کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بازار متاورس چین هشت تریلیون دلاری خواهد شد

تحلیل بانک مورگان استنلی از آینده کسب‌وکارهای وب ۳ در آینده

متاورس یک اصطلاح پرکاربرد شده و شرکت‌هایی؛ از متا گرفته تا مایکروسافت، از آن در برنامه‌های تجاری خود استفاده می‌کنند، اما اخیراً بانک‌های سرمایه‌گذاری عظیمی مانند مورگان استنلی نیز آن را به فرهنگ لغات خود اضافه کرده‌اند.

غول وال‌استریت در یادداشتی به سرمایه‌گذاران خود گفته فضای مجازی نوپای مبتنی بر متاورس در چین به‌تنهایی به یک بازار هشت هزار میلیارد دلاری در آینده تبدیل خواهد شد. درست همانند بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس که اخیراً پیش‌بینی کرد متاورس در سطح جهانی ارزش زیادی پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش این بانک ارزش واقعی این بازار افزایش می‌یابد؛ چراکه مورگان استنلی گفته ان‌اف‌تی‌ها را از ارزش‌گذاری متاورس خود مستثنی کرده است، حتی فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی مانند کنسرت‌های مجازی هم در این پیش‌بینی لحاظ نشده است. دلیل آن هم این است که این بانک گفته فعلاً درباره عملیاتی‌سازی آنها کمی ابهام دارد.

تحلیلگران این بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کنند که کل بازار آدرس‌پذیر اولیه متاورس (TAM) در چین تقریباً چهار تریلیون دلار خواهد بود؛ زیرا اینترنت تلفن همراه را با «تجربه‌ای همه‌جانبه‌تر» جایگزین می‌کند. اما همین پیش‌بینی می‌گوید هنگامی که متاورس شروع به ایجاد تغییرات اساسی در فعالیت‌های آفلاینی مانند آزمایش رانندگی، نمایش املاک و آموزش کند، این فرصت و حجم بازار به هشت تریلیون دلار افزایش می‌یابد.

در تحلیل این بانک آمده است: «متاورس به پلتفرم نسل بعدی برای جایگزینی اینترنت موبایل تبدیل خواهد شد. ما انتظار داریم که TAM متاورس گسترده باشد و فراتر از بازار مصرف آنلاین فعلی برود که عمدتاً تحت سلطه تجارت الکترونیک و بازی و سرگرمی آنلاین است.»

به گفته این بانک، هدست‌های واقعیت مجازی و فناوری آنها «بلیت ورود به متاورس» خواهند بود. به همین دلیل است که این بانک روی برخی شرکت‌های فناوری که در این حوزه فعال هستند، سرمایه‌گذاری کرده است.

«گرت دیوید»، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ Web3 Atomic Form، تأکید این بانک روی متاورس را «گام مثبت بزرگی» توصیف کرده و افزوده که این گزارش نشان‌دهنده پذیرش سازمانی ارز دیجیتال به‌عنوان یک طبقه دارایی است. به اعتقاد او ورود مورگان استنلی نشان می‌دهد که متاورس، وب ۳ و رمزارزها جریان اصلی فناوری در سال‌های آینده خواهند بود.

اگرچه چند سال‌ طول کشید تا بانک‌ها به‌صورت عمومی منافع خود را در مورد اقتصاد رمزارزی و بلاکچین مطرح یا درباره آن اظهارنظر کنند، اما به نظر می‌رسد دوران محافظه‌کاری آنها تمام شده است. با این حال، مورگان استنلی گفته که پذیرش جریان اصلی متاورس «با توجه به موانع بزرگ فناورانه و نظارتی، زمان زیادی طول خواهد کشید.»

در تحلیل مورگان استنلی در این خصوص آمده است: «ما در حال حاضر در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم و روزانه بیش از شش ساعت را به‌صورت آنلاین سپری می‌کنیم، بنابراین پذیرش فراگیر متاورس در مقایسه با پذیرش کنونی اینترنت تلفن همراه، به تجربه فراگیر بهتری نیاز دارد.»

موانع بالقوه نظارتی از دید این بانک شامل «تمرکز روزافزون دولت چین بر اعتیاد خردسالان، حفاظت از اطلاعات شخصی، امنیت داده‌ها و باز بودن این اکوسیستم» است که باعث می‌شوند فعلاً سرعت همه‌گیری این فناوری و فرصت‌های کسب‌وکاری‌اش کُند باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5ram
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.