کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات اعلام کرد / تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکل اینترنت و کاهش استفاده از فیلترشکن

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرد که بنا بر دستور رئیس جمهوری برای حل مشکل کندی اینترنت تشکیل کارگروهی پیش‌بینی شده تا مشکلات را در لایه مختلف بررسی کنند. همچنین او خبر داد که از طریق رایزنی با نهادهایی در تلاش برای برداشتن محدودیت‌هایی هستند که بیش از دو دهه روی برخی سرویس‌ها اعمال شده است. عیسی زارع‌پور تاکید کرد با این کار به دنبال کاهش استفاده از فیلترشکن توسط کاربران هستند.

زارع‌پور در مورد مشکلات اینترنت گفت: «برخی مشکلات قدیمی و زیرساختی است که امیدواریم با توسعه پروژه فیبرنوری این مشکل را حل کنیم. برخی مشکلات مانند اعمال محدودیت‌های اینترنت خارج از اختیارات وزارت ارتباطات است، اما تلاش می‌کنیم بخشی از این محدودیت‌ها را که قابل برطرف کردن است و در طول دو دهه گذاشته شده و شاید دلیل این اعمال محدودیت‌ها از بین رفته باشد را بازنگری کنیم تا نیاز مردم به استفاده از فیلترشکن را کم کنیم.» 

او ادامه داد: «بخشی از دلیل کندی اینترنت به خاطر استفاده از فیلترشکن است. تلاشمان این است که بسته پیشنهادی از سمت وزارت ارتباطات و همچنین بسته پیشنهادی به سایر بخش‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند بدهیم تا بهبود تجربه کاربری در فضای مجازی اتفاق بیفتد.»

به نظر می‌رسد منظور زارع‌پور به برداشتن فیلتر یوتیوب باشد که در یک سال گذشته بارها از سمت او و مرکز ملی فضای مجازی در مورد رفع فیلتر آن سخن گفته شده است.

همچنین وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی با خبرگزاری دانشجو در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت از تلاش برای رفع فیلتر از گوگل‌پلی هم گفته و اعلام کرده است: ««تلاش ما این است سرویس‌هایی که واقعا نیاز مردم است و مشکل ویژه‌ای ندارند محدودیت آن برطرف شود؛ مثل گوگل پلی. نظر تخصصی من این است که این پلتفرم باز شود. منتظریم کارگروه فیلترینگ در این زمینه تصمیم بگیرد.»


تنها اینترنت همراه در حوزه امتحانی کنکور قطع خواهد شد


قطع اینترنت در روز کنکور از جمله مسائلی بوده که در چند هفته اخیر بارها توسط سازمان سنجش مطرح شده است. حالا وزیر ارتباطات می‌گوید تنها اینترنت همراه و در مناطق برگزاری آزمون کنکور در یک ساعت مشخص قطع خواهد شد. 

او در این مورد گفت:‌ «وزارت علوم درخواستی مبنی بر قطع اینترنت به صورت سراسری در روز آزمون کنکور یعنی ۲۹ و ۳۰ دی داشت که براساس مصوبه شورای امنیت کشور ما با این درخواست مخالفت کردیم و فردا تنها اینترنت همراه در حوزه امتحانی کنکور قطع می‌شود.»

او ادامه داد: «فردا و جمعه ۳۰ دی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در محدوده حوزه امتحانی کنکور تنها اینترنت همراه آنهم با اطلاع قبلی قطع خواهد شد.»


استفاده ۵ میلیون نفر از سامانه «رادار بازی»


شب گذشته (۲۷دی) و در حالی که اختلال روی ترافیک اینترنت داخلی صدای بسیاری از کاربران و فعالان شبکه را بلند کرده بود وزیر ارتباطات در کانال شخصی خود خبر از راه‌اندازی سرویسی برای حل مشکل سرعت بازی‌های کامپیوتری را داد.

حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی سامانه «رادار بازی» از روز گذشته اعلام کرد که تاکنون نزدیک به ۵ میلیون نفر از آن استفاده کرده‌اند و ۴۰۰ هزار نفر هم به صورت همزمان از خدمات آن بهره‌ برده‌اند، که به باور او نشان می‌دهد چنین سرویسی تا چه حد مورد نیاز کشور بوده است. 

عیسی زارع‌پور از ادامه این روند برای بهبود تجربه کاربری در دسترسی به اینترنت اشاره کرد و گفت:‌ «این مسیر در کشور ادامه خواهد داشت تا تجربه کاربری اقشار مختلف که از خدمات فضای مجازی استفاده می‌کنند را بهبود بدهیم این اولین قدم در حوزه بازی رایانه‌ای بود. برای حوزه‌های دیگر هم تدابیری می‌اندیشیم تا سرعت دسترسی و تجربه کاربری بهبود پیدا کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nm5t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.