کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جنگ بزرگ مواد غذایی

در شرایطی که خرده‌فروشان اروپایی در مقابل غول‌های مواد غذایی قرار می‌گیرند، مذاکرات دشواری در پیش است

رویترز گزارش داده که خرده‌فروشان اروپایی درگیر مذاکرات طولانی‌مدت بر سر قیمت با شرکت‌های غول‌پیکر مواد غذایی از جمله بزرگ‌ترین شرکت جهان، نستله هستند؛ زیرا آنها برای حفظ خریداران و محافظت از سودشان مبارزه می‌کنند.

شرکت‌های بزرگ محصولات مصرفی در سراسر جهان برنامه‌های خود را برای افزایش قیمت‌ها با سرعتی بیشتر از سال گذشته اعلام کرده‌اند، زیرا به دنبال مهار تأثیر افزایش هزینه‌های مواد خام بر حاشیه سود هستند.

مذاکرات طولانی
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا چندی پیش افزایش قیمت مواد غذایی را عامل مهمی در تورم کلی غیرمنتظره در اروپا در ماه ژانویه دانست که به گفته او، بانک مرکزی اروپا را غافلگیر کرد.

آهولد دلهیز صاحب بیش از 20 برند خرده‌فروشی از جمله آلبرت هیجن در هلند و شاپ اند شاپ در ایالات متحده، روز چهارشنبه به رویترز گفت که با مذاکره در مورد قیمت‌ها، حاشیه‌های عملیاتی اساسی را روی 4/4 درصد ثابت نگه داشته است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلبرت هیجن این شرکت – بزرگ‌ترین سوپرمارکت هلند – در اوایل سال جاری محصولات نستله از جمله مگی، کیت‌کت و نسکافه را از فروشگاه‌های خود حذف کرد، زیرا نستله قیمت‌ها را افزایش داده بود.

ناتالی نایت، مدیر امور مالی آهولد در مصاحبه‌ای گفت: «ما مذاکرات سختی با نستله داشتیم… اینجا جایی بود که گفتیم اگر پیشنهادها قابل قبول نباشد، ناچاریم از محصولات صرف‌نظر کنیم، اما مذاکره با نستله نتیجه خوبی داشت. فکر می‌کنم ما تاکنون بسیار موفق بوده‌ایم و مطمئن شده‌ایم که تنها ضروری‌ترین هزینه‌ها به مشتریان منتقل می‌شود.»

نایت و همچنین کارشناسان صنعت گفته‌اند که مذاکرات به دلیل پیچیدگی عوامل، بیشتر از حد معمول طول می‌کشد.

رئیس تیم مواد غذایی مصرفی رابوبانک گفت: «در حال حاضر در قاره اروپا بین خرده‌فروشان و شرکت‌های مواد غذایی جنگ بزرگی وجود دارد»

هزینه‌ها بالا رفته است
معمولاً در پایان هر سال شرکت‌های کالاهای مصرفی در مورد قراردادهای قیمت‌گذاری سالانه با خرده‌فروشان در بسیاری از نقاط اروپا به توافق می‌رسند. چهار کارشناس صنعت به رویترز گفتند که در بسیاری از موارد، مذاکرات تا سال 2022 کشیده شده است یا پس از پایان، دوباره آغاز شده است.

سخنگوی نستله گفت که این فشارها شامل گرانی مواد خام، بسته‌بندی، انرژی، تدارکات و نیروی کار است. تأثیر این هزینه‌ها، حاشیه‌های سود نستله را از بین برده است. چند روز پیش، این شرکت کاهش 30 واحدی در حاشیه سود عملیاتی معاملاتی اساسی خود را به 4/17 درصد گزارش داد.

نستله اعلام کرد که در سه ماهه چهارم قیمت‌های کلی را 1/3 درصد و در اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا 5/2 درصد افزایش داده است. این شرکت قیمت‌های فصلی در قاره آمریکا را 2/5 درصد افزایش داد.

مارک اشنایدر، مدیرعامل شرکت نستله در پاسخ به این سؤال که آیا نستله افزایش سریع قیمت‌ها را دشوار کرده است، گفت: «ساختار قراردادها به این معنی است که تاریخ‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید قیمت‌ها را تغییر دهید.»

سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای ارزان‌قیمت بلژیکی کلریوت به رویترز گفت که هنوز در حال مذاکره با برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی است. یکی از سخنگویان کلریوت به رویترز گفت: «فشار در بخش بالا است، اما ما از تضمین کمترین قیمت خود دست نمی‌کشیم. اگر این بدان معناست که حاشیه سود ما ممکن است برای یک، دو یا چند فصل تحت فشار قرار گیرد، پس می‌گذاریم همین‌طور باشد.»

با طولانی شدن مذاکرات، این فروشگاه زنجیره‌ای در اواخر سال گذشته، شیشه‌های 400 گرمی نوتلا فندقی ایتالیایی فرارو اسپا را از برخی از فروشگاه‌های خود حذف کرد و تنها شیشه‌های بزرگی را انتخاب کرد که برای خانواده‌های دارای بچه، مشتریان اصلی سوپرمارکت، ارزش خرید بیشتری داشتند. فرارو گفت که نمی‌خواهد در مورد تحولات قیمت در آینده حدس و گمان بزند.

تورم بی‌سابقه
مسئله برای خریداران در سراسر منطقه اروپا این است که قیمت کالاهای اساسی با چه سرعتی و چقدر افزایش خواهد یافت. تورم کلی منطقه اروپا در ژانویه به رکورد 1/5 درصد رسید که بسیار بالاتر از پیش‌بینی بانک مرکزی اروپا بود. تورم غذا، الکل و تنباکو از 3 درصد به 6/3 درصد افزایش یافت.

نبرد بین تولیدکنندگان مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و خرده‌فروشان برای مقابله با آن چندان مفید نخواهد بود. بخش غذای فرآوری‌شده در مواد غذایی مقدار بسیار کمی از شاخص کلی قیمت مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت انرژی در بخش‌های مختلف است.

شرکت مشاوره مالی رابوبانک تخمین زد که در پاییز، چندین شرکت مواد غذایی بسته‌بندی‌شده قیمت‌های خود را در اروپا برای برخی از محصولات 5 تا 7 درصد افزایش دادند.

سیریل فیلوت، رئیس تیم مواد غذایی مصرفی رابوبانک گفت که برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی بعداً با ادامه افزایش قیمت کالاها تقاضای افزایش 3 تا 5 درصدی کردند. فیلوت گفت: «در حال حاضر در قاره اروپای بین خرده‌فروشان و شرکت‌های مواد غذایی جنگ بزرگی وجود دارد.»

گرام پیتکتلی، مدیر مالی یونیلور گفت این شرکت که برندهای آن شامل چاشنی‌های کنور و بستنی مگنوم است، مجبور شده تعداد تبلیغات در اروپا را محدود کند، زیرا می‌خواهد با کاهش هزینه تبلیغات خود، قیمت‌ها را در حد سایر نقاط جهان افزایش ندهد.
خرده‌فروشی مترو که فقط اعضای آلمانی دارد نیز به افزایش تقریباً 5 درصدی در تورم مواد غذایی اشاره کرد. کریستین بایر، مدیر مالی این شرکت هفته گذشته به رسانه‌ها گفت که شرکت او می‌تواند بخش‌های مربوط به افزایش قیمت‌ها را به مشتریان خود واگذار کند.

در همین حال، فرانسه در هفته گذشته توسط یونیلور به عنوان «منطقه کلیدی چالش قیمت‌گذاری» معرفی شد. سوپرمارکت‌های بزرگ فرانسوی کرفور اعلام کرده که تورم قیمت‌ها را مانند رقبای خود بین 3 تا 5 درصدی که ذکر کرده‌اند، تک‌رقمی نگه می‌دارد. الکساندر بومپارد، مدیر اجرایی کرفور گفت: «ما به دلیل سهم بازار و پویایی درآمدهایمان در مذاکرات با تأمین‌کنندگان مزایای زیادی داریم.» مدیر مالی این شرکت در ماه اکتبر گفته بود که کرفور برنامه‌ریزی کرده تا با ورود به مذاکرات قیمت بسیار تهاجمی عمل کند و درخواست تأمین‌کنندگان رد خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2ly1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.