کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بزرگترین تعدیل نیروی تاریخ آمازون با اخراج ۱۸ هزار نفر

ثریا حقی / شرکت آمازون بیش از 18 هزار نفر از کارمندانش را اخراج می‌کند. این برنامه که بزرگترین تعدیل نیرو در آمازون نیز به حساب می‌آید، نشان‌ می‌دهد رکود صنعت فناوری، هر روز در حال عمیق‌تر شدن است.

اندی جیسی، مدیرعامل آمازون این تعدیل نیرو را در یادداشتی به کارکنان شرکت اعلام کرده و گفته که این کاهش، از روند برنامه‌ریزی‌شده سالانه برای شرکت پیروی می‌کند.

تعدیل نیرو در آمازون و صدالبته بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر، از سال گذشته کلید خورده، ولی در مورد آمازون انتظار می‌رفت تعداد افرادی که تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، چیزی حدود 10 هزار نفر باشد. این حرکت، در رده‌های سازمانی آمازون، شامل بخش خرده‌فروشی شرکت و نیز بخش‌های منابع انسانی آن نظیر کارگزینی خواهد بود.

جیسی در این مورد گفت: «آمازون در گذشته وضعیت اقتصادی نامطمئن و دشواری را پشت سر گذاشته و ما به این کار ادامه خواهیم داد. این تغییرات به ما کمک می‌کند فرصت‌های بلندمدت‌مان را با ساختار هزینه‌ای قوی‌تری دنبال کنیم.»

اگرچه چشم‌انداز این تعدیل نیروی عظیم، ماه‌هاست که در سیستم سازمانی و روند کاری آمازون هویداست (با اینکه شرکت ادعا می‌کند در طول همه‌گیری کرونا، استخدام‌های زیادی داشته)، اما این افزایش شدید در تعدیل نیرو نشان‌دهنده عمق رکود اقتصادی در صنعت و آمادگی غول‌های بزرگی همچون آمازون برای این رکود است. آمازون نیز با به پایان رسیدن سال پرفرازونشیب 2022 به جمع شرکت‌هایی می‌پیوندد که هزاران هزار نفر از کارکنان‌شان را اخراج کرده‌اند. اوایل روز چهارشنبه بود که سِیْلزفورس (Salesforce Inc)، یک شرکت رایانش ابری واقع در سان‌فرانسیسکو کالیفرنیا اعلام کرد قصد دارد حدود 10 درصد از کارکنان‌ خود را تعدیل کند و دارایی‌های مبتنی بر املاک و مستغلات شرکت را نیز تا جایی که امکان دارد کاهش دهد.


واکنش مثبت مدیران به تعدیل


سرمایه‌گذاران آمازون هم نسبت به این استراتژی، که به نوعی بستن کمربندها برای پیمودن مسیر رکود است، واکنش مثبت نشان داده و آن را در راستای منافع مالی شرکت معرفی کرده‌اند که می‌تواند سودآوری شرکت تجارت الکترونیک آمازون را بهبود بخشد. با باز شدن مبادلات نیویورک در روز پنجشنبه ابتدایی سال 2023، ارزش سهام به محض اینکه وال‌استریت‌ژورنال این خبر را اعلام کرد، اندکی کاهش یافت.

حذف 18 هزار نفر، نه‌فقط برای آمازون، که برای کل شرکت‌های فعال در صنعت فناوری، بزرگترین تعدیل نیرو در طول رکود فعلی خواهد بود، اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که آمازون، بیشترین نیروی کار را تا به حال و به‌ویژه طی ماه‌های منتهی به سپتامبر، نسبت به دیگر همتایان خود در سیلیکون‌ولی داشته است. همان‌طور که در نمودار نیز مشخص است، تعداد کارکنان شرکت آمازون تا پایان سپتامبر 2022 به بیش از 1.5 میلیون نفر رسیده بود که رقم قابل‌ملاحظه‌ای برای این شرکت فناوری است.

درست زمانی که در ماه نوامبر اعلام شد آمازون قصد دارد بخشی از نیروهای کار خود را تعدیل کند، یکی از سخنگویان شرکت در گزارشی مدعی شد تعداد کارمندان شرکتی آمازون در اقصی نقاط جهان، بالغ بر 350 هزار نفر است.

غول خرده‌فروشی آنلاین جهان، پایان سال گذشته را صرف تطبیق با کاهش شدید رشد تجارت الکترونیک کرد؛ چراکه خریداران به عادت‌های قبل از همه‌گیری بازگشته بودند. بخش اعظمی از محصولات قابل فروش در فروشگاه اینترنتی این شرکت، در انبارها مانده و مازاد هنگفتی به شرکت تحمیل کرده بود که چاره‌ای جز ارائه تخفیف‌های کلان برای رهایی از آن وجود نداشت. این نکته را نیز باید متذکر شد که در راستای تلاش‌های دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی، به‌ویژه طی ساعات خاص، آمازون مستقر در سیاتل نیز در تلاش است ظرفیت مازاد کنونی خود را با این برنامه تطبیق دهد. به گفته یکی از افراد آگاه به موضوع، به‌عنوان مثال، فروش فضای اضافی موجود در هواپیمای باربری شرکت، یکی از کارهایی است که صورت گرفته تا در عین کمک به کنترل بهتر رکود در شرکت، برنامه‌های کنترل مصرف انرژی توسط دولت نیز عملی شود.

ادامه سرمایه‌گذاری در تجارت ابری و تبلیغات

رئیس بخش تجارت ابری و تبلیغات آمازون، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، ادعا کرده بود تعدیل نیروی این بخش، در مجموع کمتر از دو هزار نفر بوده و آمازون، همچنان به دستیارهای صوتی خود متعهد است و قرار نیست وقفه‌ای در تولید و عرضه این دستگاه‌ها پیش بیاید.

به تعدادی از کارکنان بخش کارگزینی و نیروی انسانی شرکت، پیشنهاد بای‌اوت (buyout) داده شده است. این در حالی است که جیسی، پیش‌تر اعلام کرده بود در سال 2023، تعدیل نیروهای بیشتری در بخش نیروی انسانی شرکت خواهند داشت و کارمندان باید آمادگی لازم برای آن را داشته باشند.

در یادداشت روز چهارشنبه، جیسی ادعا کرده که این شرکت به کارگران آسیب‌دیده، مزایای سلامتی انتقالی و کاریابی ارائه خواهد کرد. او همچنین یک کارمند را به دلیل افشای این خبر مورد سرزنش قرار داده و افزود: «این شرکت قصد دارد در 18 ژانویه بحث در مورد این حرکت‌ها را با کارمندان آسیب‌دیده آغاز کند و فعلاً زمانش نرسیده است.»

جیسی گفت: «شرکت‌هایی که عمر طولانی دارند مراحل مختلفی را طی می‌کنند و نباید انتظار داشت همیشه با گسترش‌های سنگین (نیروی کار) همراه باشند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z1yr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.