زیان خالص خردهفروش صنعت بازی، «گیم استاپ» در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده، اما مت فرلانگ، مدیرعامل شرکت میگوید که این شرکت در معیارهایی که بیش از سود کوتاهمدت برایشان اهمیت دارد، عملکرد موفقی داشته است.
فروش خالص گیم استاپ در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۳۷۸/۱ میلیارد دلار بود که از ۲۷۷/۱ میلیارد دلار در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۲۲ بیشتر بود. اما فرلانگ تأکید میکند که این شرکت رشد درآمد بلندمدت را مدنظر قرار داده و آن را بهترین شاخص برای ارزیابی مؤثر بودن استراتژی خود میداند.
زیان خالص این سه ماهه ۹/۱۵۷ میلیون دلار بود، در حالی که زیان سه ماه اول سال مالی ۲۰۲۱، ۸/۶۶ میلیون دلار برآورد شده بود؛ یعنی ۰۱/۱ دلار به ازای هر سهم. ولی مدیرعامل گیم استاپ میگوید آنها معیارهای دیگری را در نظر دارند و این معیارها را چنین برمیشمرد:
آنها در پایان سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۲، ۰۳۵/۱ میلیارد دلار درآمد نقدی داشتهاند که تقریباً بدون بدهی بوده است.
موجودی انبار در پایان سه ماهه ۶/۹۱۷ میلیون دلار بود که نسبت به ۹/۵۷۰ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته است، زیرا تصمیم داشتند سطح موجودی کالا را برای پاسخگویی به تقاضای افزایشیافته و جلوگیری از کمبود موجودی و سایر مسائل زنجیره تأمین بالا ببرند.
گیم استاپ یک کیف پول دارایی دیجیتال راهاندازی کرده که به کاربران امکان ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال و انافتی را میدهد. این کیف پول تعداد قابل توجهی دانلود داشته و به رتبه پنج ستاره در گوگلپلی دست یافته است. فرلانگ میگوید: «ما قویاً معتقدیم که داراییهای دیجیتالی هسته اصلی آینده بازی هستند.»
به نظر میرسد سرمایهگذاران نیز با فرلانگ همنظر هستند، زیرا به حمایت از استراتژی گیم استاپ ادامه میدهند.
نکته جالبی که در گزارش درآمد این شرکت وجود دارد، این است که درآمد حاصل از فروش نرمافزار مانند بازیهای ویدئویی و بازیهای کلکسیونی در طول سه ماهه ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، در حالی که فروش سختافزار با کاهش همراه بوده است. فروش نرم افزار از ۹/۳۹۷ میلیون دلار یا ۲/۳۱ درصد از کل درآمد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، به ۷/۴۸۳ میلیون دلار ارتقا یافته که ۱/۳۵ درصد از درآمد را به خود اختصاص میدهد.
بازیهای کلکسیونی نیز درآمدی ۹/۲۲۰ میلیون دلاری ایجاد کردهاند که ۱۶ درصد از کل درآمد را شامل میشود؛ این در حالی است که فروش این بخش در مدت مشابه سال گذشته ۴/۱۷۵ میلیون دلار بوده و ۷/۱۳ درصد از کل درآمد را پوشش میداده است.
اما فروش سختافزار و لوازم جانبی از ۵/۷۰۳ میلیون دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۸/۶۷۳ میلیون دلار در سه ماهه ۲۰۲۲ کاهش یافته؛ یعنی سهم آن از کل درآمد از ۱/۵۵ درصد به ۹/۴۸ درصد رسیده است.