کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مشکل قطعی دیتاسنترهای پارس‌آنلاین و های‌وب حل شد / مشکل از زیرساخت‌ها بوده است

دیتاسنترهای پارس‌آنلاین و های‌وب دیروز صبح تا 11 شب دچار قطعی بودند. امروز سحر اسماعیلی، مدیر روابط عمومی پارس‌آنلاین اعلام کرد که مشکل زیرساختی بوده است.

او همچنین تأکید کرد که مشکلات زیرساختی غیرقابل پیش‌بینی هستند و زمان تقریبی حل مشکل را هم نمی‌توان حدس زد. اما قطعی دیتاسنترها چه بر مبنای مشکلات زیرساختی غیرقابل پیش‌بینی باشد و چه مشکلات نرم‌افزاری داخلی، در هر صورت کسب‌وکارهای آنلاین را قطعاً با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.


مشکل زیرساختی، پشتیبانی پارس‌آنلاین را از کار انداخت


سحر اسماعیلی، مدیر روابط عمومی پارس‌آنلاین در گفت‌وگو با «کارنگ» دلیل قطعی چندساعته این سرویس را این‌گونه اعلام کرد: «مشکل قطعی های‌‌وب سراسری و زیرساختی بوده است؛ به دلیل بروز مشکل زیرساختی، تمامی سرویس‌های پارس‌آنلاین و های‌وب از جمله تماس تلفنی پشتیبانی و سایت قطع شدند. این مشکل مربوط به زیرساخت کابلی های‌وب بوده است. تا هنگام یافتن سرخط مشکل در زیرساخت‌ها توسط کارشناسان حدود 15 ساعت با قطعی سرویس‌هایمان روبه‌رو بودیم. به دلیل اینکه در تمامی سرویس‌ها؛ حتی اس‌ام‌اس و پنل هم دچار مشکل شده بودیم نمی‌توانستیم اطلاع‌رسانی انجام دهیم یا پاسخگوی کاربران خود باشیم.»

او در ادامه درباره چرایی قطع شدن تمامی سرویس‌های پارس‌آنلاین و عدم پاسخگویی پشتیبانی این شرکت توضیح داد: «شبکه به‌صورت سراسری و داخلی است و هنگامی که با مشکل و قطعی روبه‌رو می‌شود، تمامی سرویس‌ها و به تناسب خدمات مشترکین نیز قطع می‌شود.»

اسماعیلی افزود: «ما به دنبال سرمنشاء مشکل بودیم، اما چون خرابی در زیرساخت اتفاق افتاده بود، نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که چه زمانی مشکل حل می‌شود. اما از ساعت 11 دیشب کارشناسان ما مشکل را حل کردند و اکنون تمامی سرویس‌های ما از جمله سرویس‌های تماس و غیره همگی وصل هستند و مشکلی برای مشترکین وجود ندارد.»


اگر مشکل داخلی بود، می‌توانستیم اطلاع‌رسانی کنیم


مدیر روابط عمومی پارس‌آنلاین در ادامه افزود: «ما تا جایی که توانستیم از مشترکان خود عذرخواهی کردیم. لازم به ذکر است که مشکلات زیرساختی در حیطه پیش‌بینی ما نیستند. اگر اتفاق پیش‌آمده نرم‌افزاری یا به صورت داخلی بود می‌توانستیم به کاربران اطلاع‌رسانی کنیم و زمان تقریبی رفع مشکل را هم پیش‌بینی کنیم، اما در مواجهه با مشکلات زیرساختی چنین امکانی نداریم.»

اسماعیلی در خصوص امکان بروز دوباره این مشکل گفت: «مشترکان نیز از ما می‌پرسند که آیا این مشکل دوباره به وجود می‌آید یا نه، اما در توضیح این موضوع باید بگویم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود زیرا مشکلی که در زیرساخت وجود داشت توسط کارشناسان برطرف شد. البته گفتنی است که این مشکل برای اولین‌بار برای سرویس پارس‌آنلاین و های‌وب به وجود آمده است.»

او همچنین تأکید کرد که کسب‌وکارها به دلیل ماهیت و درکی که در این حوزه دارند، تاکنون پارس‌آنلاین و های‌وب را درک کرده‌اند و صبوری نشان داده‌اند و از آنها سپاس‌گزاریم.


جزئیات دقیقی برای جبران خسارت کسب‌وکارها در دسترس نیست


در زمان قطعی دیتاسنترها کسب‌وکارهای آنلاین بیشترین خسارت را در بین مشترکان متحمل می‌شوند. اسماعیلی درباره این‌که آیا پارس‌آنلاین در موارد قطعی، راه‌ چاره‌ای برای به حداقل رساندن خسارات وارده به کسب‌وکارها دارد، توضیح داد: «برخی از کسب‌وکارها اکنون با مدیر دیتاسنتر در ارتباط هستند. آنها یا روی قراردادشان یا خدماتی که دریافت می‌کنند توافقاتی را با مدیر دیتاسنتر انجام خواهند داد. البته برخی از مشتریان ما مثل اسنپ که B2C هستند در سرویس‌هایی که دچار مشکل شده بودند به کاربران خود اطلاع‌رسانی کردند. در کل در مورد اقدامات جبرانی در خصوص کسب‌کارها باید بگویم هنوز جزئیات دقیقی در دسترس نیست و بستگی به توافقات بین کسب‌وکارها و مدیر دیتاسنتر دارد.»


واکنش کاربران به قطعی دیتاسنترهای پارس‌آنلاین


قطعی دیتاسنتر پارس‌آنلاین در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. بسیاری از کاربران و مشترکان عادی از عدم پاسخگویی پارس‌آنلاین و قطعی پشتیبانی این شرکت گلایه کردند و این موضوع را ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری پارس‌آنلاین و های‌وب دانسته‌اند؛ در‌حالی‌که سحر اسماعیلی، مدیر روابط عمومی این شرکت عدم دسترسی کاربران به پشتیبانی را ناشی از خرابی دیتاسنترها و ناگزیر از دسترس خارج شدن تمامی سرویس‌ها اعلام کرد.

حمیدرضا شربتیان، مدیر پلتفرم «نوار» در توییتی اعلام کرد: «دیتاسنتر پارس‌آنلاین دوباره از صبح دچار مشکل است. به همین خاطر برای سرویس‌دهی دچار مشکل شدند. ما ضرر می‌کنیم. ما بارها ضرر می‌کنیم، اما ممیز مالیاتی هزینه‌های طبیعی ما را نمی‌پذیرد، نمی‌تواند درک کند که ضررده باشیم و به کار ادامه دهیم.»

این چندمین‌بار در یک سال گذشته است که دیتاسنترها به دلایل گوناگون از کار می‌افتند و مشخصه اصلی این اتفاقات برای کسب‌وکارها چیزی جز زیان نیست.

تابستان گذشته نیز دیتاسنترهای برج میلاد به دلیل قطعی برق از کار افتادند و نتیجه آن برای کسب‌وکارها از دست رفتن 20 هزار تراکنش بود.

پیش از این هم قطع برق پنج‌دقیقه‌ای دیتاسنتر بومهن شرکت ارتباطات زیرساخت که در واقع همان مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات است، باعث شد ارائه خدمات برخی پیام‌رسان‌های بومی برای بیش از ۱۲ ساعت با اختلال و قطعی همراه باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dj0t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.