کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آینده اینترنت چگونه خواهد شد؟

وب۳ نامی کوتاه برای طرح‌بندی دوباره شیوه کارکرد وب و استفاده از بلاکچین برای دگرگون‌سازی چگونگی ذخیره اطلاعات است.

ساختاری برای اینترنت موسوم به وب ۳ به‌عنوان آینده اینترنت معرفی می‌شود. چشم‌اندازی که برای این نسخه جدید از اینترنت ترسیم می‌شود بر پایه بلاکچین، ارزهای دیجیتال، ان‌اف‌تی، دائو، امور مالی غیرمتمرکز و موارد دیگر است. این یک نسخه خواندن/ نوشتن/ شخصی از وب ارائه می‌دهد که کاربران در آن مشارکت مالی و کنترل بیشتری بر گروه‌های اینترنتی متعلق به خودشان دارند. چشم‌اندازی که وب ۳ ترسیم می‌کند، دگرگونی چشم‌گیر تجربه کار آنلاین است. همان‌گونه که درباره رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند رخ داد؛ گرچه این روند بدون مخاطره نیست.

برخی شرکت‌ها تنها به این دلیل وارد چنین فضایی شده‌اند تا با واکنش‌های منفی درباره تأثیرات زیست‌محیطی و گمانه‌زنی‌های مالی (و احتمال تقلب) ناشی از طرح‌های وب ۳ مواجه شوند. در حالی که بلاکچین در جایگاه راهکاری برای نگرانی‌ها درباره پاسداشت حریم خصوصی، تمرکز و محرومیت‌های مالی عرضه می‌شود، موجب بروز گونه‌های جدیدی از بسیاری از همین مشکلات بوده است. شرکت‌ها باید پیش از فروافتادن در این حوزه سودمندی‌ها و خطرات را در نظر بگیرند.

نخستین بار که درباره بیت‌کوین شنیدید را به یاد دارید؟ شاید این زنگ هشداری نه‌چندان پرسر‌و‌صدا درباره فناوری نوینی بود که همه‌چیز را دگرگون می‌کرد. شاید شما هم مانند آنهایی که از ابتدا وارد این فضا شدند و ناگهان ثروتی اندک به دست آوردند، احساس FOMO (نگرانی از اینکه ممکن است رویدادی هیجان‌انگیز یا جالب هم‌اکنون در جایی دیگر رخ دهد) داشتید؛ حتی اگر مشخص نبود که این «ثروت» برای چه چیزی می‌تواند به شکل قانونی خرج شود (مثلاً یک پیتزای واقعاً گران). شاید تنها در این فکر بودید که آیا چنانچه این روند در صنعت شما رشد کند، شرکت‌تان باید روی راهبرد رمزنگاری کار کند؛ حتی اگر به آن اهمیت نمی‌دادید.

احتمال زیادی وجود دارد که پس از ابراز توجه شما به بیت‌کوین، یک سقوط ارزش رخ داده باشد. هر یک یا دو سال ارزش بیت‌کوین کاهش یافته و هر بار بدبینان آن را با شتاب مرده قلمداد کرده و می‌گویند: «آن کلاهبرداری برای آدم‌های نامتعارف و کلاهبرداران و تنها یک کنجکاوی حاشیه‌ای بوده که آزادی‌خواهان حوزه فناوری و افرادی به راه انداخته‌اند که از بانک‌ها نفرت دارند. بیت‌کوین هرگز در شرکت‌های فناوری واقعی آینده‌ای نداشت.»

آنها با هم مبارزه می‌کردند و سپس فراموش می‌شد و به زندگی خود ادامه می‌دادند و البته بعد از مدتی بیت‌کوین برمی‌گشت. اکنون به نظر می‌رسد بیت‌کوین در همه‌جا وجود دارد. بسیاری از ما متوجه نشدیم که ارزهای دیجیتال به‌آرامی به جریان اصلی نفوذ می‌کنند. آنچه ابتدا یک کنجکاوی و سپس یک فرصت سوداگرانه بود به تجارتی بزرگ تبدیل شده است.

همه این تلاش‌ها را به نام «وب ۳» می‌شناسیم که نامی کوتاه و مستعار برای طرح‌بندی دوباره شیوه کارکرد وب، استفاده از بلاکچین برای دگرگون‌سازی چگونگی ذخیره، اشتراک‌گذاری و مالکیت اطلاعات است. شبکه وب برپایه بلاکچین از دید نظری می‌تواند همه انحصار کنترل اطلاعات، کسب درآمد و حتی چگونگی کارکرد شبکه‌ها و شرکت‌ها را تغییر دهد. طرفداران آن می‌گویند که موجب ایجاد اقتصادهای جدید، گونه‌های نوین محصولات و خدمات آنلاین می‌شود و دموکراسی را به وب بازمی‌گرداند و قرار است دوران بعدی اینترنت را تعریف کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qgc6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.