کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جذب سرمایه ۴.۵ میلیون یورویی سامارا

استارتاپ اسپانیایی قصد دارد مردم را به نصب پنل‌های خورشیدی بر پشت‌بام خانه‌هایشان ترغیب کند.

سامارا یک استارتاپ در حوزه فناوری خورشیدی است که قصد دارد خانوارهای اسپانیایی را متقاعد کند تا روی پشت‌بام‌هایشان پنل خورشیدی نصب کنند. به نظر می‌رسد قبلاً هم شرکت‌های دیگری در این راستا تلاش کرده‌اند، اما نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند، ولی سامارا این بار می‌خواهد با روش‌های جدیدی این مسئله را یک بار برای همیشه در اسپانیا حل کند.

پنل‌های خورشیدی سامارا به نرم‌افزارهای آنلاین متصل می‌شوند که مصرف‌کننده را قادر می‌سازند همه‌چیز را تحت کنترل داشته باشد. مصرف‌کننده با کمک این نرم‌افزار می‌تواند میزان مصرف برق خود را مشاهده و راحت‌تر برای صرفه‌جویی در انرژی برنامه‌ریزی کند. ناگفته نماند که تمام این موارد در نهایت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر خواهند شد.

به‌علاوه، مهندسان و طراحان داخلی سامارا در نصب و استفاده از این پنل و نرم‌افزارها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند. به گفته سامارا در اسپانیا افراد کمی می‌توانند پنل‌های خورشیدی نصب کنند، اما این استارتاپ برنامه دارد تا افرادی برای این کار آموزش دهد و در نتیجه شغل‌های جدیدی ایجاد کند.


جذب سرمایه بذری ۴.۵ ‌میلیون یورویی


سامارا اخیراً موفق به جذب سرمایه ۴.۵ میلیون یورویی در مرحله بذری خود شده است. این استارتاپ می‌خواهد از این سرمایه جهت ایجاد چندین مرکز نصب پنل خورشیدی در سراسر اسپانیا استفاده کند.

لازم به ذکر است که این سرمایه‌گذاری توسط دو شرکت سیا و پلیون گرین فیوچر انجام شده که قبلاً هم در ماه ژوئن ۲۰۲۲ دور سرمایه‌گذاری دیگری را برای این استارتاپ رهبری کرده بودند. این سرمایه‌گذاران پس از اینکه شاهد پیش‌فروش دو میلیون یورویی سامارا بودند، بار دیگر پس از شش ماه سراغ این استارتاپ رفتند.


اهداف سامارا


سامارا توسط «ایوان کابزوئلا»، مدیر پروژه سابق آمازون و مدیر عملیات سابق اوبر و «مانل پوژول اولیوارس»، مدیر سابق اوبر ایتز تأسیس شده است. کابزوئلا در مورد اهداف سامارا می‌گوید: «هدف ما رشد تصاعدی است که در این شش ماه اتفاق افتاد. هدف ما افزایش گستره جغرافیایی این استارتاپ است و می‌خواهیم برای کمک به مشتریان و بهینه‌سازی مصرف، راه‌حل‌های دیجیتالی ایجاد کرده و توسعه دهیم. برای ما، برقراری روابط بلندمدت با کاربران و شریک‌کردن آنها در انتقال انرژی مهم است.»

او می‌افزاید: «قصد ما ترغیب افراد بیشتری به استفاده از پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها و شارژرهای وسایل نقلیه الکتریکی و در نهایت پذیرش هرچه بیشتر انرژی پاک است. در نتیجه، مصرف‌کنندگان کم‌کم از انرژی‌های فسیلی دورتر می‌شوند و تولید کربن را کاهش می‌دهند. به‌علاوه سامارا با تجهیز پنل خورشیدی به یک رابط دیجیتالی، مصرف‌کننده را قادر می‌سازد مصرف انرژی را لحظه‌به‌لحظه دنبال و کنترل کند.»


اسپانیای آفتابی


میزان انرژی تولیدشده خورشیدی در شبکه برق اسپانیا در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۱۷۱۰۰ مگاوات رسید. علاوه‌ بر آن، ۲۵۰۰ مگاوات هم خارج از شبکه اصلی توسط پنل‌های خورشیدی بر پشت‌بام خانه‌ها تولید و مصرف شد.

در واقع اسپانیا یکی از تولیدکنندگان اصلی انرژی خورشیدی در اروپاست و سالانه سه هزار ساعت هوا آفتابی است؛ هرچند در سال‌های اخیر ایتالیا در تولید انرژی خورشیدی از اسپانیا پیشی گرفته است. لازم به ذکر است اسپانیا ظرفیت خوبی برای تولید انرژی بادی دارد، ولی تمایل بیشتری به بازار انرژی خورشیدی دارد، زیرا تولید انرژی هزینه کمتری دارد و می‌توان با نصب پنل بر پشت‌بام خانه‌ها به‌راحتی به این انرژی دست یافت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sfjj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.