کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عواطف انسانی در محیط کار: ابزاری قدرتمند برای مدیران منابع انسانی / افزایش بهره‌وری شرکت تنها با یک قدردانی کوچک

مهربان بودن باعث افزایش بهره‌وری شرکت‌ها می‌شود. در کسب‌وکاری که محبت به یک هنجار تبدیل می‌شود، سرعت پیشرفت تیم چندین‌برابر خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی مردم یک عمل محبت‌آمیز دریافت می‌کنند، آن را جبران می‌کنند؛ البته نه فقط برای همان فرد، بلکه اغلب برای یک شخص کاملاً جدید. این رویکرد به حاکم شدن و پیاده‌سازی فرهنگ سخاوت در یک سازمان منجر می‌شود.

هاروارد در مطالعه خود، بیش از ۳۵۰۰ واحد تجاری با بیش از ۵۰۰۰۰ نفر را تجزیه‌وتحلیل کرد و در نتیجه آن محققان دریافتند که ادب، کمک و تمجید با اهداف اصلی سازمان‌ها مرتبط است. نرخ بالاتر این رفتارها پیش‌بینی‌کننده بهره‌وری، کارایی و نرخ گردش مالی کمتر بود. هنگامی که رهبران و کارکنان با مهربانی نسبت به یکدیگر رفتار می‌کنند، فرهنگ همکاری و نوآوری را تسهیل می‌کنند.

موضوع اصلی این تحقیق و گزارش، مزایای مهربانی است و اینکه چگونه مهربان بودن در محیط کار باعث شادی و در نتیجه بهبود عملکرد کارمندان می‌شود. همه می‌خواهند شاد باشند، اما چگونه می‌توانیم به آن هدف گاهاً دست‌نیافتنی برسیم؟ حتی قبل از همه‌گیری جهانی کرونا پاسخ به این سؤال دشوار بود، اما امروز فقط فکر کردن به آن می‌تواند غیرمنطقی به نظر برسد. والدین سعی می‌کنند بین وظایف دورکاری و آموزش آنلاین تعادل برقرار کنند. افرادی که تنها زندگی می‌کنند، سعی می‌کنند تمرکز خود را در انزوا حفظ کنند. وقتی زندگی با جلسات زوم پشت‌ سر هم سنجیده می‌شود، حتی دوش گرفتن هم می‌تواند یک برد به نظر برسد.

 تبدیل محل کار به جلسات برنامه‌ریزی‌شده آنلاین منجر به تغییر مدل رفتاری شده است. برای بسیاری از مردم، شنیدن اینکه یکی از همکاران در راهرو می‌گوید «خیلی متشکرم» یا مدیری که بعد از ارائه به شما می‌گوید «کار عالی است.» یکی از نکات لذت‌بخش زندگی اداری بود. اکنون، اینها به نظر سنت‌هایی از جهان دیگر است. بدون تعاملات وقت ناهار و استراحت‌های قهوه با همکاران، ما فرصت‌های قبلی برای ارتباط اجتماعی را نداریم. بدون آنها، یافتن شادی در کارمان می‌تواند بسیار سخت‌تر باشد؛ پس چه کاری می‌توانیم در مورد آن انجام دهیم؟

 احتمالاً راهکار مهربان بودن کارساز باشد. در سال گذشته، بیشتر توصیه‌های مدیریتی بر چگونگی حفظ بهره‌وری در طول همه‌گیری متمرکز بود، اما قدرت مهربانی تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. تمرین مهربانی با تعریف و تمجید این قدرت را دارد که محل کار دورافتاده ما را متحول کند.


فواید مهربانی


 تعهد به مهربان بودن می‌تواند مزایای مهم بسیاری به همراه داشته باشد. اول و شاید واضح‌تر از همه، تمرین مهربانی برای همکاران ما بسیار مفید خواهد بود. همان‌طور که «گالوپ» در نظرسنجی‌های سالانه خود از کارگران ایالات متحده دریافت که شناخته‌شدن در محل کار به کاهش فرسودگی و غیبت کارکنان کمک می‌کند و رفاه کارکنان را بهبود می‌بخشد.

دهه‌ها تحقیق نشان داده است که دریافت تمجید و کلمات قدردانی می‌تواند به افراد کمک کند احساس رضایت بیشتری داشته باشند، عزت‌ نفس خود را تقویت کنند، ارزیابی خود را بهبود بخشند و احساسات مثبت را تحریک کنند. این پیامدهای مثبت پایین‌دست تعریف و تمجید حسی شهودی دارد. تمجید با دیدگاه مثبت طبیعی ما نسبت به خودمان همسو است و ارزش خود را تأیید می‌کند.

 یکی دیگر از مزایای تمرین مهربانی این است که به معنادارتر شدن زندگی کمک می‌کند. به‌عنوان‌ مثال، تحقیقات نشان می‌دهد خرج کردن پول برای دیگران و داوطلب شدن برای کارها، رفاه را بهبود می‌بخشد و شادی و احساس معنا برای زندگی به ارمغان می‌آورد.

 مهربان بودن نوعی سرمایه‌گذاری شخصیتی است. هم نحوه تلقی دیگران از ما که باعث بهبود شهرت ما می‌شود و هم اینکه چگونه خودمان را می‌بینیم را شکل می‌دهد. ما با مشاهده رفتار خود، درباره اینکه چه کسی هستیم استنباط می‌کنیم و اعمال مهربانانه ما را به این باور می‌رساند که آنچه برای یک انسان خوب بودن لازم است را داریم. در محل کار از راه دور، جایی که پرورش لحظات شادی دشوار است، این ممکن است یک مزیت بسیار مهم باشد که به رضایت شغلی طولانی‌مدت تبدیل می‌شود.

همان‌طور که در مجموعه‌ای از مطالعات جدید متوجه شدیم، تعریف و تمجید می‌تواند ما را حتی بیشتر از دریافت آنها خوشحال کند. ما شرکت‌کنندگان را با یکدیگر تیم کردیم و از آنها خواستیم درباره خودشان بنویسند و سپس درباره خودشان با یکدیگر صحبت کنند. در مرحله بعد، از یکی از آنها خواستیم پس از گوش دادن به آنها، در مورد چیزی که دوست دارند یا به آنها احترام می‌گذارند، تعریف کند. به طور مداوم، ما دریافتیم که تعریف کردن در واقع مردم را بیشتر از دریافت آنها خوشحال می‌کند. با این حال، با کمال تعجب، مردم تا حد زیادی از مزایای لذت‌بخش مهربان بودن بی‌اطلاع بودند.

 این دقیقاً همان علتی است که در دوران همه‌گیری انسان‌های غمگین‌تری بودیم و در واقع علت این است: نبود ارتباط اجتماعی و دوری از تعریف و تمجید.

مطالعات نشان می‌دهد تعریف‌ کردن، ارتباط اجتماعی قوی‌تری نسبت به دریافت تعریف و تمجید ایجاد می‌کند، زیرا تعریف آن افراد را تشویق می‌کند تا روی شخص مقابل تمرکز کنند. مطمئناً، دریافت یک تمجید احساس بسیار خوبی است، اما انجام یک تعریف متفکرانه و واقعی مستلزم این است که به شخص دیگری فکر کنیم؛ وضعیت ذهنی، رفتار، شخصیت، افکار و احساسات او.

فکر کردن به دیگران اغلب پیش‌شرطی برای ارتباط با آنهاست. به این ترتیب، تعریف می‌تواند به یک جاذب اجتماعی تبدیل شود و ارتباطات و مثبت‌اندیشی را در روابط تقویت کرده و ما را شادتر کند.

با این حال، مردم اغلب در تعریف کردن مردد هستند. چرا؟ تحقیقات اخیر «اریکا بوثبی» و «ونسا بونز» نشان می‌دهد که ایده نزدیک شدن به کسی و گفتن یک چیز خوب می‌تواند باعث اضطراب و ناراحتی اجتماعی شود. به همین دلیل، ما فرض می‌کنیم که مردم با دریافت یک تعریف و تمجید احساس ناراحتی می‌کنند؛ در حالی که برعکس است.


 پیروی جلسات آنلاین از هنجارهای سختگیرانه


علاوه بر این موانع روانی، دورکاری موانع ساختاری بیشتری را به اعمال تصادفی مهربانی، تعریف و تمجید و به رسمیت شناختن اضافه کرده است. قبل از همه‌گیری، سازمان‌ها اغلب کارمندان را از طریق برنامه‌های رسمی می‌شناختند، در حالی که برخوردهای سرسام‌آور می‌توانست به راحتی یک تشکر ساده یا کلمات ستایش‌آمیز ایجاد کند. در مقابل، جلسات زوم امروز از دستور کارهای سختگیرانه پیروی می‌کنند که جایی برای هیچ موضوع دیگری باقی نمی‌گذارد؛ چه رسد به تعریف و تمجید.


 مهربان بودن در دوران دورکاری


 چگونه رهبران می‌توانند فرهنگ مهربانی را در دوران دورکاری بر شرکت حاکم کنند؟ از آنجا که مردم به طور طبیعی نسبت به رفتارهای اعضای تیم با موقعیت بالا حساس هستند، رهبران با تعریف و تمجید از کارمندان خود، احتمالاً به اعضای تیم انگیزه می‌دهند تا از رفتار آنها تقلید کنند و هنجارهای مهربانی را در تیم ایجاد کنند.

رهبران می‌توانند در طول جلسات زوم، زمانی را برای یک «دوره مهربانی» اختصاص دهند که در آن اعضای تیم آزادند تا کار یکدیگر را تأیید کنند. این نیازی به زمان زیاد ندارد و حتی چند دقیقه در هفته کافی است. اما این چند دقیقه می‌تواند روحیه و ارتباط اجتماعی را تقویت کند؛ به‌خصوص زمانی که پروژه‌های چندماهه عمدتاً از طریق زوم تکمیل می‌شوند.

رهبران همچنین می‌توانند در همین راستا پاداش‌های کوچک در نظر بگیرند. شرکت‌هایی مانند گوگل از سیستم‌های «پاداش همتا» برای تشویق کارمندان به ارسال مقادیر کمی پول (از یک صندوق در سازمان) به یکدیگر استفاده کرده‌اند تا از کار به‌ویژه مؤثر قدردانی کنند. حتی چند دلار هم می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مردم از کارهای کوچک مهربانانه به اندازه کارهای بزرگ قدردانی می‌کنند. یک کارت هدیه یا یک هدیه کوچک ارسال‌شده از طریق پست ممکن است به همین خوبی کار کند. صرف دانستن اینکه فرد مورد قدردانی قرار می‌گیرد، می‌تواند مزایای روانی مهربانی را به همراه داشته باشد، بدون اینکه هزینه‌های قابل توجهی برای سازمان به همراه داشته باشد.

 قدرت مهربانی می‌تواند اثرات بد دنیای اجتماعی آنلاین ما را کاهش دهد. این یک مهارت رهبری ضروری است که می‌تواند در میان مردم جریان یابد و فرهنگ محل کار را در طول مسیر تغییر دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/34ei
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.