کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آموزش کماکان سرمایه می‌گیرد

اندریسن هوروویتز به سرمایه‌گذاری در فناوری آموزشی امیدوار است

با وجود اینکه در سال جاری بودجه فناوری آموزش (edtech) کاهش زیادی داشته، شرکت اندریسن هوروویتز (a16z) در حال سرمایه‌گذاری سنگینی در این فضاست.

این شرکت به‌تازگی هدایت دور اول سرمایه‌گذاری در شرکت استارتاپی اودیسه (Odyssey) را بر عهده داشته است. اودیسه یک شرکت استارتاپی است که به ایالت‌های مختلف آمریکا کمک می‌کند تا دسترسی خانواده‌ها به خدمات آموزشی را تسهیل کنند.


چرا آموزش در مرکز توجه سرمایه‌گذاران است؟


اندریسن هوروویتز با وجود آنکه نشانه‌هایی را مبنی بر کاهش بودجه فناوری آموزشی می‌بیند، هنوز معتقد است که این فضا ارزش سرمایه‌گذاری دارد و به‌شدت به آینده آن امیدوار است.

اندریسن هوروویتز یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که به‌اختصار a16z نیز خوانده می‌شود. این شرکت به استارتاپ‌هایی کمک می‌کند که با دولت یا گروه‌هایی فعال در زمینه منافع عمومی همکاری دارند تا مسائل ملی مهم را حل کنند. این راهبرد یا اقدام شرکت اندریسن هوروویتز دینامیسم آمریکایی یا American Dynamism نام دارد. در این اقدام، روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌شود که از منافع ملی حمایت می‌کنند، از جمله در زمینه‌های هوافضا، دفاع ملی، امنیت عمومی، آموزش، مسکن، زنجیره تأمین، صنایع و تولید. همکار شرکت اندریسن هوروویتز در این زمینه کاترین بویل است.

کاترین بویل در مقاله‌ای که در ژانویه 2022 منتشر کرد، نوشته که آموزش یکی از برجسته‌ترین تصمیمات ایالتی و فدرال است که برای آن هزینه می‌شود و در نتیجه یکی از حوزه‌های تمرکز خود او نیز آموزش است. به نظر او با وجود اینکه به‌تازگی از بحران کرونا عبور کرده‌ایم، طی 10 سال آینده در آموزش‌وپرورش تغییرات فوق‌العاده‌ای رخ خواهد داد.

از سال 2019 سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهانی در زمینه استارتا‌پ‌های فناوری آموزشی افزایش پیدا کرده و در طول همه‌گیری کرونا جهش زیادی داشته است. طبق داده‌های سایت پیچ‌بوک، در سال 2019، کل بودجه اختصاص‌یافته به این فضا 5.4 میلیارد دلار بود که در سال 2020 تقریباً سه‌برابر شد و به 14.1 میلیارد دلار رسید. سپس در سال 2021 به 16.8 میلیارد دلار رسید که نقطه اوج آن بود. اما اخیراً نشانه‌هایی مبنی بر کاهش سرمایه‌گذاری در فناوری آموزشی دیده می‌شود. پیچ‌بوک تخمین می‌زند که در سال 2022، تا سوم ماه نوامبر، این سرمایه‌گذاری به 7.9 میلیارد دلار برسد.

با وجود این، اندریسن هوروویتز همچنان در زمینه فناوری آموزشی پیشرو است. هفته گذشته این شرکت اعلام کرد که در اودیسه سرمایه‌گذاری می‌کند. اودیسه به والدین کمک می‌کند تا به کمک‌های مالی دولت در زمینه آموزش دسترسی داشته باشند و شهریه مدارس و معلمان را پرداخت کنند.


والدین و صنعت روبه‌رشد آموزش آنلاین


بویل به اینسایدر گفت که تغییر یک‌شبه آموزش به شیوه از راه دور، در سراسر آمریکا، برای میلیون‌ها والدینی که علاقه داشتند راه‌های جایگزینی برای آموزش فرزندان‌شان بیابند، فرصت مناسبی را ایجاد کرده است. همچنین فرصتی را برای شرکت‌های خصوصی ایجاد کرده که نیاز این والدین را برآورده می‌کنند. اندریسن هوروویتز و کاترین بویل شرط می‌بندند که این تغییر آموزشی پایدار خواهد بود.

بویل گفت: «ما فکر می‌کنیم والدین نقش مهمی در تصمیم‌گیری درباره آینده آموزش دارند و نیز برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های فناوری که در این زمینه فعال هستند، هیجان زیادی داریم.»

اودیسه در ابتدای سال 2021 تأسیس شد و اولین ایالتی که روی آن کار کرد، آیداهو بود. این شرکت تاکنون 50 هزار درخواست را در زمینه توانمندسازی والدین بررسی کرده و در اعطای بیش از 27 میلیون دلار بودجه دولتی به خانواده‌ها نقش داشته است.


سرمایه‌گذاران صنعت آموزش در آمریکا


اندریسن هوروویتز با مشارکت چند شرکت دیگر مانند «بلینگ کپیتال» (Bling Capital)، «ویلج گلوبال» (Village Global) و… دور اول سرمایه‌گذاری در اودیسه را راهبری کرد. اودیسه اولین سرمایه‌گذاری این شرکت در چهارچوب «دینامیسم آمریکایی» است، اما این شرکت در استارتاپ‌های دیگر فناوری آموزشی نیز سرمایه‌گذاری کرده است، مانند «واندراسکول» (Wonderschool)، «ماون» (Maven) و «پریسمز» (Prisms).

بویل همچنین گفت: «در دهه گذشته، علاقه عموم مردم به حساب‌های پس‌انداز آموزشی و کمک‌های مالی خرد افزایش یافته بود، اما از زمان پاندمی کرونا این علاقه رشد زیادی کرده است. والدین می‌توانند برای استفاده از این حساب‌های پس‌انداز ثبت‌نام کنند و برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی از جمله شهریه، لوازم، تدریس خصوصی و… کمک بگیرند.»

در سال 2011، آریزونا نخستین ایالتی بود که لایحه‌ای را برای ایجاد حساب‌های پس‌انداز آموزشی تصویب کرد. تا امروز بیش از هشت ایالت قوانینی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن بودجه ایالتی مستقیماً به حساب‌های پس‌انداز واریز می‌شود و والدین می‌توانند از آن برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کنند. البته این حساب‌ها مخالفانی هم دارد که می‌گویند این برنامه‌ها پول مالیات‌دهندگان را از بودجه مدارس دولتی خارج می‌کنند.

«جو کانر»، بنیان‌گذار و مدیرعامل اودیسه می‌گوید که ایالت‌ها برای اجرای برنامه‌های مربوط به این حساب‌های پس‌انداز، برنامه‌ریزی زیادی نکرده‌اند؛ به‌ویژه درباره موضوعاتی مثل نحوه دسترسی، پرداخت‌ها، برنامه‌های کاربردی، جمع‌آوری داده‌ها و غیره. به گفته او استارتاپی مثل اودیسه می‌تواند این فرایند را ساده کند و آن را به‌صورت آنلاین درآورد؛ در نتیجه والدین، دولت‌های ایالتی و شرکت‌ها به‌سادگی به این برنامه‌ها و داده‌هایشان دسترسی خواهند داشت.
جو کانر می‌گوید این از جنس مشکلاتی است که یک شرکت نرم‌افزاری مثل شرکت اودیسه برای حل آن کاملاً مجهز است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/eedr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.