کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

متاورس با حمایت صرافی مزدکس منتشر شد

همه آنچه می‌خواهید درباره یک دنیای جدید اما مبهم بدانید

انتشارات راه پرداخت به‌تازگی کتاب «متاورس؛ مقدمه‌ای بر دنیای شگفت‌انگیز متاورس» نوشته «جان راسل» را با ترجمه کمیل علی‌تقوی منتشر و راهی بازار کتاب کرده است.

این اولین کتاب متاورسی راه پرداخت است، اما این تازه اول کار است و هنوز پرسش‌ها و بحث‌های فراوانی در مورد کیفیت این فضا، هویت و تأثیر تجارب متاورسی بر زندگی افراد و جوامع مطرح است.

در آینده نه‌چندان دور، شاهد کتاب‌های بیشتر و ریزتر در این مباحث از این انتشارات خواهیم بود. گفتنی است این کتاب با حمایت صرافی مزدکس، در ۱۱۱ صفحه منتشر شده است.

هرچند عبارت متاورس برای نخستین‌بار در رمان «سقوط برف» نیل استفنسن به کار رفت، اما در سال ۲۰۲۱ و بعد از اقدام جسورانه مارک زاکربرگ، خالق و سرمایه‌گذار فیس‌بوک بود که نام متاورس بر سر زبان‌ها افتاد. امروز در هر گوشه‌وکناری حرف از فراجهانی است که بناست تجربه آنلاین، پیوسته‌ و بی‌سابقه را برای کاربر رقم بزند.

هرچند نشان این ایده را می‌توان در پیشامتاورس‌هایی نظیر «زندگی دوم» یا «روبلوکس» دید، اما سازندگان و سرمایه‌گذاران متاورس مدعی هستند که این تجربه‌ای فراتر از تجارب پیشینی شبیه است.

جان راسل در این گیرودار به‌درستی نیاز و اشتیاق مخاطب را تشخیص داده و در کتاب کم‌حجم و مختصر و مفیدی با عنوان «متاورس» با پرتوافکنی‌هایی ساده‌فهم که پیرامون این فراجهان را می‌شکند و دیدی نسبتاً خوب برای مخاطب ایجاد می‌کند.

راسل اطلاعات خوبی درباره چیستی متاورس، ویژگی‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری در آن ارائه می‌دهد. همچنین، در بخش‌های پایانی کتاب پنج نمونه از پروژه‌های رمزارزی موفق در متاورس را معرفی می‌کند.

محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی رمزارز مزدکس، در بخش‌هایی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «اگر بخواهم متاورس را توصیف کنم، باید به محیطی مجازی اشاره کنم که می‌توان در آن تجربه‌ای حقیقی داشت. از تجربه امکانات، جزئیات و معاشرت‌های یک زندگی روزمره ساده تا بازی، تجارت و کسب درآمد از آن را تصور کنید، آن هم با ابزارها و گجت‌هایی که مدام در حال توسعه‌اند.

در این اکوسیستم مجازی، افراد با هم و محیط اطراف خود در تعامل خواهند بود. این سیستم ترکیبی از اینترنت، بلاکچین، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های بازی، ان‌اف‌تی، وب ۳، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است و قطعاً با پیشرفت فناوری‌ می‌توانیم کاربردهای شگفت‌انگیزی از آن ببینیم.

از آنجایی که فناوری دائماً در حال تغییر شکل زندگی ماست، دنیای فیزیکی روزبه‌روز به حجم عظیمی از داده‌ها تبدیل می‌شود؛ داده‌هایی که می‌توان با کامپیوترها آنها را پردازش و در میان‌شان زندگی کرد و قسمتی از متاورس شد. ما در ابتدای این تغییر بزرگ هستیم و با تقویت زیرساخت‌های این فناوری، قطعاً روزی خواهد رسید که همه ما مردمان این دنیای مجازی خواهیم بود.»

در بخشی از یادداشت مدیرمسئول انتشارات راه پرداخت بر این کتاب نوشته شده است: «وب ۳ و زیرساخت‌های آن مانند ان‌اف‌تی، دیفای، دائو و متاورس روندی تکاملی در ادامه مسیری طولانی هستند که از قرن ۱۶ میلادی و با آغاز فرایند روشنگری در جهان آغاز شده است.

در این مسیر قطعاً بسیاری پولدار می‌شوند و بسیاری می‌توانند روی این بسترها کار و زندگی خود را بنا کنند. ولی هل‌دادن مردم ناآگاه به این ورطه‌ها، خیانتی بزرگ است. ما در راه پرداخت جزء اولین رسانه‌های رسمی کشور بوده‌ایم که به استقبال مفاهیم و روندهای جدید، به‌طور خاص در زمینه بلاکچین و رمزارز رفتیم و از هر توسعه‌ای در این زمینه استقبال می‌کنیم.

شاید باید زمان بیشتری برای آموزش صرف کنیم و امیدوار باشیم با توسعه سواد مالی مردم این بازارهای مکاره کمرنگ‌تر شوند و جا برای حرفه‌ای‌ها باز شود.» «متاورس» نوشته جان راسل با ترجمه کمیل علی‌تقوی هم‌اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس علاقه‌مندان است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kp2f
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.