رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جاب‌ویژن منتشر کرد: فعالان حوزه IT خواهان افزایش 34درصدی حقوق هستند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

خبرهای مختلفی از انتهای سال گذشته در مورد افزایش حقوق در سال جدید شنیده می‌شود. جاب‌ویژن به همین بهانه گزارشی از میزان افزایش حقوق در سال 1402 و در گروه‌های شغلی مختلف منتشر کرده است. طبق این گزارش در بخش شغلی فناوری اطلاعات و در رده کارشناس و کارشناسی ارشد افراد شاغل در این حوزه خواهان حداقل افزایش ۳۴ درصدی و در سطح مدیریت خواهان افزایش حقوق حداقل ۳۶ درصد هستند.

داده‌های به کار رفته در این گزارش از نظرسنجی برگزار شده توسط پلتفرم جاب‌ویژن استخراج شده‌اند. این نظرسنجی در ماه‌های بهمن و اسفند 1401 برگزار شده و زمان برگزاری آن پیش از اعلام حقوق مصوب وزارت کار برای سال 1402 بوده است.

در این نظرسنجی بیش از 74 هزار نفر در 79 گروه شغلی و از 454 شهر مختلف کشور شرکت کرده‌اند. در این نظرسنجی به صورت مشخص از افراد پرسیده شده که «فکر می‌کنید در سال 1402 روی چند درصد افزایش حقوق با سازمان خود به توافق خواهید رسید؟ » این بدان معنی است که اعداد این گزارش منعکس کننده میزان افزایش حقوق مد نظر افراد با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار کار و سازمانی که برای آن کار می‌کنند، است و افراد اعدادی را به عنوان میزان افزایش حقوق بیان کرده‌اند که گمام می‌کنند می‌توانند در سال 1402 با کارفرمای خود روی آن به توافق برسند.

در نهایت توزیع درآمدی و میزان افزایش حقوق در سال 1402 به تفکیک گروه‌های شغلی در این گزارش آمده که در ادامه می‌خوانید آمار مربوط به بخش فناوری اطلاعات را می‌خوانید:


دیجیتال مارکتینگ و سئو


طبق این گزارش در شغل دیجیتال مارکتینگ و سئو 75 درصد از افراد این جامعه آماری کمتر از 12.5 میلیون تومان دریافت و 25 درصد از این گروه بیش از 12.5 میلیون تومان دریافت می‌کنند. این گزارش در هر گروه شغلی در رده کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر میزان درخواست حقوق افزایشی در سال 1402 را جویا شده است.

در گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو با مدرک کارشناسی در تهران، درخواست افزایش 35 درصدی حقوق خود در سال 1402 نسبت به سال گذشته را دارند.

در رده کارشناسی 50 درصد حاضران در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که حقوق دریافتی‌شان زیر 10 میلیون تومان یعنی نزدیک به 8 میلیون تومان است و حالا در سال 1402 با افزایش 35 درصدی حقوق می‌خواهند که حقوقشان در گروه شغلی مارکتینگ و سئو به 10 میلیون 800 هزارتومان برسد.

در رده کارشناسی ارشد، افراد خواهان افزایش 21 درصدی حقوق خود بوده‌اند. به طور میانگین حقوق دریافتی در این گروه شغلی در سال گذشته 13 میلیون تومان بوده است.

در رده مدیران هم برای گروه شغلی مارکتینگ و سئو خواهان افزایش حقوق 50 درصدی هستند. مدیران این گروه شغلی به طور میانگین 15 میلیون تومان دریافت می‌کردند و حالا در سال جدید با افزایش 50 درصدی حقوق می‌خواهند بیش از 22 میلیون دریافت کنند.


تولید محتوا


در بخش گروه شغلی ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری در رده کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر به ترتیب خواهان افزایش حقوق 29، 28 و22 درصدی را داشته‌اند.

در این گروه شغلی و در رده کارشناس 50 درصد حاضران در نظرسنجی 7 میلیون تومان دریافت می‌کرده‌اند و حالا می‌خواهند این میزان حقوق در سال جدید به 9 میلیون تومان برسد.

همچنین در رده کارشناسی ارشد با افزایش 28 درصدی حقوق می‌خواهند که حقوقشان در بخش تولید محتوا از 9 میلیون 400 هزار تومان به 12 میلیون تومان برسد.

اما در رده مدیران این حوزه شغلی که خواهان افزایش حقوق 22 درصدی بوده‌اند، 50 درصد حاضران در نظرسنجی در سال گذشته تنها 14 میلیون 800 هزار تومان حقوق دریافت می‌کرده‌اند که حالا همین گروه می‌خواهند این میزان حقوق در سال 1402 حداقل به 18 میلیون تومان برسد.


توسعه نرم‌افزار و برنامه نویسی


برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار از آن شغل‌هایی است که به باور برخی از افراد جامعه حقوق بالایی دریافت می‌کنند، اما نظرسنجی جاب‌ویژن نشان می‌دهد که این گروه نیز حقوق بالایی نسبت به دیگر فعالان حوزه فناوری اطلاعات دریافت نمی‌کنند.

برای مثال در رده کارشناسی این حوزه شغلی حقوق دریافتی در سال گذشته به صورت میانگین تنها 9 میلیون تومان بوده که حالا این افراد خواهان افزایش 48 درصدی حقوق خود در سال 1402 هستند تا حداقل حقوقشان به 13 میلیون 400 هزار تومان برسد.

در رده کارشناسی ارشد و شغل توسعه نرم‌افزار و برنامه نویسی در سال گذشته حداقل حقوق دریافتی 15 میلیون تومان بوده که حاضران در نظرسنجی جاب‌ویژن خواهان افزایش 40 درصدی حقوق خود در سال جاری هستند تا این میزان به 21 میلیون تومان برسد.

در رده مدیران هم خواهان افزایش 32 درصدی حقوق خود بوده‌اند. مدیران فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی حداقل حقوقی که سال گذشته دریافت می‌کرده‌اند 25 میلیون تومان بوده که حالا خواهان رسیدن این عدد در سال 1402 به رقم 33 میلیون تومان است.


شبکه، پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری


نمونه شغل‌های این بخش شامل کارشناس شبکه، پشتیبانی شبکه، مدیر ‌IT، مدیر شبکه، ادمین شبکه، کارشناس استقرار نرم‌افزار و کارشناسل DevOps می‌شود.

در این گروه شغلی و در رده کارشناسی خواهان افزایش حداقلی 34 درصدی حقوق خود هستند. به طور مثال میانگین حقوق در این گروه شغلی و در رده کارشناسی سال گذشته به 11 میلیون تومان می‌رسیده که با افزایش 34 درصدی شاغلان در این گروه شغلی خواهان حقوق 14 میلیون و 700 هزارتومانی هستند.

در رده کارشناسی ارشد نیز خواهان افزایش حقوق 38 درصدی هستند. میانگین حقوقی در این رده سال گذشته 16 میلیون و 300 هزارتومان است که با افزایش 38 درصدی حقوق در سال جاری به 22 میلیون 500 هزار تومان می‌رسد.

همچنین در رده مدیران نیز برای این عنوان شغلی خواهان افزایش حقوق 38 درصدی هستند که این به معنای این است که حقوق 20 میلیون تومانی آنها در سال گذشته به 27 میلیون 500 هزار تومان در سال جدید می‌رسد.


علوم داده و هوش مصنوعی


افراد شاغل در عنوان شغلی علوم داده و هوش مصنوعی هم در رده‌های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدیریت خواهان افزایش 38 درصدی حقوق خود هستند.

حقوق دریافتی در سال 1401 برای این گروه شغلی و در رده کارشناس به صورت میانگین 12 و 500 میلیون تومان بوده است که با افزایش 38 درصدی حقوق خواهان رسیدن این عدد به 17 میلیون 300 هزار تومان هستند.

در رده کارشناسی ارشد برای این گروه شغلی خواهان افزایش 37 درصدی حقوق خود هستند. برای نمونه حقوق دریافتی این گروه شغلی در سال 1401 به صورت میانگین 18 میلیون تومان بوده که با افزایش 37 درصدی حقوق این میزان در سال جدید اگر با افزایش 37 درصدی همراه باشد به رقم 24 میلیون 700 تومان می‌رسد.

مدیران گروه شغلی علوم داده و هوش مصنوعی هم خواهان افزایش 38 درصدی حقوق خود در سال 1402 هستند. این گروه به صورت میانگین در سال گذشته 30 میلیون تومان دریافت می‌کردند که با محقق شدند 38 درصدی حقوقشان به رقم 41 میلیون تومان و 300 هزار تومان می‌رسد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r9gx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.