کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کامیون‌ها پارک خورشیدی متحرک می‌شوند

یک استارتاپ هلندی توانسته با راه‌حلی کم‌هزینه، مصرف سوخت را در صنعت حمل‌و‌نقل کاهش دهد

IM Efficeny استارتاپی است که از جدیدترین فناوری‌های قابل حمل بهره‌ می‌برد و علاقه فراوانی به بهبود کارایی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای دارد. این شرکت اخیرا نخستین فناوری تجاری خود را با نام SolarOnTop معرفی کرده است. این فناوری راه‌حلی کم‌هزینه برای کاهش مصرف سوخت در وسایل نقلیه پیش رو می‌گذارد و برای شرکت‌های حمل‌ونقل طراحی شده است.

مارتین ایلدیس، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ هلندی IM Efficeny است. مارتین می‌گوید تیمش علاقه‌مند است از پیشرفت‌های فناوری در منابع عاری از کربن، مقرون‌به‌صرفه و تجدیدپذیر استفاده کند و با این فناوری‌ها حمل‌ونقل را پایدارتر و کارآمدتر کند. او ادامه می‌دهد: «ما اخیرا نخستین فناوری تجاری خود، SolarOnTop را معرفی کرده‌ایم. این فناوری برق کامیون را با استفاده از صفحات خورشیدی انعطاف‌پذیر تأمین می‌کند. این «برق سبز» می‌تواند در هنگام حرکت خودرو هم تولید شود. فناوری SolarOnTop کامیون‌ها را تبدیل به پارک‌های خورشیدی متحرک می‌کند.»

این نوآوری هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم موتورهایی را که وسایل داخل خودرو را شارژ می‌کنند، کمتر می‌کند. ایده این کار از دیدگاهی منحصربه‌فرد و آزمون و خطاهای فراوان و یادگیری از آن‌ها به دست آمده است. مارتین در این باره می‌گوید: «من قبلا با دوستانم دویِ آزاد انجام می‌دادم و مرتبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها صفحه‌های خورشیدی را می‌دیدم، اما هرگز چنین چیزی را در کامیون‌ها یا ماشین‌های حمل بار ندیده بودم. و این‌گونه یافتمش!

ما در سال ۲۰۱۶ توسعه SolarOnTop را شروع کردیم و حالا داریم به سراغ مشتری می‌رویم. همین نشان می‌دهد که چقدر تحقیق و توسعه و آزمایش برای چنین کاری لازم بود. با همکاری گروهی از توسعه‌دهندگان قبل از تولید نمونه‌های اولیه برای کامیون‌های منتخب در جاده، این مفهوم و فناوری را در آزمایشگاه ساختیم.»

یکی از لحظه‌های کلیدی در کار این شرکت، همکاری با شرکت وایرلس لاجیک بود که در زمینه اینترنت اشیا فعالیت می‌کند و شش میلیون مشترک اینترنت اشیا در ۱۶۵ کشور دارد. این همکاری در بهار ۲۰۲۰ آغاز شد و وسایل نقلیه به سیم‌کارت‌های رومینگی وصل شدند که به صورت خودکار آن‌ها را به فضای ابری متصل می‌کرد. این کار تیم IM Efficency را قادر کرد که عملکرد فناوری خود را از راه دور پیگیری کند.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «در ابتدا ما باید تبلت یا لپ‌تاپمان را به صورت فیزیکی به وسیله نقلیه مورد نظر متصل می‌کردیم. چنین روشی در صورت کار با یک کامیون ممکن است جواب بدهد اما وقتی پای یک ناوگان بزرگ حمل‌ونقل در میان باشد، این چالشی بسیار زمان‌بر خواهد بود. در نتیجه، به این اتفاق نظر رسیدیم که وصل‌کردن فناوری به فضای ابری راه‌حلی ایده‌آل برای این مشکل است.

این شرکت با نوآوری توانسته نیاز خودروهای سنگین به برق را با انرژی پاک تأمین کند و با SolarOnTop به مشتریانش نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از قدرت آفتاب هنگام رانندگی استفاده کرد. مارتین معتقد است که حمل‌ونقل پایدار، مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد است و کلید آن را توسعه ایده‌های نوآورانه و تفکر خلاق می‌داند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/flbg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.