرا آمارهایتان با یکدیگر یا با آنچه ما می‌گوییم، هم‌خوانی ندارد!

گزارش این شماره کارنگ نشان می‌دهد که تقریباً فروش همه کسب‌وکارهای اینستاگرامی به صفر رسیده است. هزاران کسب‌وکار ریزودرشت دیگر که از این شبکه اجتماعی به‌عنوان بازوی بازاریابی خود استفاده می‌کرده‌اند هم به‌شدت آسیب و خسارت دیده‌اند. اینها واقعیت‌های پیش چشم‌مان هستند و رفتن به‌دنبال آفسایدگیری از عددها صرفاً فرار به جلوست. وقتی پلتفرمی مانند پادرو که کار تخصصی‌اش تجارت اجتماعی معطوف به اینستاگرام است، همین چند ماه پیش گفته بیش از 400 هزار کسب‌وکار اینستاگرامی داریم، اکنون می‌توانیم بگوییم همین تعداد کسب‌وکار در خطر نابودی‌اند. مابقی ماجرا سفسطه‌کردن و بازی با واژه‌هاست!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/51pv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.