کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عربستان می‌خواهد به هاب بازی‌های جهان تبدیل شود / عربستان سعودی ۳۸ میلیون دلار روی بازی‌های ویدئویی سرمایه‌گذاری می‌کند

مدت‌هاست که عربستان سعودی به‌دنبال تنوع‌بخشی به اقتصاد خود و کاهش وابستگی به نفت است. این کشور تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری روی بخش‌های مختلف، اقتصاد خود را توسعه بخشد. بر کسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر این کشور روی بخش نوآوری و فناوری سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است. یکی از بخش‌هایی هم که این کشور به آن علاقه بسیاری دارد، صنعت بازی‌های آنلاین است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان قصد دارد جهت متنوع‌سازی اقتصادش، ۳۸ میلیون دلار روی بازی‌های ویدئویی سرمایه‌گذاری کند و تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین هاب صنعت بازی تبدیل شود. در این راستا سیاست‌گذاران عربستان، سهام خود را در نینتندو به ۸.۳ درصد افزایش دادند و به بزرگ‌ترین سهام‌دار خارجی در این شرکت تبدیل شدند. لازم به ذکر است که نینتندو یک شرکت ژاپنی بازی‌های ویدئویی چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در کیوتو قرار دارد.

دولت عربستان با شتاب در حال حرکت به ‌سوی دنیای بازی‌هاست و می‌خواهد جای پای خود را حسابی در این صنعت محکم کند. او سرمایه هنگفتی را از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خود وارد این صنعت کرده و قصد دارد اقتصاد خود را به دور از نفت و انرژی بسازد. عربستان با این اقدامات به بازیگر بزرگی در بازار ۱۸۴ میلیارد دلاری صنعت بازی تبدیل خواهد شد.

عربستان سعودی پیش از این به دنیای ورزش‌های الکترونیکی وارد شده بود، اما در این صنعت با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. ساوی گیمینگ گروپ (Savvy Gaming Group)،‌ شرکت سازنده بازی و ورزش‌های الکترونیکی است که زیرمجموعه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان محسوب می‌شود.

«برایان وارد»، مدیر اجرایی ساوی می‌گوید: «در حال حاضر ما بیشتر یک شرکت ورزش‌های الکترونیکی هستیم تا یک شرکت بازی، اما قصد داریم در سال پیش رو بیشتر روی انتشار و توسعه بازی تمرکز کنیم. ما قصد داریم از این سرمایه برای همکاری بیشتر با شرکت‌های دیگر و توسعه و ورود به کشورهای دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده کنیم.»

با اینکه صنعت بازی بازار شلوغی دارد، اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع جلوی جاه‌طلبی‌های ساوی را بگیرد. البته در وضعیتی که شرکت‌های بزرگی چون الکترونیک آرتز در حال تعدیل نیروهایشان هستند، فرصت خوبی برای پیشتازی بازیگران دیگر از جمله ساوی فراهم شده است. عربستان سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در شرکت‌های بزرگ بازی مانند نینتندو، تنسنت هلدینگ و اکتیویژن بلیزارد انجام داده و با افزایش سهام نینتندو به 8.3 درصد در ماه فوریه توانست بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت شود.

هدف نهایی ساوی این است که عربستان سعودی را تا سال ۲۰۳۰ به هاب بازی‌های جهان تبدیل کند. این شرکت در راستای هدف خود دست به خرید استودیوها و ناشران بازی در سطح بین‌الملل زده است. برای مثال ساوی در سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که می‌خواهد با ۱۳ میلیارد دلار یک ناشر بازی را خریداری کند.

در زمان حاضر عربستان سعودی جایگاه مهمی در صنعت بازی دنیا ندارد، اما رشد تعداد گیمرهای این کشور به «وارد» انگیزه می‌دهد تا تحولی در جایگاه عربستان ایجاد کند. «وارد» قبلاً در شرکت‌های الکترونیک آرتز، اکتیویژن و مایکروسافت کار کرده، پس خوب می‌داند چگونه غوغا به پا کند و صنعت بازی در عربستان را تکان دهد.

بر اساس گزارش نیکو پارتنرز تقریباً ۲۱ میلیون گیمر در عربستان وجود دارد که ۵۸ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. انتظار می‌رود بازار بازی در غرب آسیا و شمال آفریقا تا سال ۲۰۲۶ با رشد ۵۶درصدی به ۲.۷۹ میلیارد دلار برسد که در نهایت این مسئله به سود عربستان نیز خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8dre
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.