کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شاید یکی از مهمترین کارهایی که بتوان برای فناوری اطلاعات برشمرد، تحولی بود که در زمینه جستوجو ایجاد کرد. جستوجو کردن در فضایی که زندگی دیجیتال برای انسانها رقم زده در حوزههای مختلف به مراتب راحتتر و چابکتر از چیزی است که در گذشته وجود داشته است؛ حالا این موضوع میخواهد جستوجوی معنای یک کلمه در دیکشنریهای آنلاین باشد یا جستوجو برای خرید یک کالای دست دوم از طریق پلتفرمهای آنلاین و … . جستوجوی کار و نیروی کار نیز از جمله مواردی است که انتظار میرود با ابزارهایی که فناوری در اختیار ما گذاشته شرایط را به شکل قابل قبولی برای کارجویان و کارفرماها راحتتر و چابکتر کرده باشد. در این زمینه البته ابزارهای مختلفی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. این روزها شبکههای اجتماعی، تبلیغات دیجیتال، سایتهای شرکتها، رسانههای آنلاین و… از جمله فضاهایی هستند که شرکتها برای یافتن نیروی کار از آن بهره میبرند اما پلتفرمهای کاریابی ابزارهای اختصاصی این حوزه به شمار میروند.
سایت برند کارفرمایی در گزارشی، از سیزده مدیر ارشد منابع انسانی شرکتهای بزرگ درباره تجربه استفاده آنها از پلتفرمهایی کاریابی پرسیده و آنها هم از مؤثرترین کانال جذب نیروهای انسانی خود گفتهاند. در ادامه این گزارش را میخوانید.
مؤثر برای برخی عناوین شغلی
حسین مؤذنی، مدیر سرمایه انسانی توسنتکنو: از جاببردهای گوناگون برای عناوین شغلی متفاوت استفاده میکنیم که اثربخش است، ولی عمده جذبهای توسنتکنو از طریق هانت و لینکدین است.
مفید به دلیل ایجاد فرصت برابر
یوسف غروی؛ معاون سرمایه انسانی هلدینگ تفاس: پلتفرمهای کاریابی بستر ایجاد فرصتهای برابر برای کارجویان هستند. یکی از کانالهای جذب تفاس لینکدین و دیگری رسانه تخصص عصر تراکنش است. ماهیت تخصصی این رسانه باعث شده رزومههای دریافتی هم تخصصیتر شوند. ایراد پلتفرمها این است که رزومههای ارسالشده اغلب عمومی هستند تا تخصصی.
کمککننده، اما ناکافی
ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ ابرآروان: پلتفرمهای کاریابی کمککننده هستند، اما توانایی رفع کامل بحران جذب را ندارند. نیروهای متخصصی که به دنبالشان هستیم، معمولاً پیگیر پلتفرمهای کاریابی نیستند.
نیازمند مسیرهای مکمل
فرزاد رفیعی، معاون سرمایه انسانی مبناکارت آریا: پلتفرمها در فرایند جذب و استخدام مفیدند، اما کافی نیستند و باید در کنار وبسایت اختصاصی شرکت و سایر راههای ارتباطی مانند سمینارها و رویدادها به کار روند.
غیرکاربردی برای دیجیکالا
سهیل عظیمی، مدیر برند کارفرمایی و تجربه همکاری دیجیکالا: پراستفادهترین کانال جذب و استخدام دیجیکالا ریفرال است. در کنار آن، صفحه فرصتهای شغلی دیجیکالا پربازدیدترین کانال است و در مواقع نیاز از سایر کانالها و پلتفرمها نیز استفاده میکنیم، اما پلتفرمهای کاریابی نیاز دیجیکالا را رفع نمیکنند.
قابل استفاده، اما غیراستراتژیک
صادق اشرفی، مدیر مرکز تعالی منابع انسانی اسنپفود: این پلتفرمها برای شرکتهای بزرگ قطعاً کاربرد دارند و ابزار مهم جذب و استخدام هستند، اما برای عبور از بحران منابع انسانی باید به موضوع کمی استراتژیکتر نگاه کرد.
کمککننده، اما ناکافی
سارا سامخانی، معاون منابع انسانی گروه آگاه: برای جذب نیروی انسانی از روشهای متعددی استفاده میکنیم؛ جاببردها، لینکدین، معرفی و ریفرال (که آمار بیشتری برای جذب دارد). پلتفرمهای کاریابی کمککنندهاند، اما تنها ابزار جذب نیستند.
مفید در برخی جنبهها
سید مهدی موسوی نائینی، مشاور منابع انسانی سنباد: پلتفرمهای کاریابی در سالهای اخیر اثرگذار بودهاند و رویکرد جدیدی برای جذب نیروهای انسانی پدید آوردهاند، اما در بخش مشاوره و کمک به توسعه شخصی افراد، ضعیف عمل کردهاند. آنها برای جمعآوری اطلاعات و ارائه به کارفرما عملکرد مثبتی دارند و میتوانند با نمونههای مشابه خارجی رقابت کنند. نکتهای که این پلتفرمها باید در نظر بگیرند، کمک به نیروی کار برای ورود به بازار کار است.
موفق
سمیه ذاکرینیا، معاون سرمایه انسانی مبیننت: ما از پلتفرمهای کاریابی استفاده میکنیم تا شرکت را به نیروی فعال جامعه معرفی کرده و افراد توانمند را جذب کنیم. برای مبیننت استفاده از پلتفرم کاریابی تجربه مفیدی بوده است.
کاهش اثرگذاری
مریم امینی، معاون منابع انسانی هلدینگ صبا ایده: بهرهای که میتوانیم از پلتفرمهای کاریابی برای جذب نیرو بگیریم هر سال کم و کمتر میشود؛ بهویژه در لایه متخصصان و بالاتر از آنها. علتش را دقیقاً نمیدانم، اما حدس میزنم یکی از دلایلش افزایش ضریب نفوذ لینکدین است و اینکه تعداد نیروهای متخصص هر روز کمتر میشود. اغلب مدیران منابع انسانی بهترینهای حوزههای گوناگون را میشناسند. البته هنوز هم برای استخدام کارشناسان میانی از پلتفرمهای متعدد استفاده میکنیم و در این میان، سایت شرکت خروجی بهتری در این زمینه دارد.
مؤثر برای برخی عناوین شغلی
مژگان وفایینیا، مدیر منابع انسانی تخفیفان: نمیتوان برای تمام عناوین شغلی از ریفرال استفاده کرد. پلتفرمهای کاریابی کاربردهای متفاوتی دارند؛ جنس کمک آنها متفاوت است و هر کدام در جای درست کاربرد دارند. صفحه کاریابی در وبسایت خود شرکت و نمایشگاههای کار هم مؤثر است.
قابل قبول
فائزه فائزی، مدیر منابع انسانی حصین: پلتفرمها تهیه رزومه را برای کارجویان آسان کرده و باعث شدهاند کارفرمایان در مقابل کارجویان مسئولیتپذیرتر باشد و سریعتر پاسخ آنها را بدهند.۵۰ درصد نیروهای ما با ریفرال جذب میشوند.
کاملاً منفی
مرجان دستانبویه، مدیر منابع انسانی زربان: همه پلتفرمهای کاریابی کارساز نیستند. اگرچه در دو، سه سال گذشته امکان جذب نیروهای خوب با این روش فراهم بود. شاید پلتفرمهای کاریابی بخشی از نیاز کسبوکار را برطرف کنند؛ البته آنها با لینکدین کامل میشوند. زربان نیروهای کلیدی خود را از طریق ریفرال و هانت جذب میکند.