کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کلیدواژه‌ای به نام جان مردم!

رضا الفت‌نسب، عضو اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی | واقعیت این است که پلتفرم‌های آنلاین حوزه سلامت‌ سال‌هاست با فشارها و محدودیت‌های مختلفی از سمت متولیان بهداشت و سلامت روبرو هستند. چیزی که امروز شاهد آن هستیم، جریانی است که اجازه فعالیت به کسب‌وکارهای آنلاین را نمی‌دهد. سال‌هاست در دولت‌های مختلف تصمیم‌گیران و سیاستگذاران نظام بهداشت و سلامت در برابر جریان استارتاپی صف‌آرایی می‌کنند و اشخاص و نهادهای دیگر را نیز با خود همراه می‌کنند که استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های آنلاین در سلامت با جان مردم بازی می‌کنند.

در تمام صحبت‌ها و استدلال‌هایی که مخالفان مشارکت کسب‌و‌کارهای نوپای سلامت مطرح می‌کنند، جان مردم کلیدواژه مشترک است. در حالی که موضوع اساساً چنین نیست.

ما معتقدیم فعالیت پلتفرم‌های سلامت از نوع صنفی است و این موضوع را از طریق مرکز اصناف و امور بازرگانان و اتاق اصناف ایران اثبات کرده‌ایم. یعنی اگر پلتفرم‌های سلامت با پزشکانی که از وزارت بهداشت مجوز قانونی دارند همکاری کنند و سرویس ارائه کنند، کار صنفی انجام داده‌اند.

بر همین اساس هم اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی به پلتفرم‌های سلامت بر اساس ضوابطی که به تصویب مرکز اصناف و امور بازرگانان وزارت و اتاق اصناف رسیده، مجوز می‌دهد. اغلب این پلتفرم‌ها در محل خدمات ارائه می‌کنند و در ایام کرونا نیز رشد بسیار خوبی داشته‌اند و بازخوردهای خوبی نیز از سمت کاربران دریافت کرده‌ایم. موضوع مهم دیگر حوزه فروش داروهای OTC است که وزارت بهداشت اجازه فعالیت به پلتفرم‌ها را در این زمینه نمی‌دهد و با اینکه بارها درخواست کرده‌ایم راه‌حلی مشخص اندیشیده شود و ضوابطی تدوین شود، تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

نکته‌ای که همواره بر آن تأکید کرده‌ایم این است که پلتفرم‌های آنلاین قرار نیست تبدیل به داروخانه شوند و دارو بفروشند، بلکه صرفاً داروخانه‌های مجوزدار به پلتفرم‌ها وصل می‌شوند و محصولات خود را بر بستر فروشگاه اینترنتی آن‌ها عرضه می‌کنند. ضمن اینکه ما معتقدیم حتی پلتفرم‌های آنلاین این توانایی را دارند که با توجه به زیرساخت‌هایی که هم‌اکنون در حوزه نسخه‌نویسی الکترونیک فراهم شده، داروهای دارای نسخه‌های رسمی را با فرایندها و نظارت‌های وزارت بهداشت به دست مردم برسانند.

هدف استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوآور کمک به نظام بهداشت و درمان کشور در مدیریت بهتر همه‌گیری ویروس کروناست، اما به این موضوع توجه نمی‌شود و گویی حوزه‌ای ممنوعه است که کسی حق ورود به آن را ندارد. این در حالی است که همین الان هم در فضاهای غیررسمی به‌شدت فروش آنلاین داروهای مختلف رواج دارد. کسب‌و‌کارهای نوپا همواره اعلام کرده‌اند که آماده تعامل و همکاری هستند اما واقعاً خسته شده‌اند و به هر راهی هم که رفته‌اند، به بن‌بست خورده‌اند. موضوعات را به کمیته ماده 12 و هیئت مقررات‌زدایی برده‌ایم و به رئیس‌جمهور نیز نامه نوشته‌ایم و همچنان به یافتن راه‌حل امیدواریم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y4qn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.