چالش روبه‌رشد منابع انسانی

چالشی که باید آن را جدی بگیریم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امسال اگر فقط یک چالش بتواند به‌تنهایی کسب‌وکارهای ایرانی را زمین بزند، چالش «منابع انسانی» است. منابع انسانی در کسب‌وکارهای دانشی اهمیت بالایی دارد؛ تا حدی که برخی کسب‌وکارهای دانشی را معادل دسترسی‌شان به منابع انسانی می‌دانند. به همین دلیل است که موضوع برند کارفرمایی در سال‌های اخیر مهم شده و کسب‌وکارهایی که توانسته‌اند نام خوبی برای خود در فضای فعالیت اقتصادی فراهم کنند، این فرصت را دارند که بهترین نیروهای موجود در بازار را جذب کنند.

طبیعی است که شرایط فعالیت اقتصادی دیگر مانند گذشته نیست و پیش روی نیروهای حرفه‌ای فرصت‌های متنوعی قرار دارد؛ از مهاجرت گرفته تا فعالیت به‌صورت فریلنسری یا فعالیت در بازارهای مالی و البته زندگی در ایران و کسب درآمد دلاری. اقتصاد دیجیتال دریچه‌های جدیدی را به روی همه باز کرده و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم کسی که یک بار آن سوی دریچه را دیده است، خودش را به ندیدن بزند.

در گذشته نه‌چندان دور که کسب‌وکارها صنعتی بودند و فرصت‌های فعالیت برای افراد محدود بود، افراد در چهارچوب‌های مشخص می‌رفتند و جامه‌ای را که برای آنها دوخته شده بود، به تن می‌کردند. اکنون شرایط تغییر کرده و فرصت‌های پرشماری پیش روی منابع انسانی قرار دارد.

بنابراین کسب‌وکارها علاوه بر اینکه باید بر حوزه‌هایی مانند مالی، استراتژی، مدیریت مدل‌های کسب‌وکار، مشتریان و بازاریابی مسلط باشند، باید در حوزه منابع انسانی نیز به برند خوشنامی تبدیل شده باشند. متأسفانه برخی کسب‌وکارهای نوآور ایرانی در زمینه منابع انسانی خوشنام نیستند و به ترمینال تبدیل شده‌اند!

جایی که افراد مدت کوتاهی در آن می‌مانند و بعد از مدتی آنجا را ترک می‌کنند. ورود و خروج سریع افراد از کسب‌وکارها زمینه اضمحلال فرهنگ سازمانی آنها را فراهم می‌کند و به‌مرور کسب‌وکارهایی که داعیه نوآوری دارند، در روزمرگی گرفتار می‌شوند.

بنابراین منابع انسانی مهم‌ترین چالش پیش روی کسب‌وکارهای نوآور است. نگهداری منابع انسانی حرفه‌ای از هر زمان دیگری سخت‌تر شده است. برای اینکه بتوانیم زمینه رشد اقتصاد نوآوری در ایران را فراهم کنیم، مهم‌ترین جایی که باید روی آن دست بگذاریم، منابع انسانی است و یکی از موضوعات در این زمینه که باید بیش از گذشته جدی گرفته شود، بحث آموزش است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vjld
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.