رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ایران من؛ این‌بار خوش‌ساخت‌تر / نگاهی به ویدئوهایی که اخیراً دیجی‌کالا پس از چندین ماه سکوت در صفحه اینستاگرامش منتشر می‌کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در مرکز صفحه‌ای سفید نوشته شده: «ایران، ناب همچون خراسان». سپس دوربین از بالا نمایی را نشان می‌دهد؛ عده‌ای مشغول چیدن گل‌های زعفران هستند. کودکی در آن میان رو به دوربین بالای سرش با لبخند گل‌های زعفران را نشان می‌دهد و میان سبدهای پر از گل می‌چرخد.

بعد دوربین پایین می‌آید و در کنار همان افراد قرار می‌گیرد و شاهد نمایی از دستانی در حال چیدن گل‌ها هستیم. در تمام مدت موسیقی خراسانی شنیده می‌شود. در پایان این ویدئوی کوتاه «تمام سرزمین من» روی صفحه‌ای سفید می‌نشیند و لبخند معروف دیجی‌کالا زیر آن قرار می‌گیرد. در کپشن این پست اینستاگرامی نوشته شده:

«در کنار هم نابیم و ایران
همه‌جای این خاک، شگفت‌انگیز است»

این ساختار کلی و تکرارشونده ویدئوهای جدیدی است که اکانت اینستاگرام دیجی‌کالا به‌تازگی چندتایی از آنها را منتشر کرده است. همگی به ایران اشاره دارند. سمنان، لاهیجان، ارومیه یا خراسان فرقی ندارد. در یک ویدئو به آفتاب درخشان سمنان اشاره می‌شود، در دیگری به خوش‌عطری گل‌های محمدی کاشان و… . نکته مهم این است که با نظم و دقتی مثال‌زدنی همه ویدئوها و کپشن‌ها از یک الگوی مشخص پیروی می‌کنند.

دیجی‌کالا از حدود هفت ماه پیش و با شروع اعتراضات و فیلتر شدن اینستاگرام فعالیت خود را در این پلتفرم به حالت تعلیق درآورده بود و اولین پست از این مجموعه را سوم فروردین‌ماه به اشتراک گذاشته است. ویدئوهایی که اگر فارغ از اکانت منتشرکننده آن دیده شود، تنها نشانه‌ای که از دیجی‌کالا دارد، همان لبخند قرمز انتهای آن است.

وگرنه تا پیش از آن بیشتر به ویدئوها می‌آید توسط شرکتی ساخته شده باشند که در زمینه سفر و توریسم داخلی فعالیت می‌کند و می‌خواهد ما را با زیبایی‌های جای‌جای ایران آشنا کند. این ویدئوها تا حدودی هم ما را به یاد پروژه «ایران من» می‌اندازد که صداوسیما احتمالاً در راستای تقویت وحدت ملی، کلیپ‌هایش را منتشر می‌کرد. البته انصافاً ویدئوهای دیجی‌کالا در عین ساده‌تر بودن، از نمونه پیشینش خوش‌ساخت‌تر نیز هست.

به نظر می‌رسد کاری که دیجی‌کالا این روزها در فضای اینستاگرام انجام می‌دهد، به‌نوعی مقابله با هجمه‌هایی باشد که طی چند ماه اخیر با آنها مواجه شد و هر پاسخی که به این هجمه‌ها داد، خود آغازگر موج جدیدی علیه این کسب‌و‌کار بود. گویا دیجی‌کالا تغییری استراتژیک انجام داده است؛ تا پیش از این تلاش می‌کرد به حمله‌ها پاسخ دهد که نتیجه مثبتی در پی نداشت.

حالا این کسب‌و‌کار ابتکار عمل را خود به دست گرفته و در فضایی که اتفاقات و اتهامات پیشین تاحدودی رنگ باخته، پیش‌قدم شده و رویکردی فعالانه برای خود در نظر گرفته است. آن هم با پخش ویدئوهایی در فضای اینستاگرام که گویا می‌خواهد این پیام را منتشر کند که همه ما از این آب و خاک هستیم و دل‌مان برایش می‌تپد.

دیجی‌کالا با این ویدئوها سعی دارد اثبات کند که جزئی از مردم و در کنار آنها و نه در نقطه مقابل‌شان است. باید منتظر ماند و دید آیا این رویکرد فعالانه و پیغامی که این کسب‌و‌کار به مشتریانش می‌دهد، خریداری خواهد داشت و می‌تواند نگاه جامعه را تغییر دهد؟

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/e9pf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.