کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اشتباهات روزهای خرسی

برخی بازار رمزارزهارا فرصت می‌دانند و برخی آن را یک زنگ خطر به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خرد باید مراقب چه رفتارهایی باشیم؟

یادداشتی از رسول قربانی/ این روزها بسیاری را می‌بینم که چشم‌بسته می‌گویند الان زمان خرید است. اینکه الان زمان خرید است یا نه را خودتان و بر مبنای تحلیل‌هایتان تصمیم بگیرید که هست یا نه، اما دقت داشته باشید که اگر با فرض قرص و محکم که الان زمان خرید است، به سراغ خرید رمزارزهای مختلف می‌روید، به هیچ‌وجه توقع رشدهای نجومی نداشته باشید.

کم نیستند کسانی که در این روزها هر رمزارزی را به امید ده یا حتی صدبرابر شدن در دو سال آینده خریداری می‌کنند. اگر با این فرض جلو می‌روید، بهتر است در دیدگاه خود تجدیدنظر کنید و انتظارات فضایی نداشته باشید.

در روزهایی که نوسانات بالا می‌رود، عمدتاً به همان نسبت ریسک هم افزایش می‌یابد و اغلب افراد سعی می‌کنند روی رمزارزهای کم‌ریسک‌تر همچون اتریوم و بیت‌کوین تمرکز کنند. در نتیجه مراقب باشید در این روزها گول نوسانات زیاد آلت‌کوین‌ها را نخورید.

مخصوصاً اگر این رویکرد با معاملات اهرم‌دار ترکیب شود که به یکی از مخرب‌ترین اشتباهات شما در این بازار تبدیل خواهد شد. کم نبودند صندوق‌های تأمین سرمایه چند میلیارد دلاری که در این جریانات کل دارایی‌شان لیکوئید شده است. پس فکر نکنید در این بازار فقط شمایید که این فرصت‌های ناب را کشف کرده‌اید، خیلی از شما زرنگ‌ترها، قبل از شما برایتان دام پهن کرده‌اند.

و اما مهم‌تر از همه این موارد، موضوع خرید در کف قیمتی است. در چنین سقوط‌هایی بازار عمدتاً رفتار منطقی ندارد. برای مثال ممکن است شما به این نتیجه برسید که کف قیمتی ارزش بیت‌کوین ۲۵ هزار دلار است و به محض رسیدن به این عدد شما تمایل به خرید پیدا کنید.

فراموش نکنید که در این شرایط بسیاری از افراد، وحشت‌زده به فروش ادامه می‌دهند و بسیاری از اوقات سقوط کف قیمت خیلی بیشتر از چیزی که ممکن است شما فکر کنید، ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه گاهی بهتر است به جای خرید در بازار در حال سقوط، کمی صبر کنید تا بازار به ثبات برسد و در بازار صعودی و بعد از کمی رشد، اقدام به خرید کنید. سود کمتر در بازار صعودی، بهتر از ضرر هنگفت در بازار نزولی است.

یکی دیگر از خطرناک‌ترین رفتارها که باعث می‌شود افراد بی‌محابا و بدون ترس دست به خرید یا فروش‌های هیجانی بزنند، مقایسه روندهای فعلی با روندهای قبلی است که خود نیز در شرایط هیجانی کاری است خطرناک. یادتان باشد، همیشه یک اولین باری وجود دارد که بازار، رفتارهای قبلی خود را تکرار نکند. مراقب باشید شما قربانی این اتفاقات جدید نباشید.

آنچه در نهایت باید تأکید کنم، این است که در این روزها، به جای رفتار هیجانی و داشتن توقعات غیرواقعی، با بخش خیلی کوچکی از سرمایه خود وارد بازار شوید و به جای تمرکز روی پولدار شدن، روی تجربه و توانایی‌های خود با بخش خیلی کوچکی از سرمایه‌تان تمرکز کنید تا در روزهای آرامش بازار، بتوانید با خیال آسوده‌تر، در این بازار به فعالیت بپردازید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mpxm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.