کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

و حالا؛ نوبت فیلمسازی پلتفرم‌ها

سرمایه‌گذاری نماوا در پروژه جدید هومن سیدی، یک اتفاق تازه را در اقتصاد سینمای ایران رقم زده است

شروع فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی نظیر فیلیمو و نماوا، دریچه‌های تازه‌ای را به روی مخاطبان سینمای ایران و جهان گشود. با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی در ایران و در پی آن خانه‌نشینی مردم، این پلتفرم‌ها از فرصت پیش‌آمده به‌خوبی بهره بردند و توانستند با ارائه آثار بیشتر و بسته‌های متنوع اشتراک، استقبال مخاطبان را بالاتر ببرند تا جایی که طبق آمار رسمی اعلام‌شده توسط خود این سامانه‌ها، میزان بازدید از این سایت‌ها با افزایش 65 درصدی همراه بوده است. با این تجربه موفق، حالا شبکه‌های نمایش خانگی مسیر جدیدی را در پیش گرفته‌اند و آن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سینمایی است.

خبری در روزهای گذشته منتشر شد مبنی بر اینکه شبکه نمایش خانگی نماوا قرار است تهیه‌کننده تازه‌ترین ساخته هومن سیدی باشد. این نخستین بار است که یک شبکه نمایش خانگی به این صورت در یک پروژه سینمایی وارد میدان می‌شود و تهیه‌کنندگی فیلم را به عهده می‌گیرد. این اتفاق می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای را به روی سینمای ایران بگشاید که در این گزارش به ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت.

ماجرای هومن سیدی و نماوا
رابطه هومن سیدی و شبکه نمایش خانگی نماوا از سریال «قورباغه» آغاز شد. سریالی که به کارگردانی سیدی و با حضور بازیگران پرطرفداری چون نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی، فرشته حسینی، آناهیتا افشار و… توانست در 15 قسمت توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند و به یکی از پرطرفدارترین سریال‌های پلتفرم نماوا تبدیل شود.

اولین قسمت سریال قورباغه چهارشنبه سوم دی‌‌ماه 99 پخش شد و این سریال توانست به رکورد ۴۰ میلیون دقیقه تماشا در ۴۸ ساعت از پلتفرم نماوا و سوپراپلیکیشن روبیکا دست پیدا کند. همچنین با پخش قسمت چهاردهم این سریال، تعداد آرای آن در سایت آی‌ام‌دی‌بی از هفت هزار رأی گذشت تا سریال قورباغه صاحب بیشترین رأی یک سریال ایرانی در این سایت شود و به چند سال صدرنشینی «شهرزاد» خاتمه دهد. حالا و بعد از موفقیت سریال قورباغه و پخش اختصاصی آن از نماوا، این‌بار این وی‌او‌دی به عنوان سرمایه‌گذار فیلم سینمایی هومن سیدی در کنار او قرار خواهد گرفت.

جنگ جهانی سوم در نماوا
عنوان فیلم تازه سیدی «جنگ جهانی سوم» است که تاکنون حضور محسن تنابنده به عنوان اولین بازیگر این فیلم سینمایی قطعی شده است. بنا بر اعلام نماوا، فیلم این روزها وارد مرحله پیش‌تولید شده و تولید و فیلمبرداری آن در شهریورماه کلید خواهد خورد.
علاوه بر تنابنده، حضور پیمان شادمانفر به عنوان مدیر فیلمبرداری، الهام معین به عنوان طراح لباس و محمدرضا شجاعی به عنوان طراح صحنه تا این لحظه در «جنگ جهانی سوم» قطعی است. همچنین حسن شانه‌ساززاده‌ به عنوان مجری طرح در این پروژه حضور خواهد داشت. حسن شانه‌ساززاده در حال حاضر مؤسس و رئیس هیئت مدیره شرکت شاتل، ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنت پرسرعت است.

بد نیست درباره کارگردان «جنگ جهانی سوم» این را هم بدانید که هومن سیدی پس از موفقیت‌های داخلی و بین‌‌المللی، از شورای عالی انقلاب فرهنگی دکترای افتخاری نیز دریافت کرده است. ساخته‌های او جوایز بسیاری از جشنواره‌های فجر ورشوی لهستان و جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی و شانگهای چین و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر دریافت کرده‌‌اند. بنابراین می‌توان استنباط کرد که نماوا در همکاری مجدد با سیدی آن هم در قامت سرمایه‌گذار برای فیلم تازه سیدی، ریسک چندانی نکرده و از همین حالا می‌توان به فروش بالای این فیلم و استقبال احتمالی مخاطب از آن مطمئن بود.

تبعات یک تصمیم بزرگ
ابعاد خبر انتشار «جنگ جهانی سوم» محدود به ساختن یک فیلم سینمایی نمی‌شود. تا پیش از این، شبکه‌های نمایش خانگی تنها روی سریال‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کردند که به صورت اختصاصی از همین پلتفرم‌ها به نمایش درمی‌آمدند. این سرمایه‌گذاری با توجه به ادامه‌دار بودن پخش یک فصل از سریال و درگیر کردن مخاطب با آن به صورت هفتگی، از حیث اقتصادی بسیار پولساز و هدفمند بود.

اما حالا ماجرا سرمایه‌گذاری بر سر یک فیلم تک‌قسمتی است. در این وضعیت، فیلم مورد نظر باید آن‌قدر ظرفیت استقبال مردم را به همراه داشته باشد که تنها با یک بار تماشا توسط یک کاربر، بتواند پاسخگوی هزینه‌های تولیدکننده باشد. این دقیقا کاری است که در اکران فیلم‌ها در سینماها اتفاق می‌افتاد. اما کارشناسان و تصمیم‌گیرندگان در پلتفرم نماوا بعد از چند سال کار و مشاهده استقبال مخاطبان، به این نتیجه رسیده‌اند که هومن سیدی و فیلمش توانایی بازگرداندن این سرمایه را دارند.

بنا بر خبری که در آبان‌ماه 99 از مراحل تولید سریال قورباغه منتشر شده بود، نماوا تا آن زمان 18 میلیارد تومان برای ساخت قورباغه هزینه کرده بود و علی اسدزاده در آن زمان پنج میلیارد تومان دیگر برای به پایان بردن پروژه درخواست کرده بود. تا این لحظه خبری از هزینه‌های تولید «جنگ جهانی سوم» مطرح نشده و باید دید آیا این فیلم می‌تواند نخست هزینه‌های تولید خود را برگرداند و در ثانی نماوا را به سود در این پروژه برساند یا خیر.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/q16x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.