کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جیتکس کدام خلأ را برای اکوسیستم نوآوری ایران پر می‌کند؟

چهل‌و‌سومین نمایشگاه جیتکس از تاریخ ۲۴ تا 28 مهرماه در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار می‌شود، اما اگر این روزها در جمع فعالان اکوسیستم نوآوری کشور حضور داشته باشید، بیشتر افراد در خصوص حضور در نمایشگاه جیتکس می‌گویند.

برخی از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در نمایشگاه حضور فعال داشته باشند و برخی دیگر در حال ارزیابی حضور در نمایشگاه و بازدید از آن هستند.

اما جیتکس دقیقاً چه چیزی دارد که به‌ طور معمول همه‌ساله بحث رفتن یا نرفتن به آن، موضوع بسیاری از شرکت‌های حاضر در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور است؟

طی سال‌های اخیر بحران کرونا باعث شد شرکت‌ها با تردید به جیتکس نگاه کنند، اما امسال با عبور از کرونا سایه سنگین این همه‌گیری از سر این نمایشگاه نیز برداشته شد و این موضوع باعث شد بسیاری از شرکت‌ها راحت‌تر برای حضور در این رویداد تصمیم بگیرند.

از طرف دیگر محدودیت‌های کسب‌وکارهای دیجیتال در طول یک سال گذشته در کشور باعث شده تا کسب‌وکارها به‌طور جدی به سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها بیندیشند و به‌ دنبال برنامه‌ریزی برای بهبود فضای کسب‌وکار خود در خارج از ایران باشند.

در طول حدود یک هفته‌ای که جیتکس در دوبی برگزار می‌شود، شاهد دورهمی‌هایی هستیم که فعالان کسب‌وکاری ایرانی برگزار می‌کنند. شاید بسیاری بیان کنند که چرا همین دورهمی‌ها و ارتباط‌گیری‌ها در داخل ایران برگزار نمی‌شود؟

واقعیت آن است که به نظر می‌رسد فضای کسب‌وکارهای ایرانی به شکل قابل توجهی دچار دگردیسی شده است. هرچند برخی از سال‌ها قبل به‌ دنبال ایجاد کسب‌وکار خود در خارج از ایران بودند، اما فضای یک سال گذشته باعث شده تا این فکر به‌صورت جدی‌تری مطرح شود.

البته شاید برای برخی این تصور ایجاد شود که در نمایشگاه جیتکس بناست تعامل بین شرکت‌های ایرانی و خارجی شکل گیرد، اما تحریم‌های خارجی عملاً این مسیر را به بن‌بست کشانده است؛ پس گزینه‌های پیش رو برای توسعه و خروج از رکود برای کسب‌وکارها یک نسخه بیشتر ندارد و آن ثبت شرکت خارجی و سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهاست.

حالا تصور کنید اگر تحریمی وجود نداشت و تعامل کسب‌وکارهای ایرانی با دنیا به شکل عادی وجود داشت، چه اتفاقی رخ می‌داد. در حالت عادی شرکت‌های ایرانی به‌راحتی محصولات خود را در جیتکس عرضه می‌کردند و حتی می‌توانستند هم جذب سرمایه‌ داشته باشند و هم روی برخی کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنند.

در شرایطی که کسب‌وکارهای ایرانی در شرایط و محدودیت‌های داخلی و همزمان تحریم‌های خارجی قرار دارند، جیتکس و حضور در کشورهای خارجی برای ارزیابی فضا تنها خلئی را برطرف می‌کند که در داخل وجود دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pyt5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.