کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
رضا امیرزاده/ یکی از شرکتهایی که در اکثر نمایشگاههای مربوط به حوزه ICT حضور پررنگ دارند، اپراتورهای تلفنهمراه هستند. همراه اول، ایرانسل و رایتل از جمله شرکتهایی هستند که امسال در بیستوششمین نمایشگاه الکامپ پرشورتر از گذشته حاضر شدهاند و اتفاقا شلوغترین سالنهای نمایشگاه جایی است که این اپراتورها غرفه دارند.
حتی این نمایشگاه با تست سرعت فیبر نوری ایرانسل توسط وزیر ارتباطات رسما آغاز به کار کرد. تست سرعت اینترنت فیبر نوری این شرکت در مراسم افتتاحیه سرعتی در حدود یک گیگابیتی را نشان داد.
اما جذابیت حضور اپراتورها در نمایشگاه الکامپ چیست؟ «بیژن عباسیآرند»، مدیرعامل ایرانسل در حاشیه بیستوششمین نمایشگاه الکامپ درباره برگزاری نمایشگاه الکامپ به کارنگ میگوید: «رویدادهایی از این جنس بستری برای شرکتها و کسبوکارها فراهم میکند تا تجربهها و ایدههایشان را ارائه کنند و همچنین با معرفی فرصتهایی که میتوانند برای یکدیگر داشته باشند، موجب ایجاد همافزایی شوند. امیدواریم در الکامپ امسال نیز افراد مرتبط با حوزههای آیتی و آیسیتی در این رویداد شرکت کرده تا با اتفاقهای جدید این حوزه آشنا شوند و بتوانند در خلق فرصتهایی که موجب رونق این حوزه میشود مشارکت داشته باشند.»
عباسیآرند اعلام میکند که تمرکز اصلی آنها در حال حاضر توسعه تکنولوژیهای 5G و فیبر نوری در سراسر کشور است.
سرویس 5G ایرانسل در حال توسعه است
بیژن عباسیآرند با اشاره به اینکه ایرانسل در حوزه کسبوکارهای سازمانی و B2C، سرویسها و پلتفرمهای جدیدی دارد که بخشی از آنها را در نمایشگاه الکامپ ارائه میکند، اعلام میکند: «5G به طور مشخص یکی از مهمترین سرویسهای دیتاست که ایرانسل در یکی دو سال اخیر ارائه آن را آغاز کرده است. در همین راستا نمایشگاه الکامپ تحت پوشش 5G ایرانسل قرار گرفته و بازدیدکنندگان قادر هستند در صورتی که گوشی همراهشان قابلیت لازم را داشته باشد، از این سرویس پرسرعت استفاده کنند.»

به گفته عباسی مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که امکان استفاده از این سرویس برای برخی از گوشیهای فعال در ایران به دلیل بحثهای تحریم از سوی تولیدکنندگان مسدود شده است.
او ادامه میدهد: «بسیاری از نقاط تهران تحت پوشش 5G قرار گرفته و براساس برنامهای که در راستای توسعه این سرویس داریم، امیدواریم در آینده بتوانیم در سایر نقاط تهران و دیگر شهرها امکان استفاده از آن را برای مشترکان خود فراهم کنیم. در حال حاضر اجرای فاز اول این سرویس که ۵۰۰ سایت بوده به اتمام رسیده و ۵۰۰ سایت جدید به زودی نصب خواهد شد.»
آغاز پروژه فیبر نوری ایرانسل
یکی از پروژههایی که در چند ماه اخیر ایرانسل وارد آن شده توسعه پروژه فیبر نوری است. عباسیآرند در مورد روند پیشروی این پروژه میگوید: «فیبر نوری از دیگر پروژههای جدید ماست که امسال آن را شروع کردهایم؛ در این زمینه تفاهمنامهای با وزارت ارتباطات به امضا رساندهایم که براساس آن ۵ میلیون پورت فیبر نوری در کشور اجرا میشود.»
او در ادامه داد: «پایلوت این طرح را ۲۷ اردیبهشت امسال در بابل راهاندازی کردیم که تا آخر مهر ماه کامل خواهد شد و همچنین برنامه این طرح برای ۱۵ شهر جدید در استانهای تهران و البرز آغاز شده است. برنامهریزی کردیم، فیبر نوری را در طول یک سال و نیم آینده برای سایر شهرهایی که با وزارت ارتباطات هماهنگ شده، اجرایی کنیم تا در این شهرها هم سرویس اینترنت پرسرعت ثابت خانگی ارائه شود.»
ارائه سرویسهای جدید در الکامپ
مدیرعامل ایرانسل از سرویسهای «واکه»، APN و VPN سازمانی و مدیریت ناوگان به عنوان محصولاتی که در حوزه کسبوکارهای سازمانی در نمایشگاه الکامپ از سوی این اپراتور ارائه شده است، نام برد.
همچنین پلتفرم VOD ایرانسل و «موبایل کانکت» برای احراز هویت یکتا براساس گوشی همراه، از دیگر محصولات ایرانسل هستند که به گفته بیژن عباسیآرند در این دوره از الکامپ رونمایی میشوند.

او اعلام میکند: «ایرانسل یک سرویس AOD (درخواست موزیک) نیز آماده کرده است که به زودی راهاندازی خواهد شد. همچنین سرویس ویلته (ViLTE) که یک سرویس تماس تصویری روی شبکه LTE اپراتور است از دیگر سرویسهایی است که در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.»
عباسی با اشاره به این که هوش مصنوعی به چند طریق میتواند در سرویسهای یک اپراتور مورد استفاده قرار گیرد، اضافه میکند: «در حال حاضر با استفاده از هوش مصنوعی، مرکز تماس ما مجهز به یک دستیار هوشمند شده که بخشی از پاسخها را به صورت خودکار به مشترکین ارائه میدهد و روز به روز در حال ارتقا است. همچنین هوش مصنوعی در زمینه نگهداری و تعمیر شبکه نیز مورد استفاده قرار گرفته که در بحث کاهش هزینهها موثر است. علاوه بر آن، مدلها و پیشنهادهایی که به مشترکین ارائه میکنیم نیز با استفاده از فناوری آماده میشود و این برنامه را داریم که در آینده با برخی از شرکتهایی که در این حوزه خدمات ارائه میدهند، همکاری مشترک داشته باشیم.»
همکاری با استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان
مدیرعامل اپراتور ایرانسل درباره تعامل این مجموعه با دیگر شرکتها طی رویداد الکامپ میگوید: «ما برخی از نیازهای خود را از طریق شرکتهای داخلی تامین میکنیم. این رویداد این فرصت را به ما میدهد که با این شرکتها به صورت نزدیک تعامل و ارتباط داشته باشیم، مسائلشان را بشنویم و با خدمات و محصولات جدیدشان آشنا شویم. همچنین طی این تعامل نیازهای خود را با این شرکتها مطرح میکنیم. این تعامل میان ایرانسل و سازمانها نیز در این رویداد وجود دارد. معمولا در چنین رویدادهایی میتوان از طریق دیدارها، گفتوگوها و تعاملها فرصتهای جدیدی برای همکاری خلق کرد. در حوزه خدمات B2C نیز مردم در این رویداد این امکان دارند که نیازها و سوالات خود را مطرح کنند تا به آنها پاسخ داده شود.»
به گفته عباسیآرند بخشی از فعالیتهای ایرانسل در نمایشگاه الکامپ در زمینه تحقیق و توسعه به ارتباط با استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهها اختصاص داده شده تا دو طرف بتوانند با معرفی نیازها و قابلیتهای خود، از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنند.