رسانه اقتصاد نوآوری ایران

این مرد معادلات جست‌وجو در اینترنت را دگرگون خواهد کرد

در پشت پرده نسخه جدید بینگ مایکروسافت چه می‌گذرد و چرا گوگل تا این اندازه نگران استفاده از هوش مصنوعی در بینگ شده است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید اگر در خیابان جلوی ۱۰ نفر را بگیرید و از آنها بپرسید بینگ چیست، ۹ نفر آنها ندانند که دارید از موتور جست‌وجوی مایکروسافت صحبت می‌کنید. واقعیت ۱۰ سال گذشته دنیای آنلاین این بوده که گوگل در جست‌و‌جوی اینترنتی، بازی بزرگ را از مایکروسافت و البته رقیب اصلی‌اش یاهو برده است. آن ‌هم با چنان اختلافی که دیگر خیلی‌ها به یاد نمی‌آورند که غیر از گوگل گزینه‌های دیگری هم برای جست‌وجو در اینترنت وجود دارد.

اما حالا امیدها به جبهه مایکروسافت و موتور جست‌وجوگر اینترنتی‌اش بازگشته است. امیدی که از قضا آن‌قدر بزرگ است که گوگل را حسابی ترسانده است. صحبت از چت هوش مصنوعی تحت مالکیت مایکروسافت است که در دو سه هفته گذشته در صدر اخبار فناوری دنیا قرار داشته و صدها میلیون کاربر را شیفته خود کرده است.

حالا مایکروسافت امیدوار شده که با کمک چت جی‌پی‌تی بتواند موتور جست‌وجوی نیمه‌جانش را احیا کند… ماجرا چیست و چقدر آینده جست‌وجوهای اینترنتی به هوش مصنوعی پیوند خواهد خورد؟


آلتمن به کمک بینگ می‌آید؟


مدیرعامل OpenAI می‌گوید که که بینگ جدید تحت حمایت چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) و جی‌پی‌تی ۳.۵ (GPT-3.5) است. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI که مالکیت آن در اختیار مایکروسافت است، گفته که چت جی‌پی‌تی و جی‌پی‌تی ۳.۵ به تقویت موتور جست‌وجوی «بینگ جدید» کمک می‌کنند.

ظهور ربات چت جی‌پی‌تیِ OpenAI موجب افزایش رقابت در ابزارهای جست‌وجو در فضای بیگ‌تک شده است. از سوی دیگر گوگل ابزار هوش مصنوعی خود به نام بارد (Bard) را در هفته‌های آینده معرفی و عرضه خواهد کرد. اما در پشت پرده موتور جست‌وجوی پر زرق و برق «بینگ جدید» مایکروسافت چه می‌گذرد؟ سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گفته که ابزارهای چت جی‌پی‌تی و جی‌پی‌تی ۳.۵ در این شرکت هوش مصنوعی به نسخه جدید موتور جست‌وجوی مایکروسافت که روز سه‌شنبه معرفی شده، کمک می‌کنند.


جست‌وجو در اینترنت متحول می‌شود؟


یوسف مهدی، یکی از مدیران مایکروسافت نیز گفته که این ابزار جست‌وجوی پیشرفته بر اساس یک زبان نسل جدید OpenAI، که از چت جی‌پی‌تی قدرتمندتر است و آموزش‌های کلیدی‌اش را از چت جی‌پی‌تی و جی‌پی‌تی ۳.۵ می‌گیرد، اجرا می‌شود.

جی‌پی‌تی۳ یک مدل زبان است که چت جی‌پی‌تی بر اساس آن ساخته شده و دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است. انتظار می‌رود که جی‌پی‌تی ۴ صدتریلیون پارامتر داشته باشد. گرچه مایکروسافت اعلام کرده که بینگ روی یک مدل زبان نسل جدید اجرا می‌شود، اما از واژه جی‌پی‌تی ۴ نام نبرده است. مایکروسافت در ماه گذشته اعلام کرده بود که در OpenAI یک سرمایه‌گذاری چندمیلیاردی جدید انجام خواهد داد.

این اطلاعیه زمانی منتشر می‌شود که رقابت میان غول‌های فناوری در استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تقویت عملکرد موتورهای جست‌وجویشان داغ است. مایکروسافت در اطلاعیه خود به این نکته اشاره کرده که یک عملکرد چت را نیز تعریف کرده که به کاربران امکان می‌دهد جست‌وجوهایشان را تدقیق کنند.

یوسف مهدی گفته که این یک نقطه عطف در جست‌وجوهای آنلاین است، زیرا این عملکرد اینترنت (یعنی جست‌وجو) مدت زیادی است که به همین شکل بوده و تغییری اساسی نکرده است. اشلی استوارت، از تحلیلگران اقتصاد فناوری قبلاً گزارش داده بود که انتظار می‌رود مایکروسافت اعلام کند که بینگ به واسطه OpenAI ارتقا خواهد یافت.

چت‌جی‌پی‌تی در OpenAI دسترسی به نوعی فناوری را فراهم کرده که برای متخصصان علوم رایانه‌ای از مدت‌ها پیش آشناست. اما پذیرش عمومی این ابزار استفاده‌های تخصصی از این فناوری را تسریع می‌کند.


چرا گوگل نگران است؟


گوگل که نگران است این اطلاعیه مایکروسافت بر موتور جست وجویش تأثیر منفی بگذارد، هوش مصنوعی همتای خود به نام بارد (Bard) را رونمایی کرده است. سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در یک پست وبلاگی نوشت که قصد دارد به زودی آن را به عموم عرضه کند و از همه اعضای تیمش خواسته تمرکز خود را روی این موضوع بگذارند و راهکارهایشان را برای بهبود آن ارائه کنند.

به نظر می‌رسد مدیرعامل گوگل به‌درستی خطر را حس کرده است. چت جی‌پی‌تی اگر بتواند بازی جست‌وجوی آنلاین را دست بگیرد، هیچ بعید نیست که امپراطوری گوگل با یک خطر بزرگ در حد فروپاشی روبه‌رو شود!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5ut5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.