کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ما شروع کردیم؛ مردم درک می‌کنند

به کسب‌و‌کارهای آنلاین به اندازه کافی فشار آمده است!

همه مردم از اتفاقات اخیر ناراحت‌اند و احساسات‌شان خدشه‌دار شده است. کسی نه دل‌ودماغ خرید‌کردن دارد و نه دوست دارد محتوای کسب‌وکارها را ببیند. از طرفی هم کسب‌وکارهایی که شدیداً به فضای مجازی و خصوصاً اینستاگرام وابسته هستند، نیاز دارند که کسب‌و‌کارشان را سر پا نگه دارند و کارشان را دوباره شروع کنند؛ همان‌طور که تمام مغازه‌داران در شهر در حال فعالیت هستند، کسب‌و‌کارهای فضای مجازی هم نیاز دارند تا برای زنده‌ماندن دوباره محتوایشان را منتشر کنند. تفاوت مغازه‌داری با یک پیج اینستاگرام این است که مغازه‌دار با هجمه‌هایی که در پیج اینستاگرام‌ وجود دارد، مواجه نمی‌شود.

برای یک مغازه نمی‌شود کامنت منفی ثبت کرد، اما در فضای مجازی این قابلیت وجود دارد و البته خاصیت آن هم همین است. به نظر من باید کسب‌و‌کارها کارشان را شروع کنند با این توضیح که همه از اتفاقات اخیر ناراحت‌اند و به اندازه سهم خودشان همدردی کردند و چه‌بسا کسب‌و‌کارهایی که بابت این همدردی هزینه هم داده‌اند. ما از هفته گذشته انتشار محتوای کسب‌وکاری‌مان را از سر گرفتیم.

مردم درک می‌کنند و فقط شش درصد کامنت منفی داشتیم و مقدار کمی آنفالو که به آنها هم حق می‌دهیم و طبیعی است. اگر همه کسب‌وکارها با همدیگر در یک مقطع زمانی کارشان را شروع کنند، مطمئنم که از طرف جامعه هم پذیرفته است و مردم به خوبی درک می‌کنند که ادامه این روند ممکن است به نابودی بسیاری از کسب‌وکارها بینجامد.

نقش رسانه‌ها در تعدیل و تشریح فضا بسیار مهم است؛ اینکه از خسارت‌ها، آمارها و گزارش‌هایی که از کسب‌وکارها منتشر می‌شود، دید خوبی برای افکار عمومی به وجود می‌آید و همین باعث همدلی مردم با کسب‌وکارها خواهد بود. همان‌طور که گفتم ما از هفته گذشته کارمان را شروع کردیم و بازخوردهایی که داشتیم به نظرم کاملاً منطقی بود و نشان از این داشت که درک بالایی در جامعه وجود دارد. کسب‌وکارهای بزرگ باید کارشان را هرچه سریع‌تر شروع کنند تا فضا برای کسب‌و‌کارهای خرد و متوسط فراهم شود و آنها هم بتوانند به چرخه اقتصاد آنلاین برگردند. بازخوردهای منفی هم کاملاً طبیعی و قابل احترام هستند.

در جریان اپیدمی کرونا مردم به‌خوبی حمایت از کسب‌و‌کارها را نشان دادند. همین امر باعث شد بسیاری از کسانی که به‌صورت سنتی فعالیت می‌کردند و در فضای آنلاین حضور نداشتند، جدیت و تأثیر این فضا را درک کنند. الان هم می‌بایست مخاطب را اقناع کرد. به نظر من اگر بتوانیم حرف منطقی خودمان را با زبان درست به مخاطب منتقل کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

همان‌طور که کسب‌و‌کارهای آفلاین حق دارند به کسب‌و‌کارشان ادامه بدهند و به ارتزاق و معیشت‌شان برسند، کسب‌و‌کارهای آنلاین هم این حق را دارند و نباید آن را نادیده گرفت. باید مخاطب را اقناع کرد. برای این اقناع هم دو راهکار وجود دارد؛ اول اینکه از طریق کار صنفی و با کمک رسانه‌ها زمینه‌سازی و اطلاع‌رسانی انجام شود. باید تشریح شود که چرا فعالیت دوباره کسب‌و‌کارها کار درستی است و ضرورت دارد؛ البته با تأکید بر اینکه شروع کار منافاتی با همراهی مردم ندارد. کسی که کسب‌و‌کارش را شروع می‌کند، در مقابل مردم نایستاده.

راهکار دوم این است که باید کسب‌وکارها جسارت به خرج بدهند و نگران هجمه‌ها نباشند؛ چون هزینه‌های نابودی کسب‌و‌کار بسیار ‌بسیار بالاست. یک‌ ماه ‌و ‌نیم از این شرایط می‌گذرد، خیلی‌ها طی همین مدت ضررهای بسیار سنگینی کردند و در آستانه فروپاشی کسب‌و‌کارشان قرار دارند. فکر می‌کنم اگر همه کسب‌وکارها با هم شروع کنند، نتیجه بهتری داشته باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7y35
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.