کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
وزیر ارتباطات: با وجود پلتفرمهای داخلی، کسی نیاز به آمازون و Ebay را احساس نمیکند
وزیر ارتباطات در افتتاحیه نخستین نمایشگاه صنعت پست که در مصلای تهران در حال برگزاری است، تأکید کرد که به خاطر وجود پلتفرمهای بومی قدرتمند در حوزه تجارت الکترونیکی، کسی در کشور نیازی برای خدماتی چون آمازون و Ebay احساس نمیکند.
عیسی زارعپور از پلتفرمهای تجارت الکترونیکی بهعنوان سرداران استقلال در کشور نام برد و گفت: «ما پلتفرمهای بومی قوی در حوزه تجارت الکترونیکی داریم. با خود فکر میکردم باید اسامی افرادی که برای این موضوع تلاش کردند را چه بگذاریم و فکر میکنم باید به آنها سرداران استقلال کشور گفت. یک عده در میدان جنگ جنگیدند تا خاک ما به دشمن نرسد و یک عده از جوانان نخبه در فضای مجازی تلاش کردند تا به دشمن نیازمند نشویم و خاکمان را در این فضا به آنها ندهیم.»
او ادامه داد: «امروز در کشور کسی حس نیاز به پلتفرمهای جهانی مثل آمازون و Ebay ندارد؛ چراکه به همت جوانان مستعد کشور نسبت به آنها بینیاز شدیم. من زمانی که در استرالیا بودم، این نیاز را میدیدم، اما در کشور خوشبختانه سکوهای بومی قدرتمندی داریم.»
زارعپور در ادامه زیرساخت مورد نیاز اقتصاد دیجیتال را لجستیک قابل اتکا و هوشمند معرفی کرد و گفت: «با وجود تمام اقدامات انجامشده، راه زیادی داریم تا به پست هوشمند برسیم. باید حداکثر استفاده را از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، تحلیل داده و اینترنت اشیا ببریم تا بتوانیم خدمت تضمینشده و قابل اتکا به مردم ارائه کنیم.»
او ادامه داد: «هفته گذشته در سفر به اندونزی با یکی از اساتید دانشگاه جاکارتا صحبت کردیم که میگفت مردم از طریق خرید اینترنتی کار میکنند و دو عامل باعث اعتماد مردم شده است: یکی اینکه سیستم جابهجایی کالا بسیار پیشرفته است و دیگری تضمین کالای خریداریشده است که کشور ما نیز در این بخش قدمهایی برداشته است. در آییننامهای که در دولت تصویب کردیم، بانک مرکزی مکلف به ایجاد سازوکارهای این مورد شده است.»
زارعپور تأکید کرد با وجود زحماتی که کشیده شده ایران هنوز راه درازی برای دستیابی به پست هوشمند دارد و باید حداکثر استفاده را از هوش مصنوعی و کلانداده انجام دهیم.
او در این مورد گفت: «باید به سمتی برویم که کالاها در زمان مقرر توزیع شوند. اگر به چنین جایگاهی رسیدیم، یعنی سیستم و لجستیک ما هوشمند شده است تا موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کند. در این مقوله خاص باید کارگروههایی مشخص شوند تا پست هوشمند را در شرکت ملی پست و اپراتورهای بخش خصوصی دنبال کنند.»