کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پیش‌بینی وضعیت فرصت‌های شغلی در پنج سال‌ آینده / کدام مهارت‌ها تا سال ۲۰۲۷ منجر به امنیت شغلی خواهند شد؟

پیشرفت هوش مصنوعی و همچنین نیاز بشر و دنیا به آینده‌ای سبزتر وضعیت فرصت‌های شغلی را تحت‌ تأثیر قرار داده است. هم‌راستا با این تحولات برخی مشاغل فرومی‌ریزند و با رشد سایر زمینه‌ها، بسیاری از موقعیت‌های شغلی از بین می‌روند و جای خود را به دیگر موقعیت‌های شغلی می‌دهند. اما کدام مشاغل احتمالاً در پنج سال آینده بیشترین اقبال را دارند؟

در گزارشی مبتنی بر ریسک‌های مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۴ و پیش‌بینی‌های مبتنی بر پاسخ‌دهندگان نظرسنجی و آمار بازار کار از سازمان بین‌المللی، بررسی شده است که کدام مشاغل احتمالاً در پنج سال آینده بیشترین رشد و حقوق را خواهند داشت. محور دیگر مطالعه مذکور، افزایش نسبی مشاغل بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ بوده است.

طبق آمارهای این گزارش پیش‌بینی‌ شده برای کسانی که در آینده نزدیک به دنبال امنیت شغلی هستند، آموزش برای تبدیل‌ شدن به یک متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گزینه خوبی خواهد بود. گزارش WEF پیش‌بینی کرده این شغل تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۴۰درصدی به یک میلیون فرصت شغلی جدید برسد.

بنابراین گزارش فرصت‌های شغلی با سریع‌ترین رشد تا سال ۲۰۲۷ به ترتیب در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

۱. متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

۲. متخصصان پایداری

۳. تحلیلگران هوش تجاری

۴. تحلیلگران امنیت اطلاعات

۵. مهندسان فین‌تک

۶. تحلیلگران و دانشمندان داده‌ها

۷. مهندسان رباتیک

۸. اپراتور تجهیزات کشاورزی 

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در سال‌های آتی، به‌طور کلی کسب مهارت‌های تحلیلی مفید خواهد بود؛ چه به‌عنوان یک تحلیلگر هوش تجاری، چه تحلیلگر امنیت اطلاعات یا به‌عنوان یک تحلیلگر داده.

بنا بر دیتای گزارش WEF، تا سال ۲۰۲۷ نقش‌های مرتبط با پایداری هم مهم‌تر خواهند شد؛ همان‌طور که نشان داده می‌شود شغل متخصص پایداری در رتبه دوم قرار دارد.

فهرست مشاغل عنوان‌شده در این مطالعه که با بیشترین سود شغلی همراه هستند به این صورت است:

۱. اپراتور تجهیزات کشاورزی

۲. رانندگان کامیون‌های سنگین و اتوبوس

۳. معلمان آموزش حرفه‌ای

۴. تعمیرکاران مکانیک و ماشین‌آلات

۵. متخصصان توسعه کسب‌وکار

۶. چهارچوب ساختمان و کارگران تجارت مرتبط

۷. معلمان دانشگاه آزاد و آموزش عالی

۸. مهندسان الکتروتکنولوژی

همچنین انتظار می‌رود اپراتورهای تجهیزات کشاورزی، رانندگان کامیون‌های سنگین و اتوبوس و معلمان آموزش حرفه‌ای بیشترین افزایش را در پنج سال آینده داشته باشند. از سوی دیگر گمان می‌رود که متصدیان ورود داده‌ها، منشی‌های اداری و اجرایی و همچنین کارمندان حسابداری و حقوق و دستمزد بیشترین ریزش را در استخدام داشته باشند.

به گفته تحلیلگران WEF در گزارش آینده مشاغل 2023، پیش‌بینی می‌شود که بیش از نیمی از حذف شدن مشاغل به سه مورد آخر مربوط باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/62el
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.